40 meter mast

En liten fundering. Ett sådant här högt smalt torn som kanske inte är lämpligt att sätta för stora antenner i med tanke på vindlast mm, kanske vore en perfekt bärare av riktigt optimalt monterade dipoler för 40/80. Vi hade en gammal amatör med 40M mast i grannskapet som körde slopade dipoler på 80M där jag (om jag minns rätt?) tror att det var kopplat så när han valde en riktning så agerade dom andra reflektor?

Hur skulle man montera ett antal dipoler för dom lägsta banden för att få så bra möjligheter som möjligt för DX på dom lägre HF banden med ett torn som detta?.

Några tankar och förslag?

73 Håkan/WSJ
 
Jag kör med ett sådant "Slopade dipole" antennsystem på 80 m. Det fungerar alldeles utmärkt för DX . Min mast är 28 m, och är egentligen lite för låg för att kunna slopa dipolerna optimalt, men det fungerar tillräckligt bra. I de gamla ARRL Antennhandböckerna finns systemen beskrivet, för 40 m. Jag har räknat om längderna till 80 m, för dipolerna och också att använda 75 ohm kablar mellan relä-omkopplingsboxen och antennerna. Man sänder på en dipol. Koaxen fungerar som en induktans som förlänger de man inte sänder på till reflektorer.
Jag har 5 dipoler runt masten och då blir det 5 riktningar, F/B som bäst ca 20 dB, men det är väldigt beroende på strålningsvinklen på motstationen. Ibland är det nästan ingen skillnad alls... Bifogar en bild från en gammal antennhandbok.
Systemen slår inte en 4-SQ Antenn, men på mitt QTH med bara berg och grus i marken, (dåligt jord) valde jag att satsa på dipoler.

73 Classe slooperdioles.jpg
 
Hej Lasse,

Nej, det var när vi skulle avstämma en mast på 160 m, som visade sig vara 1/2 våglängd elektriskt.
Den höga spänningen i botten satte eld på det torra gräset runt tråden i matningspunkten. Lätt åtgärdat genom att flytta upp matningen ett par meter så det inte blev så hög ohmigt...
 
Äntligen!!! Då är masten (tornet!) på plats! :)
Tänkte det är väl på sin plats att efter flera år faktiskt dela med mig av att den kom upp till slut ;)

Passar på att tacka de här på forumet som hjälpt med tips och tricks,m.m :)

Har några videos som spelas upp 10x hastigheten (så det inte tar en timme att se masten lyftas på plats), men
får jag lägga upp på youtube eller något. Länk kommer isf. :)

Inga antenner uppe än. Behöver kolla igenom vad jag har och skicket på dem. Upptäckte även att den rotor jag
har, som jag minns som en kraftig en, inte alls är det. Hur mycket "skrot" orkar en HAM-II CD-44 med?
Inte tillräckligt gissar jag, då de beamar jag har liggandes är rätt stora.

73 de SM4WWG // Jörgen

View attachment 10723
Kul! Jag såg denna mast för ett par veckor sedan, och undrade om den var glömd och övergiven. Trodde inte den var i amatörs ägo :-) För visst är det "stora vägen" man ser i bakgrunden?

mvh Jonas - SM4VEY
 
Kul! Jag såg denna mast för ett par veckor sedan, och undrade om den var glömd och övergiven. Trodde inte den var i amatörs ägo :-) För visst är det "stora vägen" man ser i bakgrunden?

mvh Jonas - SM4VEY
Om "stora vägen" är 204:an mellan Mullhyttan och Fjugesta så är det min mast du såg. :)

Ja, den ser lite övergiven ut än så länge i och med att jag inte kommit fram till än vad jag vill och kan sätta i toppen :P

73 de SM4WWG
 
Halloj alla som följer tråden ;)

Funderar på om jag kan sätta upp en Fritzel FB53 jag har liggandes i delar. Den är ju inte så stor och får iaf 20/15/10 meter.
För 40 och 80m kan jag ju köra slopade dipoler som det pratas om lite högre upp i tråden.

