FBJ skrev; "Jag tänker ju inte ta riggen som handbagage."
----
Jaha. Med tanke på hur ovarsamt det incheckade bagaget hanteras av den ibland nonchalanta lastpersonalen så skulle jag aldrig komma på tanken att stoppa ner radion där. Det finns ju även en viss risk att bagaget kommer bort eller blir försenat. (Hände för mig på Cook isl och du kan tro man blir kallsvettig när antennerna vara borta. Kom fram dagen efter dock,...puhhh!)
Min packningsstategi när det gäller handbagage i prioritetsordning är resedokument, kreditkort, kontanter (inget annat är "livsnödvändigt" för själva resan) samt radion inkl minimalt med tillbehör som enkel trådantenn etc så att stationen kan upprättas och köras med reducerad prestanda i det fall det incheckade bagaget med ev stora antenner kommit på avvägar. Finns det sedan plats/vikt över så kan man ju stoppa in ett ombyte och en T-shirt etc i handbagaget. Allt förbrukningsmateriel som schampo och shorts som enkelt kan ersättas kan ju köpas på plats om det blir kris?
På hemresan brukar jag dock stuva över en del elektronik som laddaren till LiFePO4-batterierna och kablaget m m i det incheckade baggaget för att få en lättare packning att bära på. På utresan vägde mitt bagage 10 kg incheckat (inkl antennsystemet) och handbagaget 8 kg inkl radio, laddare, iPad mobiltelefon etc småprylar. Gränsen är för handbagage var dock max 6 kg men man brukar ju inte vara så knussliga. På hemresan kontrollvägde grekerna dock allt bagage och vågen visade 20,1 kg. Man bjöd på 100 grams övervikt annars kunde jag ju alltid ha efterskänkt en en svettig T-shirt och passerat kontrollen. Vikten brukar öka några hundra gram eller mer när man åker hem från länder med fuktigt klimat. På St Lucia var de stenhårda och Ronnie DKF fick packa ut tunga kläder och ta dom under armen för att klara invägningen. Hi hi.
ZBB; "... ursäkta Bengt för trådkapningen, men det är nu en gång du som initierat öltörsten."
Inga problem Lasse. Öl är gott och tillför ju en viss substans i de ibland lite enkelspåriga diskussionerna om riktig radio där bara några få kan vara med att delta.