Att följa "DX Code of Conduct" eller inte...

Skriften på väggen...

Relaterade frågor har också diskuterats ganska länge inom DARC, och även där försöker man från ledningshåll försköna saken.

En intern diskussion kom häromåret ut i offentligheten,http://www.darc.de/uploads/media/Strategie_DARC_-An_Vorstand-neu_01.pdf, vilken innehåller ganska intressanta resultat.
Visserligen är "organisationsgraden" högre i DL (idag dryga 60%) jämfört med i SM, men det går nog att dra ungefär samma slutsatser för Sverige med användning av demografiska data.

Här finns medlemsutvecklingen mellan 2004 och 2014 med en fördelning i åldersgrupper:
DARC.JPG

En betraktelse över var "smärtgränsen" ligger. Om 10 år (2025) skulle demografin ha medfört att DARC har reducerats med runt 60% och ha en medelålder på strax över 70:
DARC_1.JPG

En jämförelse mellan SSA och DARC med den grövre indelningen använd som SSA redovisar medlemmarnas åldrar med, samt med antagandet att de 334 som inte har några födelsedata i SSA-statistiken fördelar sig lika mellan de två högsta åldersgrupperna (notera likheterna i fördelningen):
SSA_DARC.JPG


Läs och begrunda...

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Medelåldern speglar hobbyns karaktär, att det är en "farfars" hobby.

Idag så sker kommunikation via Internet med mera - varför ska en yngre person som inte
har starka "stofil" drag i sin karaktär bli intresserad av amatörradio?

För att få in fler yngre så måste vi antingen utveckla den till en mer samtida hobby eller
lyckas ge den "kult/retro" status bland yngre.

KBW - en stofil över medianåldern :)
 
Vi som är riktigt gamla borde kanske säga upp våra certifikat - om nu något sådant är möjligt - och på det sättet bidra till en bättre åldersstatistik?
SM0APK
 
Från sidan kaptenstofil.net:

"Varför inte gå med i Kungliga Svenska Stofilsällskapet?

Jag är säker på att Ni, i likhet med mig själv och varje ansvarskännande medborgare, lagt märke till hur allt numera börjat changera i ett mer ohämmat tempo. Alla gamla fina värderingar och ideal, vilka dög gott åt våra fäder, har under en längre tid åsidosatts och ersatts med gottköpsmentalitet och ungdomligt oförnuft. Ehuru både Ni och jag självfallet gör vårt bästa för att hålla nyhetens obehag stången är det inte utan att man med barden emellanåt tvingas utbrista "Ur led är tiden. Ve! Att jag är den som föddes att vrida den rätt igen." Då kan det vara en tröst att det finns likasinnade, medstofiler som kan nicka instämmande när de läser ens insändare i lokaltidningen. Kungliga Svenska Stofilsällskapet är en sammanslutning av just sådana erfarna, insiktsfulla personer. Sällskapet har inga värvningskampanjer eller päkostade kontor. Vi finns där ni minst anar det. Kontakta inte oss, vi kontaktar er"
 
"Varför inte gå med i Kungliga Svenska Stofilsällskapet?"

En uppmaning till oss "ungdomar runt 60" att ta på allvar...

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Vi som är riktigt gamla borde kanske säga upp våra certifikat - om nu något sådant är möjligt - och på det sättet bidra till en bättre åldersstatistik?
SM0APK

Se där ett problem med de livslånga certifikaten. Förr tappade man licensen om man var sen med betalningen. Det höll nere medelåldern.

/Roland
 
ZBB skrev; "....inled med att åtminstone under de första kontakterna köra långa pass med noggrann redogörelse för märke på radio och kringutrustning, vidare typ av antenn, typ och längd på transmissionsledning samt hur stor effekt som matas in."
----

Tack för tipsen Lasse!

Det är ungefär så som Jean 5T0JL brukar köra och det sänker QSO-raten ordentligt. När han avslutat ett QSO ropar i regel massor av stationer och han tar god tid på sig att välja ut någon där han fått hela anropssignalen. Därefter sänder han plikttroget RST, namn och QTH utan att stressa. Uppblandat med div trafikförkortningar så går det att tänja ut en förbindelse ganska mycket utan att infoga så värst mycket mer sakfakta än grundinformationen som redan står på Internet och QRZ.COM.

