Avsiktliga störningar på amatörradiobanden

Sm0xoh

New Member
Har du som jag tröttnat på alla avsiktliga störningar ?
Jag har gjort en ny sida som ska ge oss en överblick på hur amatörradio fungerar i praktiken. Gå in och ta del av mina ideér kring detta och rapportera det du råkar ut för.
www.amatörradio.eu
 
Vad hade du förvänat dig efter avregleringen av av möjligheten att bli sändaramatör? Vakna!

Det har skrivits så mycket om detta på annat håll. Avregleringen är dock en viktig pusselbit i sammanhanget likaså de som vill att amatörradio och pr-radio ska "närma sig".

Gör ett val som gör livet som sändaramatör like roligare/störningsfriare/enklare.......lär dig morse, sänk effekten och njut/ha roligt!
 
Eller satsa på en bra lödstation och börja mixtra med elektronik. Tyvärr tror jag att vi passerat point of no return för länge sedan när det gäller den usla trafikdisciplinen och uppträdandet på våra amatörband. Det vi kan se är att de mer städade radioamatörerna sakta men säkert drar sig undan och kvar blir då de som trivs med att bråka och jäklas. De flesta har minimalt intresse av amatörradio men gillar att hålla låda. Samtalen handlar i regel inte om amatörradiorelaterade ämnen och därför är de ointressanta för oss radioamatörer.

SSA gör nog klokt i att inte blanda sig i detta getingbo. De svar man gett känns relevanta. SSA skulle tillsammans med radioklubbarna satt ner foten redan i början av 70- talet i syfte att värna amatörradions status. Det gjorde man inte och nu har vi den situationen vi har. Du får nog försöka gilla läget XOH eller så finner du en nisch inom hobbyn där du slipper bli utsatt för gummitummar, vilket för övrigt är en benämning som endast används av privatradiofolket. Inom riktig amatörradio finns inga gummitummar och folk som trycker tomma bärvågor. Bara så du vet.
 
Det här är en konsekvens av den allmänna kvalitetssänkningen inom amatörradion som vi kunnat bevittna under en längre tid, och jag tror som Bengt/EQL att vi nått vägs ände. Åtgärder skulle ha behövt sättas in långt tidigare för att ha någon effekt.

Att få SSA att agera ser jag som utsiktslöst, helt enkelt för att SSA vill vara så stort som möjligt.

Det blir i detta sammanhang kontraproduktivt att försöka sträva efter en högre kvalitet på bekostnad av kvantiteten. Medlemsavgifterna från de "amatörer" som egentligen inte har på amatörbanden att göra har precis samma värde i bokföringen som de "riktiga radioamatörernas".

Dessutom har varken SSA eller PTS i dagsläget några sanktionsmedel mot den typ av uppförande som beskrivs.
Vad som utgör "avsiktliga störningar" radioamatörer emellan har ännu inte prövats i domstol, och tills dess har PTS inte något som helst att bygga några sanktioner på.

Eftersom amatörradio är undantaget från tillståndsplikt förväntas radioamatörer kunna klara ut ev. inbördes störningar utan att blanda in PTS, vilket är en av kärnprinciperna bakom undantagen av frekvensområden. Detta torde vara ett tungt vägande skäl för domstolarna att även i fortsättningen inte ta i saken.

Gillar man sedan av någon anledning inte innehållet i trafiken så är det, förutom att starta en civilprocess, bara att låta bli att lyssna eller byta frekvens.

F.ö. har redan Bjarne/FBJ pekat på en alldeles arbetsbar lösning av problemet.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej,
Kan man förvänta sig att SSA och radioamatörer är bättre uppförandekod är bättre än samhället i övrigt?
Bästa 73
sm4anq
 
>>>Kan man förvänta sig att SSA och radioamatörer är bättre uppförandekod är bättre än samhället i övrigt?

