Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
SM6WXA/Janne said:Det avgör vi själva, vilka som skall väljas. Varför skulle det vara slutkört bara för SSA tar hand om det, vad tror du EQL att PTS gör? Du tycker tydligen att vår hobby är helt ok, som det är nu. Skrämmande är rätta ordet, låt pratet och nävarna och smutskastningen ta över. Vilken underbar hobby vi får av det, vi kommer säkert att få många nya amatörer med så fin etik och moral. Vad har du för fina förslag att komma med Bengt, du som vet hur det skall gå till. Skall du trolla bort problemen? Då önskar jag dig lycka till!!!
Janne
SM7EQL said:WXA skrev:
>Du tycker tydligen att vår hobby är helt ok, som det är nu.
-Ja det tycker jag nog...
I stora drag är vår hobby OK.
Merparten av de svenska radioamatörerna är helt vanliga människor - ett typiskt utsnitt ur samhället - som lärt sig konsten att umgås med varandra under någorlunda ordnade former. Några är djupt tekniskt intresserade som jag och andra finner helt andra nöjen inom hobbyn. Inget fel i det. Jag har t ex många bra amatörradiovänner som är ointresserade av teknik, som knappt hört tala som ohms lag, men som jag regelbundet umgås med ändå. Detta bara för att klargöra för dig och läsarna att diskussionen inte handlar om att vara "tekniker" eller inte.
En liten del av amatöradiokåren - kanske så få som en handfull personer (?) - utmärker sig i tid och otid, på olika sätt genom att inte vilja respektera vedertagen praxis hur amatörradiotrafik bör bedrivas, inte har tillräckliga baskunskaper - eller kanske är det uppfostran som saknas - för att utan olägenheter för andra kunna samexistera med merparten av amatörerna. Det finns radioamatörer på våra internetforum som utmärker sig genom att översvämma forumen med fullständigt meningslösa en- och tvåradersinlägg helt utan sakligt innehåll och substans. Det skrivs uppenbart bara för att det skall skrivas, eller för att avsändarens signatur kontinuerligt måste stå överst i listan. Samma grupp deltar ofta i minst 27 trådar parallellt där de tillför debatten alla dess meningslösa inlägg ofta i helt andra "ämnen" än tråden ursprungligen handlade om. Samma beteende finns på våra amatörradioband och i övriga samhället - ett litet antal personer som tar stort utrymme och ställer till trassel och djävulskap.
Själv har jag varit mycket aktiv DX-jägare på KV under många år, men tröttnade allt mer eftersom denna lilla grupp människor med alla medel saboterade radiotrafiken genom medveten störning, (DX-pile up:s) eller genom att inte ta sig tid att lyssna hur radiotrafik borde bedrivas och vem dom ropade på. Denna lilla grupp människor har funnits sedan Marconis dagar på 20-talet men breder nu ut sig i ett rasande tempo. Fler än jag har reagerat och dessutom tröttnat på denna utveckling - fråga här på forumet.
SSA är ingen myndighet och skall inte pyssla med någon typ av disciplinär verksamhet. Istället skall SSA ta tillvara sina medlemmars intressen och informera om vikten av att internationella överenskommelser, t ex bandplaner och trafikmetoder följs - PÅ FRIVILLIG väg! SSA skall se till att ha bra kontakter med myndigheterna. SSA skall supporta radioklubbarna med tips och lämpligt utbildningsmateriel så att de också kan göra ett bra jobb och få nya medlemmar till klubben. Som bieffekt kanske SSA får en och annan ny medlem på sikt, t o m de som nu valt att stå utanför och gnälla, gapa och skrika.
Nej du Janne, tyvärr kan jag inte trolla. Men om jag haft sådana magiska krafter så skall du vara helt säker på att många här på ham.se och på våra amatörradioband hade blivit borttrollade till annan URL eller frekvens långt utanför våra amatörradioband.
Tror du på fullt allvar att en disciplinnämd är en möjlig lösning och att det verkligen skulle lösa några problem?
73
Bengt EQL
SM7USY said:Varför ska det bli dyrare bara för att SSA börjar administrera det hela.
Jag jämför lite med hundregistret som sköttes av Svenska Kennelklubben men togs över av jordbruksverket. Myndigheten kunde inte administrera registret tillsamma kostnad som SKK.
Detta kanske ska tas i en ny tråd eller vad tror du Thomas?
Beträffande internationellt uppförande på banden så kan det nog endast regleras i gemensam lag.
Vi har ju kunnat enas om bandplaner så då skulle det väl kunna enas om språkbruk och ordval också.
73 Peder