Dock märks det att många av de väntande som enbart är ute efter ett QSL-kort från Mauritanien blir mäkta irriterade av att det går så långsamt. Man kan för sin inre syn se hur de tuggar fragda och biter på naglarna av ilska. Varje gång dom missar att få kontakt får de vackert vänta flera minuter och en gång när jag fick kontakt med Jean höll vi ut i nästan en halvtimma innan det var dags att säga TNX 73. Det är lätt att få stämpeln LID påklistrad sig genom att uppehålla ett rart DX så länge - trots att det faktisk var Jeans önskan att hålla på länge.

Men i grunden är det ett bra tips att tänja och lirka.

Alltså...

Ropa CQ i promenadtakt kring 80-100 tecken per minut vilket indikerar att det inte är frågan om en "riktig DX-pedtion" som söker att maximera antal QSO. Vid svar undvik att sända 5NN. Alla andra rapporter är OK men helst inte 5NN även om signalerna är starkare än så. Möjligen 599 i så fall. En ovanligare rapport som 459 eller 579 signalerar att det inte är frågan om en "riktig DX-pedition" utan antingen en väldigt ärlig operatör eller möjligen någon som bara vill ta det lugnt.

För att ytterligare minska risken för snabb-QSO och pile-up bör frekvensen bytas ofta. Helst efter vart och vartannat QSO. Far gärna omkring på bandet som ett torrt skinn så att de frekvenser som spottas på DX-clustren ligger öde när cluster-amatörerna lyssnar. På så sätt premieras de amatörer som lyssnar över bandet genom att använda sin radio och VFO.

Man kanske inte heller skall välja de lägre delarna i banden utan krypa högre upp runt t ex 21050...60 kHz. Kan nog också fungera som en indikator på att den som ropar inte är ute efter att skapa några Pile-ups eller har bråttom.

Ja, jag skall prova de här tricken i olika kombinationer och se vad som händer...

När det kommer till QSL-korten så funderar jag på om man inte kunde outsourca hela arbetet på sina motstationer. Jag skulle kunna tänka mig att erbjuda fri nedladdning av ett oifyllt vackert QSL-kort som motstationen själv printade ut på egen bekostnad och fyllde i sina QSO-uppgifter. Man får förmoda att motstationen är så ärlig att han eller hon inte försöker lura sig själv och skriva in falska uppgifter. Det egenifyllda kortet borde dock ha ett värde för motstationen på samma sätt som jag själv nöjer mig med vetskapen att jag kört en viss station och fyller i uppgifterna i loggen. Visserligen accepterar inte det affärsdrivande bolaget ARRL sådana egenifyllda osignerade kort men det är en annan historia.

Möjligen kunde ytterligare en gratistjänst erbjudas och som helt bekostas av motstationen. Det egenifyllda QSL-kortet skickas via snigelpost till mig med adresserad svarskuvert och full portoersättning c:a 3 USD. Jag stämplar kortet med min "Verified by" stämpel med löpnummer och signerar. Numret förs in i min logg för att kunna påvisa spårbarhet. Så långt pappers-QSL.

Nåväl. Framtiden är så klart heldigitala e-QSL via tjänster som LOTW som jag kanske provar en vacker dag när jag orkar ta mig igenom procedurerna för att kvala in i systemet. Otroligt krångligt må jag säga efter att ha läst artikeln i QTC.
 
Last edited:
Prova gärna ZBB's rekommendation när det är sporadiskt-E och det öppnar några sekunder till Sicilien på 144...

:D
 
Bengt EQL, du är väldigt inkonsekvent med din QSO-integritet om du i radioförbindelsen är bestämd och i QSL'andet öppnar upp för allehande självskapande friheter för vilken användare som helst.
ARRL's krånglighet håller borta självskaparna. Det är hela finessen med att behöva sända in certifikatverifikation tillsammans med ID-handling. Jag är en stor motståndare till krångligheter (när det passar mig) men LoTW ser jag som ett "säkert kort".
Affärsdrivandet resulterar i krav mot ARRL precis som betalande amatörradiolicenser hos PTS skulle ställa krav på myndigheten.