Nej det kan man nog inte, dagens amatörradio är bara en suddig spegelbild av samhället i stort så vi kan inte förvänta oss någon annan utveckling än den vi bevittnar inom hobbyn. Avregleringen de senare 20 åren medförde dessutom att PTS tappade greppet och så som Lagen om Elektronisk Kommunikation (LEK) är skriven så har PTS inte mycket att sätta emot - även om man sedan några år tillbaka formellt återfått tillsynsansvaret för amatörradio. Några amatörradiotillstånd att dra in finns inte längre och det skall nog väldigt mycket till innan PTS begär handräckning från Polisen att göra husrannsakan för att på färsk gärning fånga in någon tappad själ som sitter och kramar sin mikrofon och pillar på PTT-knappen i avsaknad av bättre vänner att umgås med. Straffvärdet för sådana tilltag kan knappast vara så högt att det är lönt att agera, vare sig för SSA eller PTS.

Det finns i princip tre krav som man som radioamatör har att förhålla sig till. Att hålla sig inom amatörbandens gränser, att inte sända med högre än effekt än den maximalt tillåtna samt att sända sin anropssignal med jämna mellanrum. Det innebär att det är fritt fram att prata om allt inkl föra oväsen så mycket man orkar dock inom ramen för vad Yttrandefrihetsgrundlagen (YGL) medger. Dvs ungefär samma situation som råder i övriga samhället i radio & TV, medier och på webben.

Avsiktliga störningar drabbar primärt kategorin radiooperatörer som har till sin hobby att prata med andra i ringar och över repeatrar. De som sysslar med den tekniska sidan av hobbyn och bedriver amatörradio så som den definieras av myndigheten påverkas i princip inte alls eftersom de i regel inte intresserar sig för repeatertrafiken. För den gruppen är dålig trafikdisciplin därför ett mindre problem, i många fall ett icke problem. Dock kan det så klart vara lite jobbigt att inte finna någon teknikintresserad med större ordförråd än ett knippe svordomar att diskutera med på våra amatörband. De flesta jag hör i min mottagare verkar vara tämligen ointresserade av det mesta som har med amatörradio att göra men gillar att snacka. Det har fått till sin följd att de mera seriösa mer städade radioamatörerna drar sig undan de värsta getingbona och det är inte alls svårt att förstå att så sker. Självbevarelsedriften är stark hos de som förstår mekanismerna.

Som Bjarne nämnde finns det alternativ för de som väljer att skaffa sig färdigheter i morsetelegrafi. Inom den nischen finns få störande element och även om antalet telegraferade utövare stadigt minskar så kan morsetelegrafi ses som en av de allra sista livbojarna inom hobbyn. Dock inte för alla utom bara för den nyfikne som finner morsetelegrafi intressant, utmanande eller som vill prova på något annorlunda som de flesta inte behärskar. Prata i en mikrofon kan ju alla...
 
Vad skulle SSA kunna göra?
De är ju varken poliser eller har möjlighet att lagföra människor.
Om SSA vill, och hade möjligheten, vad skulle de kunna göra då?

Min erfarenhet är efter 35 år på SRS, och att ha talat med och gjort affärer med tusentals radioamatörer, är att radioamatörerna är ett utsnitt av befolkningen.
Dvs inom radioamatörerna finns: rika, fattiga, lågutbildade, högutbildade, akademiker, superduktiga telegrafister, superduktiga tekniker, totalt ointresserade av telegrafi, totalt ointresserade av teknik, andra har för vana att lura andra, slarva aktivt med betalningar, en del betalar första dagen trots att fakturan är på 30 dgr. Dvs "överärliga". En del är gamla och har svårt för alla knappar, ungdomlig okunskap, andra slarvar med att läsa handboken till sin fina radio och kan störa av misstag, andra är snåla, en del dumsnåla, vissa är religiösa, andra sekulära, politiskt konservativa, andra mer demokratiska, somliga har båt, andra stuga, en del föraktar andra, medan vissa har stor respekt för sin medmänniskor. Ja bara några exempel. Vissa gillar att jävlas med andra, en del inser inte att det kan bli konsekvenser av sina beteenden. vissa dricker för mycket, och kanske kör radio efter visst intag. En del är rena bedragare, andra mytomaner. En del anser sig vara gentlemän, och att alla andra borde vara "som jag"
Ja bara några exempel.
Dvs en ganska liknande fördelning som bland hela befolkningen, eller mänskligheten. Kanske är detta helt normalt?
Vi har då människor som kan vara radioamatörer och har flera av dessa egenskaper, exvis sekulär och gillar att jävlas, religiösa men betalar inte, eller lurar andra men kallar sig gentlemän. Vi har superduktiga teoretiker som ser ner på andra, medan andra hjälper sina vänner. En del är extremt långsinta, och skall göra hämnd i alla år, (yttrar sig som förföljelse, stalkning, med jammning) en del del är kortsinta och ödmjuka. Ja nästan ett helt spektrum av produkter (nästan som intermodulationsprodukter) av alla ingående egenskaper.

