Ändmatad "windom"

OK, nu spånar jag loss.
Enkelhet är viktigt, samt lite att bära ut i skogen, samt 80/40m.
Låt säga att jag testar windom. Se bif bild.
Skulle den funka hyfsat tro utan matchbox?
Skall omsättningen vara 4:1? Jag trodde impedansen låg runt 600 ohm i matningen?
En fråga till: är det viktigt vilken sida mittledaren på koaxen går till?
// Åke
 

Attachments

  • Screen Shot 2013-03-19 at 22.12.55.png
    Screen Shot 2013-03-19 at 22.12.55.png
    38,4 KB · Views: 100
OK, nu spånar jag loss.
Enkelhet är viktigt, samt lite att bära ut i skogen, samt 80/40m.
Låt säga att jag testar windom. Se bif bild.
Skulle den funka hyfsat tro utan matchbox?
Skall omsättningen vara 4:1? Jag trodde impedansen låg runt 600 ohm i matningen?
En fråga till: är det viktigt vilken sida mittledaren på koaxen går till?
// Åke

Ja det fungerar utan matchbox!
4:1 är OK på dom höjder över mark som man oftast får nöja sig med, 8-12m typ.
Balunen kan vara en vanlig 4:1 Guanella-balun men det fungerar även med en Unun, allså en spartransformator. Använder du en Unun så kopplar du koaxskärmen till det korta benet.

/Micke
 
Om det "bara" gäller en antenn för bruk ute i det fria så räcker en enkel vertikal ( med förluster) helt ok även om det är en kopia av någon annans konstruktion.

Ok, den här antennen duger naturligtvis inte för 80/40m.....
 
Last edited:
OK, nu spånar jag loss.
Enkelhet är viktigt, samt lite att bära ut i skogen, samt 80/40m.
Låt säga att jag testar windom. Se bif bild.
Skulle den funka hyfsat tro utan matchbox?
Skall omsättningen vara 4:1? Jag trodde impedansen låg runt 600 ohm i matningen?
En fråga till: är det viktigt vilken sida mittledaren på koaxen går till?
// Åke


Nej det är det inte......prova dig fram och redovisa dina resultat här.
Du kommer att bli förvånad över resultaten.....:D
 
@RNA, Anders:

I bland kan en "ändmatad" tråd vara det enda alternativet till ingenting alls. Sedan får man försöka minimera problemen med eventuell oönskad strålning i sitt boendes infrastruktur ;)
 
Jag kan själv endast använda ändmatad trådantenn och har letat mig förtvivlad efter ett riktigt bra alternativ.

Kan du ge exempel på en sådan antenn, resonant på alla banden så den kan köras utan matchbox.

/Micke

Att inte en anpassningsenhet får ingå i konceptet, är en hitintills okänd operand i ekvationen. Åtminstone kan inte jag se att TS ställt detta som villkor!

All energi som läggs på att linda HF-transformatorer, anpassa matningspunkt och längd på matarledningen, för att åstadkomma en något så när hanterlig impedans i stationsändan, hade väl istället kunnat användas till en anpassningsenhet!? Gissningsvis, gränsande till visshet, skulle det vara energieffektivt för både person och antenn!

Det är lite svårt att förstå den näst intill paranoida rädsla, som verkar finnas för anpassningsenheter! Ändå medger ju en sådan att du ges möjlighet att överföra det mesta av din uteffekt till i princip vilken metallstruktur som helst. Resonans är inget villkor för att en antenn ska stråla eller vara effektiv!

Varför denna rädsla?


/Lasse
 
I mitt fall handlar det inte om rädsla.
Hemma kör jag S-match som funkar alldeles utmärkt för mig.
Men ute i skogen hade det varit skönt att slippa en extra pryl.
En liten balun som hänger på tråden är ju betydligt simplare än en extra låda vid radion med spole & vridkonding.
// Åke

Edit: tråden började som ändmatad windom men har i och för sig spårat ur (eller in på ;)) lite till "portabel SMFF-antenn". Sorry för det.
 
