10-meter allmänt (Vågutbredning, fyrar m.m)

SM0GXZ/ Kenneth said:
Hej Christer,

håller med Dig, men det är ju ett något mer långsiktigt arbete.
Idag finns det 6-8 repeatrar i SM, beroende på hur man räknar (mer eller mindre aktiva).

Intresset bör kanske öka något, och kanske det bör skapas något mötesforum för intresserade, där man kan till att börja med kan dryfta de här frågorna på nationell basis.
En gång i tiden arrangerade SVARK (SK7AX) i Jönköping ett 10m FM-meeting. Jag tror att fyra distrikt var då representerade.

Kanske dags att nå´n kan börja fundera på att göra detta igen...?

;)

I en allmän jämförelse, tror jag att man i t.ex. DL inte har fler repeatrar än ett halvdussin, så räknat per "amatör-gube", så är vi ganska aktiva... :D

I ett längre perspektiv är jag tveksam till att vi kanske har en för avvikande kanalindelning än Region 2 och 3, då det skapar problem vid konditioner.

I bandet 29.2 - 29.3 är det idag 10 kanaler packet, vilket känns lite "overkill", även om jag vet att man kör på en eller två av dessa kanaler, och att det är en intressant konditionsindikator. Med några foni-simplexfrekvenser inom detta område, skulle man avlasta det väldigt smala FM-bandet generellt.

I W-land har de AM-trafik från 29.0 och uppåt, kanalindelat. Vet dock ej om det är reglerat i Region 2 bandplanen.
Har hört AM-trafik vid några tillfällen under förra solfläcksmax, men vet inte hur populärt det är nuförtiden. Kanske nå´t att utnyttja ?

Klart är att 10m FM är intressant också för lokal trafik då markvågsutbredningen är mycket trevlig.

Att med samma lilla kanal-rig kunna ha kontakt lokalt, såväl som när det öppnar upp, och njuta av både 29 MHz-bandets egenskaper som tillåter låg effekt i kombination med bra konditioner, samt att få njuta av FM-kvalitén, gör denna mode tillräckligt intressant för att komma igång.

/ -GXZ

Jupp, och en "dåligt" 29 bandplan förblir "en dålig" 29 bandplan även om man har klubbat den i sin helhet genom i IARU.
Ett ytterligare skäl att aktivera 29 FM bandplansfrågan är just att användandet och tiden 29FMrepeaters är i luften, ökar i takt med att man kopplar ihop 29FM med VHF/UHF FM repeatrar SAMT att många VHF/UHF repeatrar har eller får echolink.
Det är mao lätt att köra ett par Es-QSO med 50mW(?) handapparaten via t.ex UHF->29FM.

ED:
Tittade lite på detaljerna och ser en del av (de gamla) problemen med att ändra på nåt på 29delen

FM Bandbredd på många moderna FM riggar är ju 16kHz eller mindre, sätts av tillverkaren
FM Deviation är +/-5kHz och +/-2.5kHz (FM-N), väljs av operatören

Med 10Khz FM kanaldelning (som vi har i region 1, men ej i reg.2&3) så överlappar två grannkanalsrepeatrar med 1kHz (vid 2.5kHz dev)
Med 20kHz FM kanaldelning (som i region 2&3) är avständet 9kHz mellan två grannkanalrepeatrar

A) Om man i huvudsak vill ha fler repeaterkanaler mellan 29.500-29.700:
Det första man borde ändra på i 29FM bandplan är deviationen och maximal bandbredd, t.ex max +/-2kHz deviation och max 10kHz bandbredd
Om detta görs, är frågan om detta räcker rent prestandamässigt (och om teknik för detta är överkomligt i pris) för att inte orsaka överhörning mellan grannkanaler.
International FM calling simplex frekvens flyttas ned till 28.690-29.200MHz.

B) Om man i huvudsak vill stävja interferens mellan repeaterkanalerna
Reg1. går över till Reg 2&3 bandplan.

C) Om man vill stävja interferens mellan repeaterkanalerna OCH utöka antalet repeaterkanaler från 4 till 5 (29.500Mhz/29.600Mhz)
alt. B) plus att man allokerar om nedlänkssatellitsegmentet till 28.6900-29.490Mhz.
International FM calling simplex frekvens flyttas ned till 28.690-29.200MHZ.

Det optimala vore om A) gick igenom, då får man 10 repeaterkanaler förutsatt att teknikkraven uppfylls.
Det snabbaste vore om B) gick igenom, då bibehåller man de 4 repeaterkanaler som finns.
C) ger dessutom en repeaterkanal till.

Sen tillkommer text för koordingeringsrekommendationer för teknik RX/TX, prestanda, access, m,m
Men det finns redan texter som går att återanvända från tidigare initiativ.