Nu är jag dum mot dig Bengt å det var också meningen :) Men eftersom du alltid annars är konsekvent så bör detta påpekas.

Att förhandsinformera sitt QSO-förfarande genom långsamma CQ eller att dra ut på ett QSO är helt riktigt. Men ställ också krav vid QSL'andet. Ett QSO är mentalt sett inte avslutat förrän båda sidor har erhållit ett QSL-kort.

De elektroniska loggsystemen är i första hand till för de som har diplomverksamheten som en stor aktivitet. Var och en kan naturligtvis tillverka sitt eget diplom och framhäva sig själv i allsköns storhets skimmer. Liksom man kan lägga patiens och alltid få den att gå ut genom att se till att den gör det. Man kan också ta en genväg genom rondellen om man har bråttom till ett klubbmöte eller till sjukhuset (är väl ungefär samma dignitet för en eller annan, kanske).

Idag är min elaka dag.
Imorgon ska jag späka mig. :)
 
Prova gärna ZBB's rekommendation när det är sporadiskt-E och det öppnar några sekunder till Sicilien på 144...

:D

"Undvik helst ingående beskrivningar av mikrofonstativets färg och beskaffenhet..."

vilket den SE-körande VHF-amatören uppmanades i QTC:s VHF-spalt medan det begav sig.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Visserligen accepterar inte det affärsdrivande bolaget ARRL sådana egenifyllda
osignerade kort men det är en annan historia.

Jag tror att vi här vidrör "pudelns kärna".

Särskådar man vad ARRL i själva verket är så hittar vi ett tidskrifts- och bokförlag som till bisyssla även vill
vara talesman för hela amatörradion (betänk att IARU centralt är c/o ARRL), en form av "International Amateur Radio Enterprises Inc."

Det kontrollbehov och micromanagement som rent allmänt kännetecknar den organiserade amatörradion får rent bysantinska mått när
ARRL tillåts administrera det. Ingen direkt tillfällighet att världens mest tillkrånglade bestämmelser har utformats i skön förening mellan FCC och ARRL.

Man bör nog låta ARRL tjäna som ett varnande exempel över vad som kan hända när form blir viktigare än innehåll.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
FUD skrev; "Bengt EQL, du är väldigt inkonsekvent med din QSO-integritet om du i radioförbindelsen är bestämd och i QSL'andet öppnar upp för allehande självskapande friheter för vilken användare som helst."
----

Hmmm. Du får gärna utveckla det resonemanget några dB och vari det inkonsekventa ligger. Diskussionen vi för handlar bl a om hur man skall kunna finna och komma i kontakt med trevliga radioamatörer på banden som inte primärt blivit radioamatörer för att samla på QSL-kort eller samla på maximalt antal kontakter i loggen. Diskussionen handlar också om hur man skall undvika att komma onåd hos de radioamatörer som ständigt måste hinna med tåget i varje QSO och som har så bråttom att springa iväg från sin nyfunne radiovän att de inte klarar av att uppföra sig ordentligt på banden. T ex genom att artigt berätta vad de heter och kanske några ord om radiostationen, antenner m m. Det minsta man kan begära eller hur?

Ett exempel på hur man kan identifiera en ohövlig radioamatör;

Jag ropar ett vanligt CQ och får svar från säg SM9XYZ.

Jag tackar artigt för anropet och sänder rapport samt mitt namn och QTH ungefär enligt "mallen".

SM9XYZ kommer tillbaka med ett snabbt 5NN TU och sedan hörs inte mer ifrån honom. Han är väl redan ilag med sitt nästa offer och sänder 5NN TU?

Översätt det förfarandet till ett telefoni-QSO så ser du hur sjukt det blivit. Sådana ohövliga figurer finns det massor av på banden och de har själv ingen aning om det. Tiden räcker inte till för att tänka efter vad de sysslar med. Så illa är det nog?

