Jag har tidigare klargjort hur ser på denna typ av förbindelser och lagt till
min inställning på qrz.com. Det blir tyvärr mindre förbindelser med en annan operatör och oftare en titt på RBN var jag hörs med
rör-QRP-radion eller
QRPp radion.
10MHz får ofta bli en tillflykt när det inte går att köra radio som JAG vill vilket sker allt oftare när jag försöker köra på den enda (14021,7KhZ) frekvensen jag kan på 14MHz med rör bygget vilket är ganska så exakt varje helg. Som Bengt tidigare skrev om hur de som bor permanent på eftertraktade DX-QTH:n så kan man bara beklaga.
Det blir även allt vanligare att andra roffar åt sig frekvensen som jag startade på (efter att ha frågat QRL?) och fått kontakt med en raritet som andra vill köra när jag väl avslutat och väldigt konstigt när rariteten accepterar att den som ropar tar "min" frekvens istället för att säga QSY upp eller ner.
För min del är det lika intressant att se var jag hörs via RBN som att ha en förbindelse på minst en kvart med någon som kan/vill säga mer än 5NN. Ibland tar jag fram
"flugpappret" för att se vilka som nappar, det fungerar ofta bra.
DX-jagande har för MIN del aldrig inneburit snokande på kluster utan mer ett lyssnade på den nedre bandkanten på det aktuella bandet, jo någon gång har jag faktiskt av en tillfällighet "sett" ett DX på RBN som jag faktiskt har fått "QSO" med.
Dock, man ska inte förkasta andra intresseriktningar bara för att man kanske själv är smal i sin egen eller har mindre intresse av vad en del andra pysslar med.
Jag gillar telegrafi, bandkabel och egentillverkade antenner, helst med tråd på kortvåg och lysande radiorör, det finns dock amatörradioprylar med halvledare och menyer i samlingen.