Bland andra hobbys, finns liknade beteenden, ex att golfspelaren fuskar, ställer till det för sin vänner etc.
I trafiken ser vi dagligen folk som, jävlas med andra, de får "horn" bakom ratten i sin hemliga lilla låda, och stjäl tid, risker och plats för sina medbilister. Särskilt om de kör en dyr bil.

Det är för mig inte alls konstigt att vi har beteenden, som av okunskap om människors natur kan ses som underliga, exvis att man försöker störa andra radioamatörer.

Att use syndabockar, eller att med ett visst trafiksätt förändra hela denna sammansättning av människors beteende och tycka att det skulle förändra människors beteende till något som passar just mig är oerhört långsökt. I sådant fall skulle det ha skett på betydligt större samhälleliga system som har tillgång till myndigheter psykologer etc.

Rent praktiskt tycker inte jag att det förekommer särskilt mycket jammande, dock utan erfarenheten av hur FM-trafiken funkar i Stockholm.

Igen: vad kan man rent praktiskt göra åt saken?
Förutom att utse syndabockar och frekvenser som generar dåligt beteende?
Kanske ett meddelandesystem där alla kan anmäla alla. (Stasi hette det i öst). Behövs bara en stab av supermänniskor som skall bedöma det hela.

Allt verkar vara lika dumt som att be den som åkt på en depression att ta sig i kragen. Ett utspel av okunskap.

Hårdare lagar, som B90 hjälpte knappast i mitt tycke, då jammande förekom redan på 60 talet när jag började intressera mig för radioteknik, vågutbredning och amatörradio. Man talade hela tiden om svartfötter, störande idioter, och att 27 MHz skulle vara boven i dramat.

Det verkar heller inte som andra länders alternativa bestämmelser hjälper då jammande förekommer även från andra länder.


Ett betydligt större problem är störningar som orsakas av modern elektronik, Dvs EMC-problem.
Där kanske man kunde göra något, men det kanske kräver en mer tekniskt orienterad amatörradioorganisation än SSA, som med välformulerade tekniska skrivelser kan påverka myndigheter.


de
SM4FPD
 
Har du som jag tröttnat på alla avsiktliga störningar ?
Jag har gjort en ny sida som ska ge oss en överblick på hur amatörradio fungerar i praktiken. Gå in och ta del av mina ideér kring detta och rapportera det du råkar ut för.
www.amatörradio.eu
Micael, du skrev ett mejl till SSA styrelse den 7 september, där du sade dig representera ett stort antal personer (varav ett flertal varken verkar vara radioamatörer eller medlemmar i SSA).

Du krävde att vi omgående skulle åtgärda dina störningsproblem, att vi skulle byta ut repeaterkoordinatorn samt att jag och föreningens ordförande skulle ställa upp på ett personligt möte med dig. Ett drygt dygn senare hade SSA styrelse behandlat din skrivelse på styrelsemöte och svarat dig.

På webbsidan som du hänvisar till ovan antyder du att SSA skulle motarbeta medlemmarnas intresse och att "SSA´s styrelse inte tyckte att det var någon idé att agera".

Vad som egentligen stod i vårt svar var att vi på nytt kommer att ta upp med PTS den fråga som du aktualiserat. Vi har också erbjudit dig ett möte med styrelsen, men det verkar som att varken du själv eller någon av alla personer som du säger dig representera har tid. Jag publicerar nedan det svar som vi gav dig. Din urspungliga fråga får du själv gärna publicera, om du vill.

73,
Jonas/SM5PHU

Hej Micael!

SSA har ingen jourhavande styrelse. Vi sammanträder på vår fritid en gång per månad, och därför kan man inte alltid räkna med att få ett omedelbart svar, åtminstone inte om det rör sig om svåra frågor, som behöver diskuteras inom styrelsen.

