SM6WXA/Janne said:
Håller med dig om att det har varit mycket konstigt prat på 3755, verkligen stötande inslag och förtal av amatörer. Är det så vi amatörer skall ha det på 80m, vad det sedan gäller 3755 ägs den ej av någon. Det är så att många amatörer vågar ej använda 3755, varför kan man fråga sig. Vi måste få till en bättre trafikdiciplin, hur det skall gå till måste vi alla hjälpas åt med. Det finns gamla amatörer som uppför sig värst på banden, inte de nya som nu fått tillgång till kortvågen.
73
Janne
Igår, 11:50 #33
SM6WXA/Janne Helt rätt, hårdare regler för oss amatörer. Dåligt uppförande lika med rött kort och utvisning från banden.
Jag sitter gärna med i en diciplinnämnd, för det vore ej fel. Snusk, påhopp, förtal hör inte hemma i vår hobby. Trafiken på 27MHz fungerar bättre nu för tiden, kanske skall vi lära oss av dessa vänner på 27MHz?
73 Janne
Janne!!!!!!!!!!
Tror du Janne att en diciplinnämnd är lösningen...???
Tror du att denna nämnd kan få ett slut på allt det du skriver om ovan?????
Idag, 11:36 #43
SM6WXA/Janne
--------------------------------------------------------------------------------
SM6WXA/Janne Helt rätt, hårdare regler för oss amatörer. Dåligt uppförande lika med rött kort och utvisning från banden. Jag sitter gärna med i en diciplinnämnd, för det vore ej fel
Det behöver väl inte krånglas till så mycket, vad vi har märkt är att PTS inte vill ha något med amatörradio att göra. PTS gjorde samma sak med 27MHz, ni som kommer ihåg vet väl hur strängt det var och hur hårda straffen var om man inte höll på de regler som fanns. Idag bryr sig inte PTS om 27MHz, man kan blåsa på med 500W på 27.555 USB/LSB, hade man gjort det förr hade de kommit och tagit hand om din station + slutsteg + böter ibland även fängelse. Så varför vore det fel med hårdare diciplin och regler för amatörradio eller skall amatörradio bli ersättare för 27MHz (vi är redan där)
Snälla blanda inte in körkort som om det vore en hobby att köra bil, vi håller oss till ämnet amatörradio och dess framtid.
73 Janne
du skriver att vi inte skall krångla till det så mycket....!!!
Det är väl det som kommer att ske om DITT förslag med dicipinnämnd går igenom...
Vad SSA MÅSTE göra, är att sparka på PTS i denna frågan,, för att införa din variant av någon form av godtycklig tillrättavisningspolis, med ev. halvluddiga befogenheter att dra in cert och tillstånd tror jag INGEN i amatörradiosverige vill ha...!!!
Det är SSA:s skyldighet anser jag att påtala för PTS, att dom inte kan ha hand om myndighetsutövning, som det i förlängningen blir om avregleringen som PTS eftersträvar.
Den uppmaningen riktar jag till hela SSA:s styrelse, att sätta sig ner med PTS och diskutera dessa heta frågor som INGEN tydligen vill ta i...!!!!!!
Igår, 23:54 #39
SM7EQL
Från: Lund Lyssnaramatören skrev:
>Visst kan det vara VÄLDIGT frestande för somliga av SSA:s medlemmar och framförallt SSA:s styrelse att skrika om diciplinämnd, att då få "myndighetsutöva", att i detta fallet "ta över" det som PTS borde göra.Det begriper ju vem som helst ...
Eftersom jag är medlem i SSA styrelse passar jag på att deklarera min egen personliga syn (inte styrelsens) på saken.
SSA skall absolut inte försöka sig på att bilda någon typ av "disciplinnämd" eller annan konstruktion. Det är inte SSA:s uppgift.
SM7EQL: Eftersom DU enligt text ovan är medlem i SSA:s styrelse så vill jag att du tar med dig denna frågan om "myndighetsutövning, diciplinnämnd, PTS vilja till avreglering"
ja hela denna diskussionens kärna till SSA:s nästa styrelsemöte.
Det anser jag vara din skyldighet som styrelsemedlem.
Förväntar mig någon form av redogörelse i QTC framöver. //Lyssnaramatören