Ändmatad "windom"

Medans vi kör 3:graden på dig. Trafon bör väl ha 1,4 :1 i lindningsförhållande. Kärna och varvtal på lindningarna tack! :)

Kondensatorn behöver väl ha rätt hög spänningstålighet?

Alldeles riktigt KBW! Med 1,4:1 lindningsförhållande blir impedanstransformeringen 2:1 alltså 100:50 ohm.

73
Bengt
SM6APQ
 
@GLD:
Tack för EZNEC-filen! Om jag t ex experimenterar och sänker antennen så stiger ju SWR pga ökad impedans (antar jag). Om jag vill testa att motverka det så tänkte jag ändra utimpedansen på trafon. Tänker jag rätt? Eller är det någon annan parameter jag bör skruva på?

// Åke

Om du sänker antennen så stiger VSWR pga MINSKANDE impedans.
Kan justeras med transformatorn.

Om de båda resonanserna får olika VSWR så kan du förskjuta matningspunkten.

OCFD_smith_27pct.JPG
Vid 27% ligger vi nästan rätt på båda frekvenserna.
OCFD_smith_33pct.JPG
Vid 33% avviker impedanserna onödigt mycket.

/Micke
 
Jag tror att du vänt trafon åt fel håll.

10,8m - 4 varv - matningspunkt - 10 varv - 9,45 meter. Det stämmer väl bättre med Bifogad fil 2175?
 
@GLD:
Jag har gjort ett försök att rita om schemat i en fysisk modell.
Har jag fattat rätt?

Jomenvisst:)

Nu är ju 14varv ganska mycket tråd och det ger ca 150uH på en FT140-43.
Troligtvis räcker det med 7varv med uttag på 5varv = 37uH.

Då skärmen är direktkopplad till ena dipolbenet kan man inte räkna med att transformatorn ger någon CM-dämpning, kanske behöver du en 1:1 choke också.

/Micke
 
Insåg just att det ska vara 14:10 och du gjort korrekt. Strunta i mitt svammel Åke :)

Några ferritrör från Bhiab till choken?
 
Last edited:
Hade redan hunnit rättat i föregående inlägg.

Men här kommer mina skämstecken :eek: :eek: Bäst att ta 2 för säkerhets skull.

Ska jag stå i ett hörn ett tag? Har ingen strut men väl en fez från Butteriks?
 
Hade redan hunnit rättat i föregående inlägg.

Men här kommer mina skämstecken :eek: :eek: Bäst att ta 2 för säkerhets skull.

Ska jag stå i ett hörn ett tag? Har ingen strut men väl en fez från Butteriks?

Men inte ska du väl stå där och skämmas:D.....men fez kan du ha.

/Micke
 
"Fezes are cool", citat 11:e Dr Who!

Förresten var det inte så farligt, i hörnet står min labb-bänk och skammens rodnad kommer från min oförmåga att få den någorlunda välstädad :)
 
Last edited:
Jag skulle behöva en antenn som är spänd mellan balkongen och ett träd, den ska dessutom vara någorlunda balanserad. Om man modifierade den antenn som tråden ursprunligen handlade om.

Istället för vanlig koax så använder man sig av en Twinax och matade den där en ocfd ska matas, ungefär som en "sleve" antenn men med balanserad matning. Man kommer väl förmodligen få en hel del commonmode strömmar på innerledarna. det ben som utgörs av skärmen blir kapacitivt belastat av innerledarna. Är det realiserbart?
 
Last edited:
Då skärmen är direktkopplad till ena dipolbenet kan man inte räkna med att transformatorn ger någon CM-dämpning, kanske behöver du en 1:1 choke också.
Först tänkte jag göra en "ugly balun", dvs ett antal varv RG58 runt 75mm avloppsrör, men den blir ganska klumpig att ta med ut i skogen.
Sen såg jag en strömbalun med koax i en toroid (se bild).
Funkar en sådan OK?
Eller är det bättre att linda några parallella varv koppartråd runt en toroid?
// Åke
 

Attachments

  • hf_choke.jpg
    hf_choke.jpg
    5,9 KB · Views: 63
Först tänkte jag göra en "ugly balun", dvs ett antal varv RG58 runt 75mm avloppsrör, men den blir ganska klumpig att ta med ut i skogen.
Sen såg jag en strömbalun med koax i en toroid (se bild).
Funkar en sådan OK?
Eller är det bättre att linda några parallella varv koppartråd runt en toroid?
// Åke

Helt rätt.
Linda 2x5 varv med koaxkabeln. Du kan använda samma typ av kärna som till transformatorn. OBS! inte en "röd" kärna.

/Micke
 
Spelar sektioneringen så stor roll, den är väl för att minska strökapacitanser och öka balunens övre gränsfrekvens? Här kommer det bara göra balunen svårlindad.
 
Spelar sektioneringen så stor roll, den är väl för att minska strökapacitanser och öka balunens övre gränsfrekvens? Här kommer det bara göra balunen svårlindad.

Svårlindad:confused: svårare saker har vi väl klarat av.
Dessutom så hänger choken naturligt när in och ut sitter på var sin sida.

Får väl ta och mäta upp om det blir någon skillnad map lindningsmetod.

/Micke
 
Jag testade förut när jag höll på med Guanellor och det var just de högre frekvenserna som påverkades. Allt är relativt så även svårighetsgraden :)

Vi talade om att använda BEADS-9871 från BHIAB som choke i stället, hur många kan behövas?
 
Göra för långa antenner och sedan förkorta dem med kondensatorer. Jojo vi har nog våra misstankar vem denna person kan vara. Han lär visst även flinande smyga runt med baluner gjorda av ferritrör. En synnerligen suspekt figur. Han ska visst även vara en så kallad "radioamatör"! :)))
 
Back
Top