Vi har i går kväll haft ett sedan tidigare planerat ordinarie styrelsemöte, där vi har behandlat din skrivelse.

Avsiktliga störningar är tyvärr någonting som förekommer på flera frekvensband och på flera platser och har så gjort sedan amatörradions barndom. SSA beklagar djupt detta.

SSA har varken befogenhet eller resurser att vidta några handgripliga åtgärder. Avsiktliga störningar ska anmälas till Post- och telestyrelsen. Men det är svårt att göra något om man inte har mer konkreta uppgifter än de som du anger i ditt mejl.

Vi har tidigare tagit upp dessa problem i våra kontakter med PTS, och vi kommer att göra så igen vid nästa tillfälle. Det finns för närvarande ingen möjlighet att återkalla tillstånd eller certifikat. För att detta ska vara möjligt krävs en lagändring, vilket är något som SSA driver gentemot PTS och Näringsdepartementet.

SSA arbetar förebyggande genom att i utbildningsverksamheten ta upp frågor om hur man som radioamatör förväntas uppföra sig på banden, och vi är mitt inne i en översyn av processen kring provförrättning, för att säkerställa kvalitén i certifieringen av nya amatörer.

Vad gäller repeatrar så bedriver SSA ett aktivt arbete med att hålla repeaterkartor med mera uppdaterade. SSA utfärdar rekommendationer för hur repeatrar ska koordineras, men inte heller här har vi någon möjlighet att tvinga till efterlevnad.

Den som ägnar sig åt avsiktliga störningar eller på annat sätt skadar amatörradiohobbyn kan bli föremål för uteslutning, det är den sanktionsmöjlighet som står till buds för SSA.

I samband med vår verksamhetsgenomgång finns styrelsen samlad i Sollentuna helgen 26-27 september. Jag träffar dig gärna, förslagsvis söndag kl 17, för att diskutera konkreta åtgärder.

73/Anders SM6CNN
SSA, ordförande
 
Läs vad PR-folket skriver på sin hemsida, själve ordföranden för Svenska Privatradioklubben,
tillika trådstartaren, talar där om vilken usel hjälp och vilka nedslående besked han fått från SSA.

Se länk HÄR

Budskapet är i stort sett detsamma som han torgför på sin nyligen upplagda "Störnings-sida" länkad
redan i det av honom skapade första inlägget i denna tråd.

Det finns mycket att undra över här, men det som först slår mig är frågan varför en privatradioklubb
med sådan hets och ilska driver frågan om störningar på amatörbanden ?

Frågorna på "störnings-sidan" är så fantastiskt vinklade att det egentligen bara går ut på att svartmåla SSA.
Synd, jag hoppades att det fanns mer tanke bakom det hela och kanske en intelligent, seriös sida.
Tyvärr var så icke fallet.

Jag har under stundom varit starkt kritisk mot sakernas tillstånd inom SSA och har ingen anledning att skönmåla
deras insatser vare sig i denna fråga eller någon annan heller, för den delen. Men det här är något annat.

Att få in i huvudet att varken SSA, ESR eller någon annan förening har någon som helst polisiär funktion
eller rättighet är tydligen omöjligt. Inte ens PTS, som ju trots allt ÄR en myndighet, har några polisiära rättigheter.
Även de måste begära handräckning för att få komma in i en misstänkt missdådares shack (!)

Inget straff finns heller att utdöma från någon förening eller ens PTS som har någon reell verkan i sakfrågan.
Om en licensierad amatör hittas med fingrarna i syltburken kan inte ens PTS dra in hans tillstånd. Surt men sant.

Måste efter att ha läst innehållet på "störnings-sidan" citera en rad från Roy tidigare i tråden;

"....// Kanske ett meddelandesystem där alla kan anmäla alla. (Stasi hette det i öst).
Behövs bara en stab av supermänniskor som skall bedöma det hela."


Nu finns meddelandesystemet, frågan är om "Stasi" också återuppstått i Stockholms förorter ?

Problemet med störningar finns, men lösningen är INTE nån form av medborgargarden med huvor och basebollträn !!!
 
Last edited:
När man tagit privatradion "i båten" får man leva med konsekvenserna...