Last edited:
Tror att TS nämde i ett senare inlägg att han inte ville släpa med en anpassningsenhet (AE) ut i skogen.

För egen del vill jag först och främsta använda inbyggd AE. Jag är motvillig att ha ett 3D bygge med osäker kontakt via krokodilklämma mot oxiderad koppar. Ska jag bygga en s-match så får det bli med rullspole ...

Förvisso är t.o.m den oanslutna 1/2-vågsdipolen icke resonant, antenner är resonanta först när de är ihopkopplade med matare, avstämmare och eventuella baluner någonstans där emellan ;)
 
Jo. Jag syftade inte särskilt på dig Åke, när jag talade om rädsla, utan det ar mer en allmän reflektion. De flesta trådar "spårar ur" i någon mening men grundfrågan var ju om denna Windom var ett bra alternativ och då förtjänar väl även andra lösningar att nämnas.

En matchbox för portabelbruk, behöver inte vara särskilt mycket att släpa på. Med ett L-filter med vridkonding och spole med tappningar som är lindad på järnpulverkärna, kommer man långt! För att klara 100W (som väl ändå är väl mycket i dessa sammanhang) kan mått och vikt hållas synnerligen nätta.

/Lasse
 
Jo. Jag syftade inte särskilt på dig Åke, när jag talade om rädsla, utan det ar mer en allmän reflektion. De flesta trådar "spårar ur" i någon mening men grundfrågan var ju om denna Windom var ett bra alternativ och då förtjänar väl även andra lösningar att nämnas.

En matchbox för portabelbruk, behöver inte vara särskilt mycket att släpa på. Med ett L-filter med vridkonding och spole med tappningar som är lindad på järnpulverkärna, kommer man långt! För att klara 100W (som väl ändå är väl mycket i dessa sammanhang) kan mått och vikt hållas synnerligen nätta.

/Lasse

Är man lat och beredd att löda om den då och då kan en MFJ 902H vara en bra lösning. Har modifierat min så förbikopplaren på baksidan istället kopplar in en resistiv SWR brygga med en lysdiod som indikator. Autotrafon de kallar för balun är utbytt mot en Guanella 1:4. En smutt lösning som tillsammans med batteri, MKARS-80 och tillbehör rymms i liten vadderad kylväska från biltema.
 
Förvisso är t.o.m den oanslutna 1/2-vågsdipolen icke resonant, antenner är resonanta först när de är ihopkopplade med matare, avstämmare och eventuella baluner någonstans där emellan ;)

Nja... nu är vi kanske inne på hårklyverier om vad som definierar en resonant antenn. Om du inte har någon matarledning, baluner eller avstämmare till en 1/2-vågs dipol och i stället kortsluter matningspunkten är den tveklöst resonant!

Återstår då den mer tekniskt filosofiska frågan om den fortfarande är att betrakta som en dipol... :)

/Lasse
 
Men då är den inte längre en DI-pol utan en halvågsresonator ;)

Det här är en bra provokation, för att få folk att förstå att det är matare och anpassning med mera som ingår i antennsystemet.
 
Last edited:
Är det bara jag som har problem med att ham.se inte uppdateras, måste göra det manuellt för att se dina nya inlägg. Det är därför jag eftersläpar lite i kommentarerna.
 
Optimerad för 80 och 40m får jag följande mått:
totallängd, 40,5m 1,5mm tråd med pvc-isolering.
matningspunkt, 26,66% från ena änden = 10,8m.
Med dessa mått och antennen på 8m skall transformatorn lindas för 100ohm! alltså 2:1.
Dessutom ska det sitta en seriekondensator på 2nF i antennens mittpunkt.


windom_27pct_swr80.jpg
windom_27pct_swr40.jpg

OBS! antennen är optimerad för 80m 0ch 40m vilket betyder att den inte lämpar sig för andra frekvenser utan tuner.

/Micke
 
Micke:

Kan du rita, blir lite konfunderad av kondensatorn och hur den ska kopplas in?
 
Back
Top