13,8 V 20A Power supply till HF transceiver

Isoleringsbrickor för TO3 kappsling och bussningar går att köpa för 10 transistorer i pack ifrån Autema elektronik
för typ ungefär 15 kronor och det går att förskottsbetala också och då blir det billigt.

mvh Lasse sm0ydo
 
Kanske blir det ett linjärt sp-agg ändå. Har just hittat en trafo billigt.
Nu återstår att fixa en stor el-lyt och lämplig likriktarbrygga.

Till er som vill gå den enkla och snabba vägen....
Kolla under "säljes" där finns färdiga kretskort med 723 i form av ett 28V linjärt sp-agg.
 
Hej MJ 3001 darlingtransistorn som finns med i schemat på internet vart köper man den lämpligast ?

På Elfa eller på ebay ? Det sägs att en del halvledare på ebay är fake typ som ommärkta transistorer men alla kanske
inte är det .

Är det någon som vet ?

Lasse sm0ydo
 
Hur mycket ripple-ström tål dessa kondingar?
Jag kommer inte ihåg värdet, kan dock kika i en gammal ELFA katalog.
Typen är en isolerad bägare med skruvanslutning och bottenbult. Kompakt format då de ryms stående i en 2HE hög powerbox.
Typen klassades som av "Computergrade" och tålde mycket hög rippelström och skulle även ha lång livstid.
Jag kommer ihåg att jag valde storlek och typ för att ha god marginal till aktuell belastning så de var inte gratis:)

Kan kolla i en gammal katalog när jag kommer hem.
73 de SM7NTJ Lorentz
 
Typen klassades som av "Computergrade" och tålde mycket hög rippelström
Jag frågar lite av nyfikenhet och undrar samtidigt hur kommersiella linjära psu'er är dimensionerade.
Det skulle vara mycket intressant att få möjliget att titta under locket i en 14V 25A "köpekraft"

C1 ripple current.jpg
Vid 22A lastström blir rms rippleström 43A i reservoirkondensatorn.
Startströmmen ca 158A reduceras med hjälp av ett NTC-motstånd så det kan vi bortse ifrån men rippleströmmen måste kondensatorn tåla.
Nu blir det riktigt dyrt!
 
Hur mycket ripple-ström tål dessa kondingar?

Det torde vara i häradet 10-20A,
märkspänningen har inverkan, ju högre spänning desto högre rippelströmtålighet,
Med andra ord är en 63V bättre än en 40V dito med samma kapacitans, men några futtiga ampere kan vara en lätt trade-off mot volym och ekonomi.
 
Jag kikade på ett professionellt aggregat från EA, 12V/20A och det har 2 x 22 000µF
medan ett linjärt "amatöraggregat" på 25A hade 33 000µF,
kikar jag på Astron 12V 35A aggregat så har det 64 000µF
Ett Daiwa PS-304 har sammanlagt 37 600µF fördelat på 8 kondensatorer (vilket är ett enkelt sätt att hålla kostnaderna nere)
 
Tack för kondensator-info. Om det finns någon information om kondensatortyp så är jag intresserad av detta.

Elektrolytkondensatorer är den i särklass sämsta komponenten i alla spänningsaggregat när det kommer till livslängd.
Om man då dessutom underdimensionerar blir saken inte bättre.

Man kan ju visserligen hävda att inget aggregat jobbar med kontinuerlig belastning men det resonemanget gäller bara för den som vill snåla in på prestandan.

Frågan är om det inte blir billigare att köpa ett färdigt aggregat och byta till bättre kondensatorer om det får plats i lådan.
 
Tack för kondensator-info. Om det finns någon information om kondensatortyp så är jag intresserad av detta.

Elektrolytkondensatorer är den i särklass sämsta komponenten i alla spänningsaggregat när det kommer till livslängd.
Om man då dessutom underdimensionerar blir saken inte bättre.

Man kan ju visserligen hävda att inget aggregat jobbar med kontinuerlig belastning men det resonemanget gäller bara för den som vill snåla in på prestandan.

Frågan är om det inte blir billigare att köpa ett färdigt aggregat och byta till bättre kondensatorer om det får plats i lådan.

Frågan är ju också vilken prestandanivå man vill lägga sig på, det är skillnad på kraven på en kraftförsörjning till en 100W amatörradiotransceiver respektive en LTE basstation.
Tråkigt är om spänningen dippar mycket vid effekttopparna eller strömripplet modulerar utsignalen kraftigt så någon form av minimikrav bör vi förstås ha.
En sak som lätt glöms bort är långa eller/och skarvade matningspänningskablage, glappiga säkringshållare och lustiga hembyggda "strömfördelningspaneler", de kan vara en stor del i problematiken om spänningen varierar kraftigt vid belastning.

Kan aggregatet lämna den kontinuerliga strömmen som tänkt, och tillräckligt fria från skräp så är man i hamn,
billiga aggregat lever sannolikt inte upp till detta, det hade varit intressant att göra lite mätningar på några vanliga aggregat.

RIFA (numera Kemet) PEH169-serien är min favorit, väldigt dyra men stabila och med god livslängd, jag använder de flitigt i mina audioslutsteg,
dock är dessa inget man köper på ELFA med hobbypluskan, hitta surplus eller plocka ur skrotade apparater är det som gäller.
2000µF per uttagen ampere är en gammal tumregel och den tillämpar jag i mina byggen.
 
Last edited:
Hej eller så går man på Elfas årliga utförsäljning i januari varje år och letar komponenter i pallkragarna och
på lagerhyllorna.

esr = ekvivalent series resistanse. Det lönar sig att parrallellkoppla mindre ellytar för då minskar den indre resistansen

Förrut så kunde man köpa surplus Rifa burk ellytar ifrån Svalander Audio men nu vet jag inte hur det är med det.