Om jag efter att ha fått svar på ett CQ-anrop rappt sänder enbart rapport 5NN BK till SM9XYZ eller någon annan så är det en vink till honom att jag förmodligen enbart är ute efter korta 5NN TU QSO och då är det så klart OK att han håller sig lika kort. Hade han istället börjat älta om sin radiostation och färgen på telegrafinyckeln så hade han förmodligen blivit betraktad som en jobbig fan som bara stal dyrbar tid från mig som ju vill köra så många som möjligt. :D
 
"Undvik helst ingående beskrivningar av mikrofonstativets färg och beskaffenhet..."

vilket den SE-körande VHF-amatören uppmanades i QTC:s VHF-spalt medan det begav sig.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Den typen av beskrivningar kommer ju från PSK31-amatörerna, förhoppningsvis inte under sporadiskt E..
 
Jo Bengt, jag menar så här...

Om man är noggrann med kommunikationsideologin men är nedlåtande mot QSL-hanteringen genom att kunna tänka sig en av motstationen självadministrerande utskriftsservice utan krav på QSO-prestation, vilket öppnar möjlighet åt var och en att skriva ut ett QSL-kort för en förbindelse med dig som enbart finns i fantasin, så har man förpassat sin ideologi till enbart ena hälften av bollplanen och den faller då pladask. Ett QSO, oavsett hur det hanteras i etern, är inte över förrän QSL-korten utväxlats på båda sidor. Den saken sköter de elektroniska loggsystemen fullständigt lysande och absolut korrekt.

Eftersom väldigt många radioamatörer (vi räknar här enbart in de aktiva - må de inaktiva hålla truten) inte har den mer framgångsrika delen av sin hobby definierad i ett utvecklat intresse för QSL-kort, så må det naturligtvis vara hänt att QSL'andet hamnar i farstun.

Men i de fall då radiokummunikationen hålls med hög fana är det även på plats att hålla en stark integritet i QSL-förfarandet, det vill säga att sköta om även den saken på bästa sätt.

Min åsikt om att "köra radio" innefattar med absolut självklarhet att QSL'andet sköts korrekt.

Om man hänger sig åt någon som helst form av DXpeditionsverksamhet, låt vara strökörande från semesterort, från en plats som man redan inledningsvis är väl medveten om att vara eftertraktad för andra radioamatörer, då bör man vara åtminstone såpass socialt mogen att man inser betydelsen av QSL'et. Oavsett om det är elektroniskt eller fysiskt.
Om man dessutom ägnar en stor del av sin tid, från en sådan plats, med att just köra radio så bör man dessutom vara ansluten till en elektronisk QSL-verksamhet. Ingen kräver ekonomisk ersättning för att tillhandahålla den, varken ARRL eller eQsl.

Detta är en väldefinierad kärna i ämnet Amatörradio.

De radioamatörer som inte är aktiva radiokörare bör överhuvudtaget inte alls uttala sig om någotdera, vare sig DX Code of Conduct eller QSL-förfarande. Inte heller de organisationer som tillhandahåller QSL-service, elektroniskt eller fysisk.

Den dag jag slutar vara aktiv kommer jag också att tiga.
 
Bengt EQL. Om jag förstår dig rätt så är det tre saker du vill undvika:

  1. Korta QSO
  2. Krav på att köra en viss tid eller beta av en hel pile-up.
  3. Tidsödande och kostnadskrävande efterarbete.

3:an klarar du delvis av genom din QSL-manager (som för övrigt har en del intressanta QSL-kort att bjuda på). Jag hoppas att du får ordning på LoTW. Vad gäller SMFF, har jag märkt att många förväntar sig snabbt inmatade QSO:n i den gemensamma databasen för att få QSO:na bekräftade. Dock lugnar de sig om man talar om att man inte har tillgång till internet förrän vid datum si och så.

Vad gäller 2:an, så har jag träffat på radioamatörer som menar att man bör avverka alla som svarar en på SMFF. Att begränsa sin tid till någon halvtimme är inte bra enligt honom.

1:an har du fått några svar på. Testa att byta frekvens både genom att inte meddela det och att meddela det med någon Q-förkortning, I bägge fallen kommer ju inte klusteramatörerna med. Få se hur stor skillnad det är mellan de som orkar leta upp dig igen och de som ger upp när du bara försvinner.

