Ett "nödvändigt ont" det här med QSL-kortverksamheten som jag inte för allt smör i Småland ställt upp på själv om nu inte QSL Managern med stor glädje tagit hand om det administrativa kontorsjobbet. Tack till Eric JSM.
Så nu kan energin koncentreras på radiokörning och antennexperiment utan att riskera att bli svartlistad av vykortsamlarna och komma i onåd hos moralisterna.
Varför är det så nödvändigt med Qsl korten i gammalt format? detta pappersslöseri. Om vi nu ska återvända till trådens ursprung genom att ställa om den frågan. Varför ska du ens behöva känna att det betyder ett smack vad "vykortssamlarna och moralisterna" tycker Bengt? Du brukar väl stå på dig och våga gå din egen väg. Är det så illa, så laddat det här med med Qsl korten i papper, att där går den heliga gränsen?
Har följt tråden med stigande höjd på ögonbrynen
men lyckats hålla fingrarna borta från tgb. Kanske skulle fortsatt med det .... Men sysslar vi inte med en hobby på individ basis, med olika intressen, olika inriktningar? Varför MÅSTE jag skicka Qsl kort till de som skickar till mig, fast jag aldrig bett om det? Varför ska jag i den logikens namn inte kunna köra hur mycket radio jag vill? Jag skulle aldrig ha råd att skicka papperskort på alla Qso jag kör?
Självfallet så laddar jag upp alla Qso på LOTW, skickar e-Qsl, på allt jag kör. Har väldigt klart å tydligt angett på min Qrz.com sida vad som gäller. Samlar inte själv, vill inte ha, måste du ändå ha så hör av dig så löser vi det. Så ska då inte det räcka? Ska papperspuritanerna bestämma åt mig - skicka papperskort på allt eller sluta köra radio. För skickar du inte papperskort så bryter du mot Ham Spirit å får inte vara med i vår sandlåda!
Tur man är en hårdhudad elaking, värsting, när man nu tar sig friheten att själv bestämma om Qsl korten är ett obligatorium eller en frivillighet. För på tafsen lär jag väl få, må det vara hänt, jag förbehåller mig i alla fall rätten att våga vägra slentrianmässiga Qsl kort i papper!