10-meter allmänt (Vågutbredning, fyrar m.m)

Fullständig kalabalik på 27.555 men inte en station på varken 10 eller 12m!!!!!!!!!!!!!!!
 
I torsdags satt jag i JO66 och försökte få ett QSO med SK2KW i KP04(?) på 28.48MHz, dom var 59++++, en rätt kul kontakt om den hade blivit av....
men - dom hörde inte mina 100W samt att resterande tid dom hördes var ragchew mellan lokala SM2 stn's. typ "yes - the frequency is still in use" + "hur går det med ditt och datt" + "vi kör lite JT65 EME istället - QSY 2m" - sen hördes inget mer av dom! .

funderar på att byta signal till sm0watt, ;-)
eller varför inte skaffa ett 4cx5000 PA och byta signal till sm5kw ;-))))
 
Aurora-E på 10

Det har varit öppet på 28 Mhz mellan Södra och norra Skandinavien vid flera tillfällen varje vecka under sommaren. Vanligtvis ingen aktivitet dock. OH9TEN hörs men man får ropa sig hes :)
Kul med den typen av öppningar. Oftast väldigt bra signalstyrkor

73 / Tobbe
 
Så var det även denna gången - och flertalet dagar innan, loggade OH9TEN många dagar som enda "nordlig"-station på 28Mhz på olika tider på dagen/kvällen, körde CQ på 28.500 och 28.030MHz vid dessa tillfällena.

Var ett par dagar i JP84 och JP74 några veckor innan men "nil qso",
annars ?
körde idag lite Es från bilen via SM0GFG/R på 29.620Mhz, DL, I, G etc. gick tidvis bra runt 13.00 SST. körde 300mW via 70cm repeater länkad till 10m - går störtbra.


en liten reflektion så här efter ledigheten,
under sommartid (Es-perioden) när 10m-folk är på alternativa QTH så är nog den enklaste (=mest effektiva?) sättet att få ut Es varningar är via SMS-sändlistor....

Nåt att ta upp för en radioamatör "som brinner för 10m":
1) fixa en 10m aktivtetsreflektor (kanske denna räcker om fler 10m gubbar joinar)
2) nån tar emot SMS-nummer & distribuerar SMS sändlistorna inför Es säsongen
3) under Es säsongen blir det fart, SMS'en haglar så fort det öppnar upp

IMHO: jaga rutor i SM på 10m är väl lika "svårt" som att jaga rutor på 6m, 2m via Es, Au...men hur många har egentligen en lokatorkarta med "10m worked locators" på sin vägg alt. hemsida (nån?)
 
Hej alla

Kan inte låta bli att hoppa in.
SMS varning vore trevligt gäller bara att man får till det lite vettigt.
Har själv kört en del senaste dagarna, har inte blivit några mängder men mer än vanligt för mig.
har blivit ca 70 qso senaste veckan.

Det har periodvis varit väldigt korta hopp, den 30 juli körde jag inom några minuter SM4, SM3 och SM2. SM4JST satt strax norr om Örebro.
Den 27 körde jag både OZ och en ES station strax söder om Tallin, 59 i alla riktingar.

Testade idag, inte en station hördes på 10 men jag började ropa cq. Efter en liten stund hade jag kört 4 stationer.
Ryktet om 10-meters död är allså starkt överdrivet

PS allt kört med 10-70 watt och 1/2vågs markmonterad vertikal från JO76XR

73 de Örjan SM7PXS
 
10m Eme

Nu kan det ha hänt!! Ingen som är riktigt säker på om det är första 10 meters tvåvägskontakten men eko har stationer hört tidigare. (more to come,,,,,)

73 Håkan SM7WSJ


19 September at 0430 SM2CEW and RU1AA have completed EME QSO on 28Mhz.
We don't know is this QSO first on 28Mhz Alex


SM2CEW- antenna 2x5el
RU1AA - 4x5el(H- frame)14.6 dbd without elevation
 
Last edited:
SM6WET/8S6T said:
Kanske är första på 28MHz, dock vet jag att det skett på 27 MHz

Hejsan! (lite offtopic men ändå...)

Jag är rätt säker på att den 11 meters EME kontakt du hört talas om är gjort av samma kille som satte upp en yagi och sände i öst för att därefter snabbt vrida om antennen i väst och höra sig själv!!!!!! Hade någon mot förmodan gjort en sådan grej så hade det säkert gått att hitta någon info någonstans om antennagain,TX power,tid, datum, ungefärlig position av stationerna, trafiksätt mm...

mvh Håkan SM7WSJ
 
Såvitt känt ska detta vara den första 2-vägs 28 MHz EME-kontakten...

Det skrevs ganska mycket på 60-talet om sådant, men ingen gjorde några seriösa
försök.

Sedan fick saken nytt intresse under 90-talet, bl.a. W5UN gjorde några försök men dessa
slutade bara med 1-vägs kommunikation.

Problemet med 28 MHz EME är att jonosfären kan blanda sig i utbredningen på ett påtagligt sätt,
och att det är väldigt svårt att åstadkomma smala antennlober.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Enda sättet att vara säker på en EME-kontakt på 28MHz borde nog vara när stationerna även kan höra varandra "Den vanliga vägen".
Jag körde en station på 144MHz under dom förutsättningarna en gång. Det gäller ju att vara riktigt ärlig mot sig själv och mot varandra. Vid första försöket var vi bägge eniga om att vi inte hört varandras rapporter tillräckligt via månen. Men vid andra försöket ett par veckor senare var det glasklart.
Tack vare frekvensskiftet så gick det att filtrera bort direktsignalen ganska hyfsat.