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Det var intressant läsning Christian. Jag har läst igenom allt på sajten och bildat mig en egen uppfattning.

Privatradiofolket ser ingen skillnad mellan privatradio och amatörradio. Och om vi skall vara ärliga mot oss själva (det skall vi väl vara?) så är skillnaderna idag ganska små eller hur. De allra flesta radioamatörer som hörs på banden idag kör ungefär samma sorts trafik som vi kan höra på privatradiobandet. Varken sämre eller bättre trafikdisciplin. Möjligen är det lite bättre på 27 MHz efter vad jag hört i samband med radiospaning men aktiviteten är också mycket låg där jämfört med förr. Mest lika är det mellan repeatertrafiken på 144 MHz, ringarna på 80 m SSB och privatradiotrafiken på 27 MHz. Det är logiskt då i stort sett samtliga ringpratare och repeateranvändare idag har bakgrund som privatradioanvändare och i många fall fortfarande är aktiva där. Skillnaden ligger i att olika frekvensband används och att 80 m SSB och repeatrarna på 144 MHz ger längre räckvidd än direktrafiken på 27 MHz. Finns det andra skillnader av betydelse?

Jag fastnade för ett påstående från ordf för Tellus och som efter en stunds eftertanke ligger obehagligt nära sanningen "Amatörradion behöver oss i från 27MHz för att överleva, det är min övertygelse !!"

Det är sant i den mening att om Amatörradio per definition skall likställas med Privatradio så behövs det definitivt fler 27 MHz-utövare som blir radioamatörer så att de kan fylla på efter de som trillar ut pga hög ålder. I min välputsade kristallkula (som ofta visat rätt) ser jag en 27 MHz-spalt i QTC inom en inte alltför avlägsen framtid. Där kommer vi att få ta del av hur man öppnar upp amatörradiotransceivrar för 27 MHz, bygger kW-PA och kanske också contestresultat från de tävlingar som redan idag sker på 27 MHz. En lite DX-sektion med info om DX-peditioner och QSL-kort ligger också nära till hands liksom Rävjakt. Alla aktiviteter som bedrivs i stor skala på 27 MHz. SSA kommer därför att se 27 MHz folket som en målgrupp att rekrytera och räddningen för ett ständigt sjunkande medlemsantal i Föreningen. Om inte den nuvarande styrelsen genomför den transformeringen så gör nästa det. Var så säker. Det är inte frågan om, utan när.

Personligen trivs jag inte alls med utvecklingen inom amatörradion jag varit med om att bevittna de senare säg 20-30 åren men samtidigt så påverkas jag nog inte heller särskilt mycket i praktiken. Möjligen marginellt men huvuddelen av min egen radiohobby kretsar ju kring tillämpad radioteknik med byggen och experiment i kombination med en portion morsetelegrafi och låga effekter. Det är inte troligt att en sammanslagning av begreppen amatörradio och privatradio skulle påverka mina möjligheter att utöva min egen radiotekniska hobby. Dock kanske tiden är inne att lägga begreppet amatörradio på hyllan för min egen del och nöja mig med det faktum att PTS gett mig tillstånd att använda egenkonstruerade radiosändare på vissa frekvensband samt möjligheterna att bedriva avancerad forskning med antenner och med vågutbredningsfenomen m m. Jag får nog klura ut ett nytt begrepp i stil med "tillämpad antenn- och radioteknik" som bättre beskriver min egen verksamhet och som känns bekvämare. Begreppet amatörradio känns som ett allt tyngre ok att bära och efter vad jag läst på Tellus-sidan så har axlarna nu hamnat i knähöjd.

Amatörradiocertifikatet har sin parallell i körkortet som ger mig tillstånd att framföra motorfordon på vägarna både för nytta och nöje. Även om jag definitionsmässigt innehar titeln bilförare så är det inget jag använder när jag presenterar mig för andra så som radioamatörer gör. -Hej jag heter Bengt och är bilförare. -Hej jag heter Kalle och är radioamatör. Nej, någon måtta på galenskaperna får det vara.
 