Jag vill ju iofs få upp någon av mina 70cm/2 meters beamar oxå.

73 de SM4WWG // Jörgen
 
Jag kör med ett sådant "Slopade dipole" antennsystem på 80 m. Det fungerar alldeles utmärkt för DX . Min mast är 28 m, och är egentligen lite för låg för att kunna slopa dipolerna optimalt, men det fungerar tillräckligt bra. I de gamla ARRL Antennhandböckerna finns systemen beskrivet, för 40 m. Jag har räknat om längderna till 80 m, för dipolerna och också att använda 75 ohm kablar mellan relä-omkopplingsboxen och antennerna. Man sänder på en dipol. Koaxen fungerar som en induktans som förlänger de man inte sänder på till reflektorer.
Jag har 5 dipoler runt masten och då blir det 5 riktningar, F/B som bäst ca 20 dB, men det är väldigt beroende på strålningsvinklen på motstationen. Ibland är det nästan ingen skillnad alls... Bifogar en bild från en gammal antennhandbok.
Systemen slår inte en 4-SQ Antenn, men på mitt QTH med bara berg och grus i marken, (dåligt jord) valde jag att satsa på dipoler.

73 Classe View attachment 12011
Intressant! Vad körde du med för typ av relän?
 
En liten fundering. Ett sådant här högt smalt torn som kanske inte är lämpligt att sätta för stora antenner i med tanke på vindlast mm, kanske vore en perfekt bärare av riktigt optimalt monterade dipoler för 40/80. Vi hade en gammal amatör med 40M mast i grannskapet som körde slopade dipoler på 80M där jag (om jag minns rätt?) tror att det var kopplat så när han valde en riktning så agerade dom andra reflektor?

Hur skulle man montera ett antal dipoler för dom lägsta banden för att få så bra möjligheter som möjligt för DX på dom lägre HF banden med ett torn som detta?.

Några tankar och förslag?

73 Håkan/WSJ
Ska klura lite på detta! :) Funderar även på att få upp någon typ av slopad delta som klarar 160m oxå
 
Kommer inte alls ihåg vad jag använde för reläer så här ca 15 år senare. Jag skrev aldrig in beteckningen på ritningen.
Men det krävs ju ett 2-poligt relä per antenn eftersom att både skärm och innerledare på koaxen skall switchas.
Jag använde 24 V reläer eftersom det var långt sträcka ut och upp i masten. Det är ju kortvåg så vad du använder för reläer är ganska okritiskt.
Omron G2R- typ har jag använt till div omkopplingar i antenner och matchningar.

/Classe
 
Kommer inte alls ihåg vad jag använde för reläer så här ca 15 år senare. Jag skrev aldrig in beteckningen på ritningen.
Men det krävs ju ett 2-poligt relä per antenn eftersom att både skärm och innerledare på koaxen skall switchas.
Jag använde 24 V reläer eftersom det var långt sträcka ut och upp i masten. Det är ju kortvåg så vad du använder för reläer är ganska okritiskt.
Omron G2R- typ har jag använt till div omkopplingar i antenner och matchningar.

/Classe
Ah! Ok! Tack för svar! Du har inte så du kan dela med dig av ritningen då? :)
Om inte annat så är väl egentligen frågan vad som skall hända med de frånkopplade antennerna, dvs som inte sänder och fungerar som direktorer. Ska de bryggas över så dipolen bler en enda lång ledare då? Dvs skärm och ledare kortsluts? Eller bara helt sonika kopplas helt bort från alla kretsar?

TÄnkte jag är lat och frågar. Dumt att uppfinna hjulet igen ;)

Bäste 73 de SM4WWG // Jörgen
 
Du ser där att kabellängderna ut till varje dipol har en särskild längd som får de flytande dipolerna att bli reflektorer.
 
Back
Top