10-meter allmänt (Vågutbredning, fyrar m.m)

SM4YZC said:
Hejsan.
Jag har haft mitt cert i drygt 4 månader. Och har hittills bara lyckats få upp en inverted-v för 20m, pga. plats och pengabrist.

Jag är nu lite nyfiken på 10metern, och funderar på att klippa till en dipol för det bandet också.
Men det är bara det att jag aldrig, trots att jag rattat runt i timtal på 10metern, har hör ens minsta pip från en cw-station. "Varför är det på detta viset?" undrar jag då.
Är det verkligen så sällan bandet öppnar sig?`
// SM4YZC, Henrik

Hej Henrik.

En omtrimmad 27mhz basantenn ger garanterat ett bättre resultat än en vanlig dipol på 10 meter. Tyvärr så är det ett ganska dött band den här delen på året. Men lyssnar du på 28.500 så brukar det dyka upp stationer imellanåt.

73 de Fredrik SM6VTT
 
http://www.explore.plus.com/6and10/

Allmänt känt av de som kör radio och inte tittar på radio..

Kankse nån som blev nyfiken i helgen och körde på de fina konditionerna som var på 28?
Australien,Asien,Afrika,Sydamerika+Karibien med mycket goda signaler
Konditionerna är ofta goda,det dåliga är vågutbredningskunskaperna och aktiviteten bland Radioamatörer.

//Marcus
 
SSB , DX frågor ???

Hejsan !
Jag har lite funderingar på det här med USB LSB DX-ing.
Hur funkar det ??
Är det någon aktivitet i Sverige, på vilka kanaler/frekvenser ???
Vad är räckvidden, mellan tummen & pekfingret om man har steg 200w på ssb & en 7,35 meter hög IMAX 2000 basantenn med 10,9 db förstärkning & 25 db förstärkning i steget ????

Hoppas på svar och att man kan komma igång med detta.
Verkar mycket intressant.
MVH Magnus
 
Alinco DR-135 said:
Hejsan !
Jag har lite funderingar på det här med USB LSB DX-ing.
Hur funkar det ??
Är det någon aktivitet i Sverige, på vilka kanaler/frekvenser ???
Vad är räckvidden, mellan tummen & pekfingret om man har steg 200w på ssb & en 7,35 meter hög IMAX 2000 basantenn med 10,9 db förstärkning & 25 db förstärkning i steget ????

Hoppas på svar och att man kan komma igång med detta.
Verkar mycket intressant.
MVH Magnus

Ja aktiviteter försegår här i Sverige, läs mer här:
http://sektion_vhf.ssa.se/
 
Alinco DR-135 said:
Hejsan !
Jag har lite funderingar på det här med USB LSB DX-ing.
Hur funkar det ??
Är det någon aktivitet i Sverige, på vilka kanaler/frekvenser ???
Vad är räckvidden, mellan tummen & pekfingret om man har steg 200w på ssb & en 7,35 meter hög IMAX 2000 basantenn med 10,9 db förstärkning & 25 db förstärkning i steget ????

Hoppas på svar och att man kan komma igång med detta.
Verkar mycket intressant.
MVH Magnus

Hej Magnus,

Den antennen du beskriver är för PR-bandet d.v.s 27 MHz. Visserligen går den att trimma om till 10 meter amatörradio (28 MHz) men vad jag kan förstå så är det på 27 MHz du tänkt köra.

Ta en sväng till DX-radio forum där finns en avdelning för 27 MHz. Säkert kan någon hjälpa dig där med dina funderingar kring räckvid och kanaler.

73 de Uffe
sm7sek
 
Frekvensmätning på fyrarna igen ...

2005-02-16 13:30 Utetemp. -3°C

SK5AE 28290,007 kHz (Strängnäs JO89KK 50 W vertikal)
SK0CT 28292,152 kHz (Sollentuna JO89XK 15 W vertikal)

SK5AE sitter som vanligt i ett ej uppvärmt uthus. Därför driver den lite med utomhus-temperaturen. Vid 0°C ligger den exakt på 28290,000 kHz. Vid lägre temp. går frekvensen upp och tvärtom. Med en noggrann frekvensmätning kan man alltså få ett mått på utomhustemperaturen i Strängnäs.

Bilder på SK5AE/BEACON här >

Kul att vi fått möjlighet att lyssna efter en ny fyr i Gävle, SK3GK på 28201,5 kHz. Har inte hört den ännu, här i SM-noll. Beror kanske på den låga effekten 3.5 W.

/-JXA
 
Last edited:
Passnings-frekvenser på 28/29 MHz i sommar ?

Hej alla,

Med tanke på sommarens möjliga utflykter runt om i landet vore det intressant att få lite koll på eventuella lokala aktivitetsfrekvenser.

För nå´t år sedan nämndes det i något av 10m-forumen om att 28345 kHz användes som passningsfrekvens för SSB.
Är det någon som fortvarande passar den frekvensen ? Vore trevligt med en liten sammanställning av frekvenser runt om i riket som används för passning på 10m, oavsett trafiksätt.
Några som kör lokalt på SSB eller FM ?

Ser fram emot lite feedback,

73´s

-0GXZ Kenneth

PS. I Stockholm används repeatern på 29520/29620 ofta för lokal mobil FM-trafik.
 