Både 1:an och 2:an handlar om att inte ge tillräckligt många chansen att köra en attraktiv station. Finansierar du det med egna pengar, så kan ju ingen klaga egentligen.

Du sätter ljus på ett annat problem: korta svar vid vanliga QSO:n (ej kontest, ej aktivering av något).
 
Last edited:
Karl-Arne, bra påpekande att teknik, trafik och tävling (liksom telegrafi) hänger ihop. KYH och UKE kom med några bra exempel, bland annat de duktiga stationsbyggarna Mikael SM2WMV, Gunnar SM3SGP. Christer SM3ESX såg till att deltarna i ett ungdomsläger på SI9AM byggde en kortvågsmottagare utifrån en byggsats. Det var ett lärorikt projekt.
 
Jag är också av åsikten att man absolut SKA SVARA på inkommna kort, och en annan självklarhet att man bara skickar till dom man vill ha pappers-qsl från

Tyvärr finns det ju dom som regelbundet laddar upp hela sin loogbok till en onlintjänst som skriver ut och skickar kort, och då faller ju hela systemet.

Jag har inget som helst intresse att få ett till QSL från en tysk som jag har kört fjorton gånger tidigare på 6m, och fått kort från varje gång, men får jag ett kort känner jag mig tvungen att skicka ett svar.

Av samma anledning känner jag mig tvungen att vara ansluten till LOTW, det minskar pappersskickandet något..

Ändå får jag papperskort från folk som har fått LOTW confirm och pappers-QSL på samma band och mode tidigare?
 
FUD skrev; "Om man hänger sig åt någon som helst form av DXpeditionsverksamhet, låt vara strökörande från semesterort, från en plats som man redan inledningsvis är väl medveten om att vara eftertraktad för andra radioamatörer, då bör man vara åtminstone såpass socialt mogen att man inser betydelsen av QSL'et. Oavsett om det är elektroniskt eller fysiskt. Om man dessutom ägnar en stor del av sin tid, från en sådan plats, med att just köra radio så bör man dessutom vara ansluten till en elektronisk QSL-verksamhet. Ingen kräver ekonomisk ersättning för att tillhandahålla den, varken ARRL eller eQsl."
----

Jag tycker FUD:s uppsats ovan är en bra sammanfattning på en i mitt tycke ganska sund rekommendation som många följer idag, inklusive jag själv tillsammans med min QSL-manager. Insikten om QSL-kortets värde inföll för min egen del strax efter att jag tagit mitt C-certifikat - 1969 - och väntan på korten via byrån upplevdes vara lång. Kortet som ankom något år senare var det slutliga beviset på att den förmodade DX-förbindelsen med HS5ABD i Thailand på 3,5 MHz morsetelegrafi med min kristallstyrda hembyggda rörsändare med EL84 som slutrör hade skett i verkligheten. Det finns fler minst lika goda exempel samlade i mina QSL-pärmar.

Men samtidigt gör ju det FUD skriver ganska många radioamatörer till syndare och stämplade som asociala individer om de inte faller in i ledet och tillämpar ett regelverk (rekommendationer) som andra skapat åt dem som rättesnöre hur de skall leva och bete sig. Vi är alltså inte helt fria att utöva vår hobby på vårt eget sätt trots att PTS Föreskrifter följs till punkt och pricka.

Frågan är då hur mycket man kan reducera arbetsbördan med QSL-administrationen för sig själv utan att trilla över kanten och bli stämplad asocial eller värre. Jodå, jag kan mycket väl tänka mig att registrera ett konto på LOTW och ladda upp mina loggar där inom t ex 3 månader efter hemkomst från någon framtida "DX-semester" eller motsvarande radioaktivitet. Den arbetsinsatsen är trots allt ganska liten i det stora hela och för de 5NN TU QSO som loggas i datorn. Däremot loggas "vanliga QSO" fortfarande i en papperslogg av flera anledningar. Dels har min nuvarande datorlogg inte stöd för annat än default RST 5NN i både sänt och mottaget kolumnerna. Så ser det för övrigt ut i de flesta contest- DX-peditionsprogram. Dels finns inget utrymme/inmatningsfält att notera vad motstationen använder för rigg och antenner, väder och vind, ålder på operatören m m samt annat som kan vara intressant att komma ihåg i ett litet längre QSO av Rag Chew karaktär. Det innebär att dessa s k "vanliga QSO" som loggats på papper på något sätt måste digitaliseras för att kunna matas in i LOTW. Ett stort jobb som inte tillför något mervärde för mig själv. Jag är inte beredd att göra det jobbet i efterhand.