Dvs. Om nån är intresserad......;)
 
Last edited:
SM0NCL said:
Jupp, och en "dåligt" 29 bandplan förblir "en dålig" 29 bandplan även om man har klubbat den i sin helhet genom i IARU.
Ett ytterligare skäl att aktivera 29 FM bandplansfrågan är just att användandet och tiden 29FMrepeaters är i luften, ökar i takt med att man kopplar ihop 29FM med VHF/UHF FM repeatrar SAMT att många VHF/UHF repeatrar har eller får echolink.
Det är mao lätt att köra ett par Es-QSO med 50mW(?) handapparaten via t.ex UHF->29FM.

ED:
Tittade lite på detaljerna och ser en del av (de gamla) problemen med att ändra på nåt på 29delen

FM Bandbredd på många moderna FM riggar är ju 16kHz eller mindre, sätts av tillverkaren
FM Deviation är +/-5kHz och +/-2.5kHz (FM-N), väljs av operatören


Anledningen att det överhuvudtaget finns FM på amatörriggarna, är ju att man till de äldre pytsarna som tillverkades på 80- och 90-talet, även tillverkade transvertrar för att köras på 2m. Dessa pytsar körde vad som en gång i tiden kallades 16F3, dvs frekvensmodulering motsvarande bandbredden för en 25 eller 30-kHz-kanal ( 25 kHz i Region 1, 30 kHz i Region 2 ( & 3?).

Därav förmodligen dessa 20 kHz-kanaler i bandplanen för Region 2.


Med tanke på hur det låter idag, tycker jag att skall man få till en helhetslösning, måste Region 2 & 3 involveras.

Vägen dit är förmodligen hyfsat lång - noterade på IARU.org att det var först 2005 som bandplanen för 10m FM (29510 - 29700) togs upp som en naturlig del i den giltiga bandplanen för Region 1 ( http://www.iaru.org/Region-1-HF-Bandplan-2006.pdf ).
Det var våra danska kollegor i EDR som hade noterat frånvaron av denna del i bandplanen, och motionerade om att detta skulle ändras.

Länk:
( http://www.rsgb-spectrumforum.org.u...rs/DV05_C4_21 EDR 29 Mhz in the bandplan..pdf )

/ -GXZ

ED: Liten kommentar till mig själv...

Litet utvik refererande till 20 kHz-kanalerna i Region 2:

10m FM började i Västindien, där amatörerna körde FM-trafik med ombyggda kommersiella komradiostationer. Detta spred sig därefter via Florida, över den amerikanska kontinenten. Resten är, som det heter, "history"...
:)
 
Last edited:
SM5YMS/R (Åtvidaberg/Linköping) tillfälligt QRT

Repeatern SM5YMS/R i Åtvidabergs-trakten är tillfälligt QRT, enligt SM5YMS Mikael. Orsaken är ett åskväder häromveckan, som satte punkt för en av länkutrustningarna på 70 cm.
10m-utrustningarna klarade sig dock.

Finns det någon som har en lämplig länkpyts på 70cm för en billig penning, så är det bara att kontakta SM5YMS Mikael.

/ -GXZ
 
SK7RGI på 10m i Jönköping snart QRV igen

10m-repeatern i Jönköping, SK7RGI, kommer att bli QRV inom en mycket snar framtid, meddelade -7RIN Ingemar, som är ansvarig för 10m repeatern inom SVARK i Jönköping.

SK7RGI på 10m har varit QRT under några veckor.
Repeatern består av en Zodiac Profi-6 som TX och en kommersiell komradio med "converter" som blandar upp 29 MHz.
Länk på 70 cm.

Täckningen mot mobil station är c:a 5-10 mil med 0 dB gain i TX- o. RX-antenner och c:a 20 W ERP.
 
SM5YMS/R åter QRV

Mikael SM5YMS har nu åter fått fart på sin repeater i Åtvidaberg/Linköpingstrakten.
Repeatern har nu en täckning utmed E4:an från Väderstad i söder, till gott och väl Stavsjö, norr om Norrköping, detta med en förkortad 1/4-vågsantenn samt 20W ERP från bilen.
 
7s7ten

TX 29.570 RX 29.670

Öppnas med 1750Hz ton

Tx belägen på hallandsåsen

Rx belägen på söderåsen

Uteffekt 40w
 
7s7ten

Jättekul, -7WCZ !
:)

Inte en dag för tidigt ! Kul att SM7 får en till repeater på 10m.
Det vore intressant om amatörer i SM2 och SM3 skulle kunna lyssna efter repeatern - för ett antal år sedan fanns det folk i SM3 som körde via repeatern i Karlskrona, när det öppnade upp.
Det lär ju vara lagom avstånd i alla fall, sådär en 100 mil, vilket grovt motsvarar den "skip-zon" som är på 10m vid konds mot Europa.

