Bengt,
Jag fick en påringning från Svedala om att du hade en blänkare på ham.se
Jag håller på i huvudsak med mikrovåg och har väldigt lite tid för EH antennerna. Jag använder dock EH antenner för mobilt bruk då de tillåter högre effekter än vanligt förekommande mobil antenner. Dessutom!! Man slipper lågpass filter på utgången av MosFET slutsteg för mobilt bruk.
Som kuriosa kan nämnas att
www.ham.se är en blockerad web sida i en del länder i mellan östern så jag är ingen flitig ham.se läsare numera.
En kort uppdatering om EH antennerna är på sin plats eftersom det är ganska tyst om dem.
1. Det finns ingen som säljer "kommersiellt tillverkade" EH antenner för amatörradio i Europa. Dvs inga Italienska antenner etc etc
2. Den enda EH amatörradio antennen tillverkas i Japan ( tror jag, om den fortf tillverkas )
3. Diversified Technology Inc ( DTI ) har omstrukturerats ( dåliga tider ? ) och sålt av tillverkingen av militära EH antenner, företrädesvis VHF-UHF EH antenner.
DTI sysslar i huvudsak med IT lösningar för Amerikanska försvaret.
Det går fortfarande att köpa surplus EH gummi pinnar för handapparater + 2m och 70cm banden.
4. All debatt om fasförskjutning etc är slut. Den avslutades efter att mätmetoder tagits fram för att påvisa att fenomenet finns.
( Om det är fasförskjutningen som får EH antennen att funka - vet vi egentligen inte )
5. Den "interna debatten" handlar om att skapa ett manual för hur mätningar skall gå till. Det blir radikalt olika resultat beroende på uppsättning av instrumenten och detta
är "bad science" så detta är "work in progress".
6. DTI personal hoppade av ( blev sparkade? ) och har startat ett nytt företag som enbart utvecklat taktiska EH antenner för US Defense. En av de nya typerna är en
horizontalt monterad 3.5 + 30 MHz mobil EH. Monterad 2 fot över fordonets tak.
Man kan ju "anta" att det finns avstämnings utrustning/mekanik inuti antenn röret.
7. Efter att vi kunde börja mäta på EH antennen så har man börjat förstå hur antennen fungerar och varför.
Jag förväntar mig att en förklaring publiceras i början på nästa år.
8. Diskussionen/Myten om att matarkabeln strålar mer än EH antennen är även det historia numera eftersom man mer eller mindre har slopat coax vid mätningarna. Det har naturligtvis försökts att förklara detta med en varierande flora av konstiga, dock påhittiga "förklaringar" om strålande trädgårdsmöbler och torkvindor. Om någon önskar debattera coax strålning numera så för det bli en monolog då det är kvalificerat slöseri med tid.
Jag har fortfarande direktkontakt med Ted Hart men eftersom EH antennens kommersiella och militära bruk inte skall vara i "public domain" så för någon annan gärna debattera om antennen. Själv har jag inte riktigt tid men lägg gärna ut din EH info på Ham.SE
EH antennen för amatörradio utvecklas inte just nu, bara för militärt bruk och enstaka kommersiella tillämpningar. Der finns absolut inga pengar i dedicerade amatörradio antenner samt att då de flesta amatörer som kör kortvåg verkar ha passerat 50/60 strecket och bor i villa med möjlighet till traditionella antenn montage.
Tyvärr, radioamatören är en alltmer utrotningshotad art, Japan eller inte, samhällets beslutsfattare är för korkade och bundna av för lite budget för att kunna planera för radio i kristid. Vi behöver ett krig eller allvarlig katastrof för att det gänget skall vakna.
Enbart HZ antennerna ligger på kö för vidareutveckling, förhoppningsvis med centrum i Sverige.
--Dan