SM7USY said:
Lyssnaramatören
Oops, tog kanske i lite för mycket med det där om diciplinnämnd.
Jag tror inte det heller kommer att fungera och definitivt inte inom en intresseförening.
Beträffande det där hederskodex så finns det inte inskrivet i någon lag och har jag bara ett certifikat och tillstånd så behöver jag bara rätta mig efter lagen. Är jag med i någon förening så måste jag ju rätta mig efter de principer som föreningen förutsätter.
Och så länge det inte står i lagen att jag ska uppföra mig vårdat mot andra radioamatörer så behöver jag ju inte det.
Skillnade mellan biltrafik och amatörradio är att det finns ett myndighetsutövande för att stävja brott inom trafiken.
Hej USY! Kul att det fanns någon som begrep vad jag menade, som orkade tänka lite längre än vad antennsladden räcker
Vet mycket väl att det inte står ett ord om det där med herdeskordex inskrivit i någon lag,
däremot står det ju som bekant i allt vad SSA har gett i i kurslitteratur för blivande amatörer,
vilket väl halvt-om halvt anses av SSA som lag, som jag tolkar texten.
Så fort någonting ballar ur i samhället, så skriks det ju alltid på mer Polis, hårdare tag,
stramare regler, speciella kommiteér som ska avgöra specialfall.
Problemet ligger inte i att vi måste ha en diciplinnämnd, som jag skrivit förrut.
Problemet ligger i att PTS släpper det dom är ålagda att göra, att myndighetsutöva radiospektrat på kortvåg, och att det uppstår ett vakum på amatörbanden
som ingen vet hur det ska hanteras. Min åsikt är ju att det blir en rättsvidrig situation när SSA ska leka åklagare, certifikatutdelare, domare,intresseorganisation för 11000 radioamatörer och samtidigt tillståndsgivare för samma verksamhet och i förekommande fall
"spektrumkontrollant" på samma gång.
För mig går inte detta ihop.
Svar av SM6WXA lär jag nog inte få hur han har tänkt sig sin "diciplinnämnd" som han så gärna ville sitta i. Han har raderat alla sina inlägg i diskussionen under lördagkväll.//Lyssnaramatören