Lasse sm0ydo
 
Det lönar sig att parrallellkoppla mindre ellytar för då minskar den indre resistansen
Absolut, men det är lätt att lura sig själv,
summerar man resistansen i alla tilledarna som behövs för baka en långpanna med kondensatorer enligt receptet på bilden ovan så blir det sällan en bra idé.
En alltför låg ESR lägger också mycket tyngd på likriktardiodernas axlar, de måste tåla strömrusningen, säkringarna likaså.
 
Jag körde med hålborrade kopparskenor och mässingsskruv med Rifa ellytar och MR diodbryggor köpta på bhiab för länge sedan

Nu finns det en auktion med 2N3772 10 st upplagd på tradera ifall någon behöver sådanna till något bygge.


Lasse sm0ydo
 
Okej, då jag har lyft på locket för första gången på många år.

Allt är inbyggt i en 2HE 19” Powerbox. Sidorna består av liggande kylflänsar. Botten och lock är av 3mm Aluminiumplåt.

230 delarna är kopplade med dubbelisolerade ledningar och detaljer och lådan är skyddsjordad med detta sagt tidigt så slipper vi diskutera den saken mer.:D

Lådan är tvångskyld med den tystaste glidlagrade fläkt som då fanns att köpa. Innanför den fläkten sitter ytterligare en fläkt som var tänkt att startas manuellt vid behov. Än så länge har den fläkten bara gått någon timme på alla år.

Luftströmmen sugs in bakifrån och blåses via likriktarbryggor och kondensatorer till lådans främre yttre kanter där luften leds ut horisontellt bakåt via kylflänsarna


Kondensatorbank.jpg
Bilden visar de två ringkärnetransformatorerna vars sekundärsidor är kopplade till varsin likriktarbrygga totalt 4 stycken 25 amperes bryggor.

Efter bryggorna följer kondensatorerna vars pluspoler är separerade av motstånd på 0,15 ohm. Jag mindes visst fel, de var av typen med bultfastsättning och lödanslutning.

Fabrikat F&T 22mF 40V typ LF. Hittar inte direkt något datablad från rätt årtal men tillåten rippelström vid 85 grader C ligger runt 12A och ESR cirka 25 milliohm. Livslängd runt 200000 timmar vid 40 grader C.


Stabbkrets.jpg
Bilden visar stabbkretsen L200C med kringkomponenter. Kretsen är grundlastad med ett motstånd på 560 Ohm (upptill i bilden skymt av en ledning) vilket räcker för att få utspänningen mer stabil då regleringen hamnar på den linjära delen av reglerkurvan. Till höger i bild syns strömshunt för 50 A och det belastningsmotstånd på 100 ohm som ligger på utgångssidan av aggregatet.

Spänningen till regleringen hämtas från plus efter strömshunten via den stående ferritring som syns nedtill i bild.

Effekttrissor.jpg
Bilden visar höger halva av effekttrissorna. Naturligtvis satt transistorerna förstås under vinkelprofilen så att jag inte lätt kunde läsa av beteckningen.:mad:

Basanslutningen till varje transistor är kopplad via 39 Ohm. Emittrarna har 0,1ohm som utjämningsmotstånd och båda dessa motstånd har försetts med ett ferritrör för att hålla HF borta.

Alla effektmotstånd är limmade mot underlaget för att öka värmeavledningen.

Jag såg nu bilderna på de parallellkopplade kondensatorerna och nja... tänk på resistansen i de ledningar som kopplar ihop kondensatorerna. För att få en bra funktion kan symmetridjävulen behöva komma till tals då vare milliohm räknas. I mitt aggregat är alla strömförande ledningar före regleringen lika långa.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Jag kikade på ett professionellt aggregat från
EA, 12V/20A
Astron 12V 35A
Daiwa PS-304

Det jag funderar på är om dessa fabrikat specar "kontinuerlig drift"?
Man kan ju tillåta förhöjd rippelström kortvarigt om inte temperaturen blir för hög.

Jag vill gärna konstruera för "worst case"
 
Det jag funderar på är om dessa fabrikat specar "kontinuerlig drift"?
Man kan ju tillåta förhöjd rippelström kortvarigt om inte temperaturen blir för hög.

Jag vill gärna konstruera för "worst case"

EA är seriösa med specifikationerna, i alla fall de gamla grejorna,
de har också en byggkvalitet som heter duga, 1mm stålplåt, diskreta dioder i kylvinkel bultat i lådan, rejält tilltagna kylflänsar, allt om behövs för att kunna leverera kontinuerlig ström enligt spec.
(numera har kvaliteten fått en smak av Kina, vilket märks tydligt både i utformning, plaster, metallbearbetning och mjukvaror för styrning, blä.)
 
Hej
Jag använder ett standard inbyggnadsaggregat till en 70 cm repeater.
Aggregatet är köpt hos Kjell och om man söker på typbeteckningen så kan man hitta hela provningsprotokollet på nätet.

I stort sett alla uppgifter av intresse finns med.
Kontinuerlig drift med full last, temperaturstegring vid full last, temperatur på enskilda komponenter både vid normal drift och under en timmes test med kortsluten utgång.

Det enda jag höll på att glömma när jag byggde ihop repeatern var att aggregatet har överspänningsskydd som kortsluter utgången vid överspänning.

Detta är normalt inget problem men jag har parallelldrift med ett batteri. och då kan det gå illa om man inte tänker sig för.

Lösningen blev en koppling med likriktarbrygga som förhindrar att batteriet bränner upp nätaggregatet innan säkringarna hinner lösa ut.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Back
Top