Ser fram emot att få kolla täckningen utmed E6! Är på rull nästa vecka, Onsdag e.m., från Göteborg, via E6:an , ner mot Malmö. Skall sedan vidare upp mot Småland.

Spännande !

73´s,

Kenneth
 
Varit några fina men korta öppningar på 10m idag.
Heard:
VU7RG
XT2C

Båda hade varit nya på 10m men EA och I har förtur på 10m HI HI.

73 de Magnus
 
Profi-6

Hej!

Sitter och grejar med den trevliga Zodiac stationen med 10M FM. Jag har plockat in lite lämpliga frekvenser med diodmatrisen och nu försöker jag hitta var jag ska koppla in Carrier till min logik.

Någon som har bild eller kan förklara? jag saknar schema på stationen.

Jag fick lite hicka när jag såg att det kom upp en repeater på hallandsåsen med samma frekvens som jag lagt in men som det heter! först till kvarn,,, HI!

I princip är det bara att få till carrier detect sedan så är det premiär qso.

Undrar om man ska sätta upp den och köra lite på kommande ES eller sälja den till lämlig plats norröver där det saknas 10M repeater.

Och sedan var det ju det här med lämplig frekvens,,,,

73 Håkan SM7WSJ
 
SM7WSJ said:
Sitter och grejar med den trevliga Zodiac stationen med 10M FM. Jag har plockat in lite lämpliga frekvenser med diodmatrisen och nu försöker jag hitta var jag ska koppla in Carrier till min logik.

Någon som har bild eller kan förklara? jag saknar schema på stationen.

Jag har hittat en punkt som går att använda. Det var längesedan jag påbörjade repeater projektet med 2 zodiac profi-6. Hittade en bild som jag tog när jag grejade med den. Jag har för mig att det var +5 volt i RX läge där den blå-vita kabeln sitter. http://www.freddans.se/bilder/pttink.jpg

Schema går att få tag i om det hjälper

Mer info om Zodiac Profi-6 finns på min hemsida. http://www.freddans.se/?page_id=38
 
Last edited:
SM6VTT said:
Jag har hittat en punkt som går att använda. Det var längesedan jag påbörjade repeater projektet med 2 zodiac profi-6. Hittade en bild som jag tog när jag grejade med den. Jag har för mig att det var +5 volt i RX läge där den blå-vita kabeln sitter. http://www.freddans.se/bilder/pttink.jpg

Schema går att få tag i om det hjälper

Mer info om Zodiac Profi-6 finns på min hemsida. http://www.freddans.se/?page_id=38

Helt perfekt! misstänkte att man kunde göra en 100% fullträff här. Nu blir det att gå vidare någon av närmaste kvällarna.

Tackar! 73 Håkan SM7WSJ
 
7s7ten

Lite teknisk beskrivning av 29Mhz repeatern 7s7ten.

Repeatern har sin sändare på Hallandsåsen , frekvens 29.670 Mhz. Vertikalpolariserad dipol-antenn.
Ca 40 W utteffekt och ca +/- 2.0 Khz FM deviation

Repeatern har sin mottagare på Söderåsen , frekvens 29.570 Mhz. Vertikalpolariserad dipol-antenn.
Mottagarens bandbredd är ca 10 KHz.

Mellan mottagare qth och sändare qth användes en länk på 23cm bandet.

29 Mhz stationerna består av ombygggda PR-apparater.

Radioamatören skall ställa in sin radio så att den:
Sänder på 29.570 Mhz .
Mottager på 29.670 Mhz .

Repeatern öppnas med 1750 Hz ton (3-5 sekunder).

Radioamatörens sändare får ge ut max +/- 2.5 KHz FM deviation. Normalt ca +/- 2.0 Khz deviation på 29 Mhz FM.

Äldre kortvågsstationer ger ut en högre deviation och låter mycket illa över repeatern.
Nyare kortvågsstationer t.ex IC-706 , kan ställas in i ett s.k. FM-narrow läge.
Titta i manualen för vad som gäller för radion.

Repeatern är ett sammarbete mellan Åby-radio klubb i Klippan och Nordvästra Skånes Radioamatörer.

Lite bilder på bygget finns här:

http://hem.ektv.nu/~ekt045151/

73 från sm7jlm
 
7s7ten

Hej!

Kul med 23cm länk!. Jag har inte sett någon använda dubbel Quaden tidigare,,, ska vara en bra antenn med 7-9dBi gain om jag minns rätt.

Grattis till nya repeatern och hoppas det blir mycket aktivitet över den framåt våren.