Inget straff finns heller att utdöma från någon förening eller ens PTS som har någon reell verkan i sakfrågan.
Om en licensierad amatör hittas med fingrarna i syltburken kan inte ens PTS dra in hans tillstånd. Surt men sant.
Att amatörradio undantagits från tillståndsplikt innebär inte på något sätt att laglöshet råder, utan bara att certifikaten numera betraktas som tillstånd i lagens mening:
5 § Den som enligt 3 § eller enligt föreskrifter som meddelats med stöd av 4 § är undantagen från tillståndsplikt skall vid tillämpning av denna lag anses ha tillstånd enligt 1 §.

Om den som ägnar sig åt avsiktliga störningar saknar amatörradiocertifikat, saknar man i lagens mening också tillstånd.
Om den som ägnar sig åt avsiktliga störningar innehar amatörradiocertifikat, bryter man i lagens mening mot tillståndsvillkoren.

I båda fallen kan man dömas till böter eller fängelse och få sin radioutrustning beslagtagen. Så tolkar jag lagen:
14 § Till böter eller fängelse i högst sex månader döms den som med uppsåt eller av oaktsamhet
1. använder radiosändare utan tillstånd där sådant tillstånd krävs enligt denna lag eller använder radiosändare i strid med ett tillståndsvillkor
16 § Radiosändare eller elektriska eller elektroniska anläggningar som har varit föremål för brott enligt 14 § kan förklaras förverkade.
Vad gäller möjlighet att återkalla tillstånd, anser jag personligen att man i lagen bör inöra att PTS ska kunna återkalla utdelade anropssignaler. Certifikaten är bara ett intyg på att man tillägnat sig kunskaperna, och bör därför inte kunna återkallas. Men utan anropssignal kommer man ingenstans.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Som vanligt är det knepigt att komma åt sådant som finns i bostäder:
7 kap, 2§: Tillsynsmyndigheten har rätt att för tillsynen få tillträde till områden,
lokaler och andra utrymmen, dock inte bostäder, där verksamhet som omfattas av denna lag bedrivs.


Ur lag om elektronisk kommunikation.
Myndigheten (PTS) har möjlighet att begära handräckning men då ska det sannolikt
vara frågan om allvarliga störningar som drabbar något annat än amatörradio.
"Gummitummar" anses säkert inte vara speciellt allvarligt.

Just undantaget för bostäder återkommer i många lagtexter och är inget unikt för LEK och
har att göra med den personliga integriteten. Skulle LEK ändras vill säkert fler ändra andra
lagar och vi får ett samhälle där myndigheter kan traska in lite som de vill därhemma.
Vill vi ha det så? Baksidan blir att vi får leva med att vissa problem blir svåra att lösa
myndighetsvägen.
 
Hej Jonas !

Du har naturligtvis rätt. Det jag menar är att det i praktiken, i verkliga världen, inte har någon reell verkan.
En kapabel och kompetent radio kan vem som helst köpa via nätet för 250:- eller lägre, inga tillstånd krävs.
En person som eventuellt ertappas som "gummitumme" kommer inte hamna i fängelse. Glöm det !
Dagsböter och förverkad radio, det är väl det enda jag kan se som rimligt och troligt. Fängelse ? Inte en chans.
Återkallande av anropssignal ser jag tyvärr också som en ren utopi. Vi har i modern tid haft ärenden i domstol
där radioamatörer blivit dömda (!) för både medvetna störningar och hotelser över radion utan att det på något som
helst vis påverkat den dömdes anropssignal. Du kan väl, som har lite bättre kontaktytor inne hos PTS än jag,
undersöka exakt vad som skulle krävas för att just en anropssignal skulle återkallas, om det nu ens finns på kartan ?
Slutsatsen ovan gäller för amatörradio, där vi förväntas kunna klara ut sånt här själva.

Skulle du medvetet störa kommersiell eller militär trafik, ja då finns nog garanterat fängelse i straffskalan.
Det skulle dessutom garanterat bli en helt annan fart på maskineriet och en helt annan behandling av ärendet,
vilket inte är så konstigt då dessa användare betalar för att få bedriva sin verksamhet och det är stora pengar
inblandat i verksamheten. Militär (motsvarande) trafik kan sägas vara av intresse för rikets säkerhet och störningar
därvid lär bedömas därefter.