OK. Skall vi då utgå ifrån FUD:s sunda rekommendation så ser jag ett problem här och den enda rimliga lösningen om man inte vill riskera att hamna i onåd hos QSL-samlarna skulle då vara att avhålla sig för att köra vanliga QSO loggade på papper. Så hur vi än vrider på detta dilemma så finns det någon moraltant i bakgrunden som vill bestämma reglerna för mina radioaktiviteter och som har synpunkter på vad som är rätt eller fel. Inget nytt och inte specifikt för amatörradion...

Men om vi ändå kan enas om att alla 5NN TU QSO laddas upp till LOTW och att inkommande direkt-QSL med svarsporto (brev via Posten) både för 5NN TU QSO och de vanliga i pappersloggen besvaras av QSL-Managern så borde tillräckligt många bli nöjda. Inte alla?

På QRZ.COM sidan kan dessutom informeras om vilka specifika villkor som gäller för respektive operation, T ex villkoren jag redovisat ovan med tillägget att inga pappers-QSL som ankommer via byrån besvaras. Dvs uppmaningen är att inte skicka några QSL-kort via byrån kanske med hänvisning till min Miljöpolicy.

De som behöver LOTW QSL-verifikationer för sina Dipolom, DXCC m m kan köpa sådana av det affärsdrivande ARRL. De som önskar ett riktigt pappers-QSL från mina operationer kan köpa det av QSL-Managern till självkostnadspris genom att betala för brevporto samt tryckkostnaderna för korten. Om pengarna som bifogats i brevet inte täcker returportot så skickas QSL-kortet via byrån istället.

Ovanstående lösning skulle minimera både arbetsbördan och kostnaderna för mig och jag skulle kunna fokusera mer på att utöva den tekniska och sociala sidan av amatörradio snarare än att som fritidskontorist administrera QSL-kort. Är det en framkomlig väg månne?
 
Last edited:
AIB skrev;

Bengt EQL. Om jag förstår dig rätt så är det tre saker du vill undvika:

1 Korta QSO
2 Krav på att köra en viss tid eller beta av en hel pile-up.
3 Tidsödande och kostnadskrävande efterarbete.

----

Svar på 1; Nja, jag tycker i grunden det är kul att köra Pile-Up och meningslösa 5NN TU QSO från tid till annan. Det blir med 100% säkerhet sådan körning nu också. Det är en rogivande sysselsättning, och alla som suttit på andra sidan ett Pile Up vet vad jag talar om... Dock lär väl Tilos isl inte skapa samma tryck som t ex Navassa isl gjorde.

Men som avbrott till det enformiga malandet med 5NN TU gillar jag också att köra traditionella förbindelser där innehållet i samtalet tillför något mer. Den typen av QSO är svåra att få till idag då de flesta som är kvar på banden är så hårt inställda på snabb-QSO utan innehåll. Förmodligen är det så att den kategori radioamatörer som inte trivs med 5NN TU trafiken för länge sedan tröttnat och gett upp sin hobby. Jag känner faktiskt ganska många av fd aktiva som säger så, -Det är inte lönt för alla kör bara sina evinnerliga 5NN TU QSO. Nog ligger det mycket i det...

2; Här bestämmer jag gärna helt själv vilka tider och hur länge jag vill köra ett radiopass. Är konditionerna bra och det är kul så kör jag vidare tills jag tröttnar eller inte har mer tid.

3; Ja, tråkigt arbete som jag vill minimera så långt det går. :rolleyes:
 
Jo, du har rätt, Bengt. Att köra en pile-up har sin tjusning, att ha ett längre QSO har sitt utbyte. Ibland vill man ha det ena, ibland det andra.
 
Back
Top