Återvinning?

Säg inte det Anders, en vanlig radioamatör kan ju vara konstnär till yrket, kanske t o m tusenkonstnär. Då finns det säkert mycket att prata om med sin jämlike. Eller yrkesmusiker. Tänk dig två genuint intresserade yrkesmusiker som träffas på 80 m AM. Dom kan säkert prata om något annat än det vanliga 59 och -3 grader i Bollnäs. Spela en trudelutt på dragspelet eller hur?

/Bengt
 
De kanske båda har andra gemensamma intressen som de hellre diskuterar? Det kan ju inte vara så att valet står mellan att prata 59 och -3 och att prata arbete.

"Trudelutter" på dragspel undanbedes vänligen men bestämt.
 
Jag tycker ju sällan om att bli förknippad med mitt yrke (Jag är INTE kriminell, hallick eller liknande. "Bara" något helt vanligt). Men med handen på hjärtat så färgar ju jobbet av sig en hel på övriga intressen, så i dessa sammanhang kanske en presentation med yrkestitel kan öppna för intressanta diskussioner.

Jag har dessutom extraknäckt som "halvprofessionell" musiker under många år så jag lyssnar mer än gärna på en dragspelstrudelutt på 80m AM. Betydligt trevligare än att lyssna på: "CQ CONTEST CQ CONTEST. Please QSY, this is MY frequency!!!!
 
Tur min radio har lokalradiospärr och dragspelsfilter.

Även om jag personligen tycker det är väl mycket tester emellanåt så kan jag unna mina amatörradiokollegor sitt nöje. Ju fler vi är ju bättre och de driver faktiskt den tekniska utvecklingen framåt.

F.ö. så pratar jag hellre amatörradio på jobbet, än tvärt om.. :D
 
Anders, jag tycker nog att yrke eller titel borde vara snudd på obligatoriskt att ange i varje QSO. På så sätt får motstationen en klarare bild av den person han eller hon talar med. Om jag får tag på en låt oss säga en svetsare på 80 m AM så finns plötsligt en unik möjlighet att ställa frågor om det planerade mastbygget och få svar från en yrkeskunnig radioamatör. Bara en enkel fundering i all välmening.

Givetvis kan man ha andra gemensamma intressen. Det har hänt att jag träffat på en filatelist som jag själv är. Även frimärkssamlare men sådant intresserar mig inte alls.

/Bengt
 
Även om jag personligen tycker det är väl mycket tester emellanåt så kan jag unna mina amatörradiokollegor sitt nöje. Ju fler vi är ju bättre och de driver faktiskt den tekniska utvecklingen framåt.

F.ö. så pratar jag hellre amatörradio på jobbet, än tvärt om.. :D

Det är väl ungefär min åsikt också, tur att det finns band som är fria från Contest då.
Någon gång kan det ju vara kul att köra en contest också, men jag kommer nog inte att göra det den närmsta tiden.

Jag pratar gärna om nästan vad som helst på amatörradion, men jobb är väl en av dom tråkigare ämnena, det kanske är som med lumpen, det är först efteråt, när man saknar det lite, man tycker att det är kul att prata om det :rolleyes:
 
Anders, jag tycker nog att yrke eller titel borde vara snudd på obligatoriskt att ange i varje QSO. På så sätt får motstationen en klarare bild av den person han eller hon talar med. Om jag får tag på en låt oss säga en svetsare på 80 m AM så finns plötsligt en unik möjlighet att ställa frågor om det planerade mastbygget och få svar från en yrkeskunnig radioamatör. Bara en enkel fundering i all välmening.

Att nyttja andra amatörers yrkeskunskaper sker då och då, oftast på lokal nivå. Vilket är bra. Men att synsättet med yrke eller titel är förlegad. Man arbetar inte på det sättet längre. Folk omskolar sig, i bland flera gånger i livet och arbetet blir allt mindre ett yrke och allt mera mer eller mindre fristående projekt. T.o.m. telefonkatalogen har sedan flera år sedan tagit bort titeln.
 
Intressant utvikning som denna tråd tagit! Jag håller absolut med de som tycker att det borde finnas annat att prata om på radion än väder och krämpor! Och sen detta evinnerliga rabblande av anropssignaler , speciellt på CW! Ett naturligt samtal med användande av break-in/VOX, ungefär som ett telefonsamtal, ger den största behållningen, tycker jag. De stationer de flesta av oss använder idag, kräver inte att 4-5 omkopplare ska ställas om för att skifta mellan sändning och mottagning! Anropssiganler i början och slut av QSO, med upprepning ungefär var 10:e minut är en bra modell!