10-meter

Hej på er alla. Ja 10 meter är ett toppenband bara det är öppet. Det lär väl dröja innan det öppnar på riktigt igen. Jag brukar köra W-stationer på 10 då jag samlar på 10-10 nummer. Vi brukar ha 28345 som utgångsfrekvens. Där kan samlas en hel den folk, somo sagt när dte är konditioner. Mitt 10-10 nummer är 71806 vi ses på 10 de Kent SM0ELV
 
10m har väl varit ganska ok de senaste 3 månaderna trots dåliga solfläckstal.
Kör mest på 15/20 men följande länder har loggats på 10m sen 1 Mars:
Ceuta o Melilla, Cypern, Suveräna baserna på Cypern, Asiatiska delen av Ryssland (både UA9 och 0), Thailand, Irak, Indonesien, Kazachstan, Kuwait, Israel, Brasilien, USA, Cape Verde, Madeira, Argentina, Tunisien, Ghana, Chile, Uruguay och en massa Europeiska stationer också såklart.
Alltså samtliga kontinenter utom Antarktis. Det är inte så mycket fel på konditionerna som på aktiviteten för det här har jag kört barfota med en 3-bandare.
De flesta stationer är körda när det varit tester. Då är folk igång.
En mycket bra fyr för att veta om det är konds på 10m är att lyssna på 27MHz. Där är det ständig aktivitet på 27.555 USB och 26.285 LSB/USB som callfrekvenser.
De som kör 11m har ett uppgjort system för att man ska kunna veta vilket land någon är i.
Där är ett call uppgjort av 3 grunder istället för 2 som våra prefix o suffix.

Grund 1. Landskod i siffror
Grund 2. Anger vilken klubb personen är med i.
Grund 3. Anger medlemsnummer i det land personen har.

I vissa fall finns Grund 3 med som /0 eller /DX. Detta är när det är en DX-Expedition.
/0 betyder att det är första gången den klubben aktiverat det landet. /DX brukar vara nästkommande 5 expeditioner. Jo, det fins DX-Expeditioner där med.

Länder kallas divisioner - Divisions.
Skulle kunna skriva en lista på alla länder men den finns att hämta runt om på nätet så det vill jag inte slösa tid o utrymme med.

Att Lyssna på 27 kan ge en väldigt bra vink om konditioner på 10m
Lycka till

73 de Magnus
 
Har varit bra öppning på 10 meter som Magnus skriver. Hörde Bahamas och någon jänkare för några dagar sedan. Det var på en halvvågs vertikal.

Jag ligger standby på 28.500 USB på dagarna. Lyssnar också på 29mhz FM.

Tyvärr så är aktiviteten på 10 meter väldigt dålig. Men på 11 meter kan ju alltid få en indikering på om bandet är öppet eller inte...
 
Last edited:
28500 har och är den inofficella standby frekvensen sedan massa år tillbaka.
Har haft mycket nytta av att veta att det ligger folk qrv där både inom och utom Sverige.
På den gamla goda tiden..när man provade mycket med meteorscatter på 2m och ville prova ide'erna på kv/28mhz var det mycket bra att veta att det låg folk på 28500 och passade.
MeteorPingarna är betydligt längre och kommer oftare än tex 2m så mycket enkelt att även vid ssb få qso.
Hittade inte mina gamla anteckningar om förhållandet mellan 2m och 28mhz vad gällande antalet ping resp längd men har för mig att det var ca 10ggr så långa och ofta förekommande.
Nån mer än jag som testat ms på 28?

28mhz är ett suveränt band inte bara under solfläcksmaximum.
Har gått att köra samtiliga kontinenter i år flera ggr om.
Som sm6vtt påpekar det är väldigt låg aktivitet och inte blir den bättre av att vi skriver om det utan dax för ett cq..

Bästa 73's
 
November 2002 var vi några som körde 28 MHz MS på Leoniderna. Det var rätt långa reflexioner.
 
Anropsfrekvenser på 10m

Hej alla,
Tack för informationen.

Jag är på resande fot (däck?) i jobbet med jämna mellanrum, och scannar över diverse 10m-frekvenser, bl.a. de som nämnts ovan ,samt några europeiska fyrar. dock har jag inte hört något på nämnda anropsfrekvenser, vilket snarare bör uppmuntra till ett "CQ" istället. Lovar bättring på denna punkt.

Dä jag denna vecka är på resa, har jag noterat följande:
Repeatern i Göteborg (580/680) är QRV, med en täckning mot mobilstation på c:a 3 mil räknat från Göteborg C. Antenn-QTH:t är tydligen inte det bästa f.n. enligt SM6IQD Rolf. Hoppas han får ordning på bitarna framöver.

Repeatern i Jönköping är f.n. QRT, p.g.a. trassel med PLL:en i TX:en, enligt -7UGO. Repeatern har annars mycket gor täckning söderut, körbar från Ljungby från bil.
Norrut når man Ödeshög, innan den försvinner i bruset. Sändaren är en modifierad Zodiac Profi-6, samt ett PA med c:a 20 W ut. Antennerna på RX resp TX är, om jag kommer ihåg rätt, nå´n variant av s.k. "Ringo"-antenner, från början gjorda för 27 MHz.

Länk på 70cm mellan RX & TX, vilket för övrigt är ganska vanligt, då det är svårt att få till ett QTH för både TX o. RX p.g.a. filterproblematiken på 29 MHz.

73´s Kenneth
 
Back
Top