73 Håkan SM7WSJ
 
Last edited:
7S7TEN:s täckning - en första rapport...

Hej alla,

Här kommer en kort rapport avseende 7S7TEN:s täckning, från min bilfärd utmed E6, från Göteborg, via Malmö och Trelleborg, upp mot Älmhult ovh Växjö.

Först vill jag säga att jag känner mig hedrad, då jag fick veta av -7WCZ och -7JLM att jag var det första "DX:et" som kört via repeatern.
Ingen annan station har hittills varit så långt bort...
:D

Jag var alltså på väg ner mot Malmö, utmed E6.
I höjd med Falkenberg, hörde jag repeatern för första gången.
Den var då c:a S7, med IC706 med preamp påslagen, 1,4 m bottenmatad vertikal på biltaket, samt c:a 20W ERP.

Jag "klippte" tydligen, in på repeatern, coh tog mig ytterligare några mil söderut innan jag kunde etablera kontakt.

Repeatern var förstås som starkast uppe på Hallandsåsen, och föll sedan påtagligt på södra sidan om åsen. Signalen sjönk därefter stadigt, men av rapporterna att döma, gick signalen in på repeatern med god styrka, vilket förstås förklaras av mottagarens QTH söderöver.

Väl nere i norra delen av Malmö, var repeatersändaren c:a S2, och den rapport jag fick när jag sände, var ett svagt brus på min signal, uppskattat av min motstation som motsvarande c:a S9.

Idag kunde jag notera att repeatern var hörbar med S1-S2, utmed den yttre nya motorvägen mot Köpenhamn. Jag tappade repeatern nå´n halvmil öster om Malmö, på motorvägen mot Trelleborg.

Så i eftermiddags tog jag ta mig upp till Älmhult i södra Småland, och var nyfiken på hur bra repeatern skulle gå utmed riksväg 23, norr om Lund, upp till Älmhult.

Jag kunde konstatera att repeatern höll runt S1 - knappt läsbar - i princip hela vägen, med en viss höjning runt Osby och Hässleholm.

Dock noterade jag att jag, norr om Hässleholm, oftast inte kunde komma in på repeatern. Den blev något starkare, runt S2, när jag närmade mig mitt mål för natten, en kursgård vid Möckelsnäs, norr om Älmhult.

Förmodligen är repeatern körbar från ett fast QTH upp mot Osby/ Älmhult, med lämplig vertikalantenn och effektnivåer runt 20-30 W.

Det bör vara möjligt att köra repeatern en bra bit in i Danmark. Det vore trevligt med lite rapporter från våra danska kollegor.

Täckningen verkar motsvara en radie på upp till 10 mil, vilket är ett gott betyg åt eldsjälarna i klubbarna som står bakom repeatern.

Avser att imorgon resa upp mot Växjö, som höjdmässigt ligger bättre till, och hoppas på bättre rapporter utmed vägen.

/ Kenneth -GXZ
 
Last edited:
7S7TEN:s täckning - en första rapport - forts.

Hej igen,

ville bara nämna att 7S7TEN ej hördes upp till, resp. NO om Växjö , under min färd idag från Älmhult, upp mot Linköping.

/ Kenneth
 
Försökte mig på att köra några Franska stationer under REF CW igår men hörde inte en enda. LU gick dock att köra under eftermidagen.
Verkar vara fina konds mot SA på mitteftermiddagarna. Bekymmret är ju bara att aktiviteten är nästan som borta för så många stationer tror att 10m är dött.

73 de Magnus
 
SM0GXZ/ Kenneth said:
Hej igen,

ville bara nämna att 7S7TEN ej hördes upp till, resp. NO om Växjö , under min färd idag från Älmhult, upp mot Linköping.

/ Kenneth

Någonstans skall ju gränsen gå ;)
 
Danita 3000

I jakten på billig 10FM mobilstation så tror jag att jag snubblade på något prisvärt. En känd postorder firma säljer Danita 3000 för 999:-.

Söker man på den modellen på länken nedan så ser man att det är samma modell som flera andra stationer.

http://www.cbradio.nl/

På den här länken kan man hitta schema. ``Download´´ ``CB´´

http://www.albrecht-online.de/cbfunk/cbuebersicht.php3?vid=1669194343

Mera information

http://www.faessje.de/archiv/cb/alan.html

Enligt den information jag fått så ska man löda J1 J3 i närheten av processorn för att sätta den i RU norm och få täckning 25.615- 30.105


Det här kan vara ett billigt sätt att bli QRV 10 FM mobilt och med tanke på att det är Dual watch så borde det gå att köra repeater. Jag har inte testat själv men tittar efter en begagnad att börja med.

73 Håkan SM7WSJ
 
Back
Top