Samtalen kanske inte ska handla direkt om arbete, men samtalet kan ändå mycket väl vara arbetsrelaterat. Och jag håller med Bengt/EQL att man då kan få en möjlighet till hjälp där man inte själv har kunskaper eller utrustning. Andra gemensamma intressen än radio är också trevliga att upptäcka!

Fy den lede för musik, ja till och med dragspel, som sänds ut med SSB-modulation på banden! Inte helt ovanligt ändå och det kanske avslöjar något om hur utövaren uppfattar musik och musikaliska kvalitéer!

73/Lasse
 
RNA skrev; "Folk omskolar sig, i bland flera gånger i livet och arbetet blir allt mindre ett yrke och allt mera mer eller mindre fristående projekt. T.o.m. telefonkatalogen har sedan flera år sedan tagit bort titeln."
----

Jag har för mig att den som så önskar kan lägga till sin titel eller yrke i telefonkatalogens pappersupplaga. På samma sätt borde det gå att få in sådana uppgifter i SSA callbook. Kanske ett ämne för en motion till Årsmötet.

Jag inser att det är riskfyllt att skämta till saker och ting och meningen var absolut inte att du skulle ta detta på så blodigt allvar. Själv uppbär jag titeln Radiokommisarie som egentligen uppstod som en kul grej för några år sedan.

I samband med byggnationen av min museiradiostation Gamlemark Radio så kändes det naturligt att en sådan station också borde ha en Radiokommisarie (föreståndare för radiotelegrafstation, ref till Nordisk familjebok Uggleupplagan 1925) precis som Grimeton Radio och andra storstationer hade förr i tiden. Jag utsåg mig själv till denna tjänst vilket meddelades på Radiostationens webbplats.

Reaktionerna från omgivningen är intressanta att studera. En del radioamatörer blev sura och avundsjuka andra mest glada. Från tid till annan ankommer e-mail från vanliga svenssons (s k icke radioamatörer) som via Google funnit mitt museum intressant att besöka och hövligt i brevet ibland titulerat mig Hr Radiokommissarie etc etc, det vore intressant om jag och min fru kunde komma på beök etc. undertecknat Högaktningsfullt NN. Klart att man får försöka hålla masken då och bjuda in till en guidad rundtur, vilket hänt ett tiotal gånger. Faktum är att knappt någon av besökarna öppet har ifrågasatt titeln Radiokommisarie utan tvärt om så har den nog gett en viss status och respekt.

Ett visst inslag av humor i amatörradion hade nog inte skadat. Väldigt många QSO på banden är numera så torra att de riskerar att självantända, precis som en del debatter här på HAM.SE. Ett enda litet förfluget ord kan skapa oreda i leden.

/Radiokommisarie Bengt
 
Jag har för mig att den som så önskar kan lägga till sin titel eller yrke i telefonkatalogens pappersupplaga. På samma sätt borde det gå att få in sådana uppgifter i SSA callbook. Kanske ett ämne för en motion till Årsmötet.

Jag inser att det är riskfyllt att skämta till saker och ting och meningen var absolut inte att du skulle ta detta på så blodigt allvar. Själv uppbär jag titeln Radiokommisarie som egentligen uppstod som en kul grej för några år sedan.

Jag är ganska säker att de tog bort titel eller yrke för att spara plats och göra katalogen mindre. Jag hade tidigare en titel men den försvann försvann för knappt tio år sedan.

Det är just de förslagen som kastas fram mest på skoj som lätt får fotfäste och kan gå nästan hur långt som helst om man inte ser upp..
 
Den slutsats man kan dra av sådana här diskussioner är att en icke obetydlig del av radioamatörkåren saknar humor. Förvisso ingen nyhet.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jo, mycket i dagens samhälle är tyvärr gravallvarligt och gillar man då att skoja så kan det lätt bli kompatibilitetsproblem och missförstånd.

Själv är jag ju uppvuxen i studentstaden Lund som liksom alla andra studentstäder präglats av allehanda galna upptåg värre än Karnevalstågen. Nollningarna med sjöslagen i sjön Sjön vid teknis inte att förglömma liksom lundaspexen, toddydagen m m.

Det finns gott om mindre sällskap i staden som å ena sidan ger ett skämtsamt intryck men å andra sidan bedriver en synnerligen seriös verksamhet. Att sedan Monthy Python serien gick på TV när man var ung har säkert satt sina spår. Sådana skämt skulle knappast tålas av den pryda publiken i dag. Alla hade känt sig kränkta efter att ha känt igen sig i någon replik. Ur led är tiden. Allt var bättre förr.

Nu över till något komplett annorlunda eller vad var det dom sa?

-Tillbaka till Återvinning igen!

