Men snälla nån... Varför ska man sluta vara aktiv på ett band bara för att man blir sändaramatör? Det viktigaste är väl ändå att man beter sig på ett korrekt (och lagligt) sätt, oavsett vilka band man aktiverar?Har man blivit sändaramatör skall man sätta punkt för all 27 punkt och slut , Lennart
Tidigt -90 tal gick jag i gymnasiet och kom därigenom i kontakt med några som körde 11m. De snackade slutsteg, skip, gömma sig från PTS osv. Jag som då inte var ett dugg intresserad av radio hängde på, och på den vägen fick jag ett rejält intresse. Notera dock att jag aldrig själv ägde en radio, utan bara tyckte de var "fräcka".
Efter gymnasiet så tappade vi kontakten och radiobiten försvann för mig. Men av och till så funderade jag mycket på hur kul det var.
2009 så tog jag äntligen mitt amatörradiocert efter flera års velande fram och tillbaka, och jag ångrar mig inte!
För mig är amatörradio att bygga och experimentera.
För närvarande utbildar jag mig till läkare, men jag har en gedigen bakgrund som system"ingenjör" inom programmering av styrsystem till processindustri (citattecknena beror på att jag inte har formell utbildning utan jobbade mig upp till posten). Jag håller även på med elektronik (konstruktion och mikroprocessor-programmering) som hobby. Amatörradion ger mig ännu en infallsvinkel till en mycket spännande värld.
Men oavsett detta så är jag inte främmande att även köra på band som är undantagna från tillståndsplikten. Jag kör PMR446, SRBR och LPD ibland med folk som inte har cert. 156,000 MHZ som är den "nya allroundkanalen" kan jag också aktivera när jag vill prata med min svåger som kör lastmaskin på en fabrik. De ligger på den kanalen bara för att de inte anser det nödvändigt att skaffa egna frekvenser.
11m har jag iofs. inte pratat på sen det begav sig på -90 talet, men jag skulle mycket väl kunna tänka mig att göra det igen. Men på ALLA olika band så följer jag reglerna!
Är jag en dålig sändaramatör då?
Vad jag försöker komma till är att bakgrunder är helt ointressant, så länge man följer reglerna.
Eller har jag fel och borde lämna in certifikatet till PTS omedelbart?