Beträffande "att sända runt jorden och kunna höra sig själv" så har jag hört olika uppgifter på den tid signalen behöver för att färdas runt jorden. Uppgifterna varierar mellen ca. 15 sekunder och 10 minuter. Men uppenbarligen skall detta enbart vara möjligt på 27MHz, så det får nog betraktas som off topic , hi.
 
Last edited:
Intressanta uppgifter.

I 27 MHz-världen varierar tydligen radiovågors grupphastighet mellan c:a 30000 km/s och 750 km/s...

Mer sansade bedömare, t.ex. O.G.Villard W6QYT vid Stanforduniversitetet, kom i slutet av 1940-talet fram till att ett varv runt jorden på 28 MHz tog c:a 0,16 s, vilket ger en grupphastighet på c:a 260000 km/s.

Skillnaden mot ljushastigheten i vakuum eller luft får tillskrivas strålgången med många reflektioner mot de joniserade skikten och mot marken.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Har hört talas om det där fenomenet med men det var på 14 MHz. Kan det vara så att signalen fastnar och studsar mellan E och F2 och far flera varv runt jorden för att sen hitta en öppning emellan joniseringarna för att sen ta sig ned?

Beträffande 27MHz EME, de försök jag hört talas om har enbart varit envägs. Enligt uppgift skedde det med 8 6el yagis och jag förmodar en hel del kräm.
 
"Har hört talas om det där fenomenet med men det var på 14 MHz. Kan det vara så att signalen fastnar och studsar mellan E och F2 och far flera varv runt jorden för att sen hitta en öppning emellan joniseringarna för att sen ta sig ned?"

Om detta tvistar de lärde...

Söker man på "long delayed echoes" eller LDE så hittar man
läsning för en hel regnig semester.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Nya repeatrar på 29 MHz i SM...

Hej Alla,

till min oförställda glädje har uppenbarligen intresset för 10m FM ökat ute i bygderna, då jag bara under de senaste två veckorna, under mina resor i landet, noterat att två nya repeatrar är - inom en snar framtid - på väg att se dagens ljus i SM.
En del intrimningsarbeten kvarstår, men det är alltid uppskattat när några eldsjälar delar med sig till det gemensammas bästa.

Jag hoppas att de ansvariga snart kan meddela resten av de intresserades skara att maskinerna är i "normal" drift, förhoppningsvis via denna eller andra informationskanaler.

För närvarande finns det repeatrar i drift i Stockholm, Göteborg, Karlskrona samt Jönköping. I Stockholm och Jönköping finns dessutom möjlighet till länk över till repeatrar på 2/70cm.

Det finns alltså gott om plats för många fler.
Stafettpinnen är klar att lämnas över - någon eller några i Norrköping, Mjölby, Västerås, Örebro, Uppsala, Gävle, Ljungby, Växjö, Malmö, Luleå med flera orter som är beredda ?

Vilken ort blir nästa att meddela att de har en repeater på 29 MHz ?
Snart är vintercondsen här, med öppningar - förhoppningsvis - till W-land...

Med förhoppning om ett utökat repeaternät på 10m FM i SM,

Kenneth -0GXZ
 
Jag hörde nåt om att Alingås var på väg att komma igång igen. Vi har två stycken stationer för en 10 meters repeater klara men det krävs mycket arbete och tid innan det kommer igång. Det saknas dessutom länkradio mellan in och utfrekvens.

Vore ju bra om man har lite samordning på byggena runt om så man inte krockar i frekvens. Enligt den Svenska bandplanen finns det bara 4 repeater frekvenser på 10 meter. Som det är nu finns det inga listor (eller koordinering?) från SSA när det gäller 10meters repeatrar.
 
SM6VTT said:
Jag hörde nåt om att Alingås var på väg att komma igång igen. Vi har två stycken stationer för en 10 meters repeater klara men det krävs mycket arbete och tid innan det kommer igång. Det saknas dessutom länkradio mellan in och utfrekvens.

Vore ju bra om man har lite samordning på byggena runt om så man inte krockar i frekvens. Enligt den Svenska bandplanen finns det bara 4 repeater frekvenser på 10 meter. Som det är nu finns det inga listor (eller koordinering?) från SSA när det gäller 10meters repeatrar.

om jag minns rätt så enligt senaste IARU reg1 bandplansförslaget är 29 FM repeaterkanalallokeringen oförändrad,
även om det finns åsikter om kanalindelning har inget material nått SM's N/IARU representant(?) = no action.

Så - det är "bara att rocka-på" och sätta upp repeatrar både här och där(?) men man kan ju snegla på reg.2 och 3s 29 FM bandplaner.

Vill man "koordinera sig" är det väl bara kontakta ssa och tala om vad man gjort. Även om dom inte har någon åsikt är det också ett besked.
 
Om man kollar på bandplanen (svensk tillämpning) för HF på SSAs hemsida står det följande;

IARU Region 1, Bandplan HF

29520 - 29550 FM simplex.
29560 - 29590 Repeater infrekvens.
29600 Anropsfrekvens.
29610 - 29650 FM simplex.
29660 - 29690 Repeater utfrekvens.

Jag tycker att man bör följa dom för att det inte skall bli kaos som det är på repeater frekvenser på VHF och UHF i storstäderna.

Det går bra att skicka till repeaterkoordinatorn i SSA, det har jag gjort för våran även om den inte är aktiv. Men det materiel och den information som finns hos SSA är endast VHF och uppåt. 10 meter verkar vara et bortglömt band när det gäller Repeatrar. Finns inte ens någon lista över dom som finns igång idag.
 
Back
Top