/Bengt
 
För att återknyta till den ursprungliga frågeställningen, så händer det fortfarande att gamla anropssignaler återanvänds, men det är sällsynt. Jag känner till mer än ett fall detta århundrade, och så sent som 2012 delades en anropssignal ut, som under decenniernas lopp varit utdelad åtminstone vid tre tillfällen.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Kan du ge ett ex på denna signal?

Jag vet att om du har innehaft signalen tidigare att man kan få tillbaka den. men att en ny amatör skulle få en gammal SM signal tvivlar jag på.
 
Med PTS brisfälliga övervakning och möjligheter till sanktioner är det också möjligt att konsturera sig en egen signal. Signalen SK7RPQ har en radioklubb tilldelat sig själva för att den bokstavsmässigt passade in bland deras övriga signaler. SSA har påpekat felaktigheten men ingen ändring har skett.
 
Med PTS brisfälliga övervakning och möjligheter till sanktioner är det också möjligt att konsturera sig en egen signal. Signalen SK7RPQ har en radioklubb tilldelat sig själva för att den bokstavsmässigt passade in bland deras övriga signaler. SSA har påpekat felaktigheten men ingen ändring har skett.

Den finns tom i SSA's nya repeaterplattform.
Det borde göra den inte isåfall.
Link DV SK7RPQ Fjälkinge QRV 434.5250 DV Carrier D-Star

Citat från SSA's repeatersida:
Här är SK6BA:s repeater sida som vi kommer att låna av Dan SM6TZL.
Den kommer att bli SSA:s nya repeater plattform, då den har karta och listor som det går att filtrera sökningen i, om man klickar på rubrikerna under listorna.
Som det är nu får vi inte in den på SSA sidan, så ni får använda länken till SK6BA Marks Amatörradioklubb | Karta |
Slut citat.
 
Last edited:
Den finns tom i SSA's nya repeaterplattform.
Det borde göra den inte isåfall.
Link DV SK7RPQ Fjälkinge QRV 434.5250 DV Carrier D-Star

Citat från SSA's repeatersida:
Här är SK6BA:s repeater sida som vi kommer att låna av Dan SM6TZL.
Den kommer att bli SSA:s nya repeater plattform, då den har karta och listor som det går att filtrera sökningen i, om man klickar på rubrikerna under listorna.
Som det är nu får vi inte in den på SSA sidan, så ni får använda länken till SK6BA Marks Amatörradioklubb | Karta |
Slut citat.

Att den finns på SK6BAs repeaterkarta betyder inte att allt står rätt till. Kartan är under uppgradering.

Signalen finns inte i SM Callbook. Enligt meddelande från SSAs ordförande så har man uppmanat SK7MQ att ansöka om annan signal. Trots att det gått mer än ett år så används fortfarande den påhittade signalen.
 
Last edited:
Att den finns på SK6BAs repeaterkarta betyder inte att allt står rätt till. Kartan är under uppgradering.

Signalen finns inte i SM Callbook. Enligt meddelande från SSAs ordförande så har man uppmanat SK7MQ att ansöka om annan signal. Trots att det gått mer än ett år så används fortfarande den påhittade signalen.

Nej, givetvis inte. SSA borde se till att "piraten" stryks därifrån om nu kartan skall vara den officiella.
 
I det nya systemet med överlämnade av uppgift är det endast SSA, FRO och ESR som har rätt att tilldela anropssignaler för amatörradio. SSA har dessutom fått ansvar för att underhålla ett centralt register för alla tilldelade signaler, även de som tilldelas av de andra två organisationerna.

Jag kikade i beslutet från PTS som reglerar ESR:s ansvarsområden bl a när det gäller arkivering av dokument där det står.

"Uppgifter om tilldelade anropssignaler (permanenta och tillfälliga).

Uppgifterna ska innehålla
- anropssignal,
- radioamatörens personnummer och kontaktuppgifter, samt
- giltighetstid.

För klubbanropssignaler ska det förutom det som anges ovan även anges vilken klubb som anropssignalen gäller för och för specialanrops-signaler ska det anges vilken speciell händelse den gäller för."


I rimlighetens namn kan SSA och vi andra organisationer inte ta ansvar för anropssignaler vi inte tilldelat som i fallet med SK7RPQ. Ej heller har vi några sanktionsåtgärder att vidta eller ens mandat att utöva någon form av tillsyn. Dock hindrar väl inget att vi gör PTS uppmärksam på att det finns "egentilldelade" anropssignaler i omlopp och som inte ingår i det centrala registret. Sådana signaler bör inte ges legitimitet genom att publiceras i listor m m.

Jag kan inte heller se att PTS har något tydligt mandat att "återkalla" sådana signaler. Det enda man kanske kan göra är att konstatera att de inte är tilldelade i laga ordning.

/Bengt
 
Back
Top