Ett konstruktivt förslag kan vara på sin plats då;

Klubbarna i SM0 har en god tradition av samarbete, det har jag själv som tidigare ordförande och som vardandes en
av grundarna av klubben SK0ZA bevittnat och själv aktivt varit med att främja och initiera.
För att underlätta för PTS och andra intressenter, varför inte tillsammans finansiera och bygga en väl fungerande
dopplerpejl ? Dessa kan nu med god precision på några meter när visa en signals ursprungsplats och dessutom visa
denna på en detaljerad karta, helt gratis dessutom, via google maps.

Om systemet kan placeras fast på ett bra, högt och fritt QTH kan systemet få riktigt, riktigt bra prestanda och med kalibrering
säkerligen användas för både privata och kommersiella syften. Fältstyrkemätningar och till viss del även utbredning
bör också kunna mätas med lite kompetent programvara. De flesta programvaror finns dessutom redan, helt gratis
för nedladdning från internet. Pejlen kan således användas för fler syften än just sökning av s.k. "gummitummar".

Vad anser ni inom de seriösa klubbarna här i SM0 kring idén om detta som ett nytt samarbetsprojekt ?

Det kan ju till och med med lite god vilja dessutom skapa mervärde ute i klubbarna i form av byggkvällar av hårdvara alternativt
programmeringskvällar för de med goda kunskaper i mjukvaruutveckling.
 
Last edited:
Vad gäller möjlighet att återkalla tillstånd, anser jag personligen att man i lagen bör inöra att PTS ska kunna återkalla utdelade anropssignaler.
Certifikaten är bara ett intyg på att man tillägnat sig kunskaperna, och bör därför inte kunna återkallas. Men utan anropssignal kommer man ingenstans.

73,
Jonas/SM5PHU

Vad som krävs är ett prejudikat i en domstol, så att det blir fastlagt en praxis om vad som egentligen utgör "skadliga störningar" radioamatörer emellan.
Så en kärnfråga för domstolen blir att avgöra skadligheten i den skadliga störningen.
Det går knappast att åberopa ekonomisk skada eftersom amatörradio per definition bedrivs "utan vinningssyfte", och frågan är vad en "ideell skada" skulle kunna bestå i.
Om vi försöker tänka oss ett resonemang utifrån domstolens perspektiv så skulle problemet kunna liknas vid att allemansrätten eller upphovsrätten missbrukats, dock utan att några ekonomiskt kvantifierbara skador uppkommit.
Högsta Domstolen har avgjort saken i sådant fall enligt ett referat i https://lagen.nu/dom/nja/1985s807

Frågor för juristerna att fundera på:

Är det "en kränkning", "lidande eller annat förfång" att inte kunna använda frekvenser som man inte har betalat för?

Var går gränsen?

När "gummitummarna" stör repeatertrafik?
När man "rapar och fiser" på 80-metersringarna?
När icke-contestare tvingas bort från banden på helgerna?

Vems parti ska man ta?

PTS har i sin visdom undantagit en verksamhet från tillståndsplikt som i internationellt perspektiv inte lämpar sig överhuvudtaget att undanta.
Vad jag förstått av kringresonemangen om "undantag från tillståndsplikt" så brukar radiosändare där undantag ges arbeta på sådana frekvensband och med sådana effekter
att verkningarna av störningar, avsiktliga eller inte, blir högst lokala.

Återinförs tillståndsplikten löser sig flera av problemen, och om en tillståndsplikt även kopplas till höjda krav enligt T/R 61-02 samt obligatoriska omprov så skulle vi som blir kvar
kunna se fram mot betydligt bättre framtidsutsikter.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
>>>Men utan anropssignal kommer man ingenstans.

Åhh, säg inte det Jonas, det är väl bara att plocka en fåfängesignal i högen och köra vidare. Eller låna en kompis signal. Annars kanske SSA kan sälja särskilda störsignaler för avsett ändamål.

Nej, jag tycker inte SSA skall blanda sig i den här soppan alls. Inte klubbarna heller. Det är PTS eget ansvar att tillse att tillståndsvillkoren efterlevs och om nu PTS inte anser att medvetna störningar är allvarliga nog att ta i tu med så får vi väl nöja oss med det. Det måste vara de som anser sig störda som får bedöma om de vill göra en anmälan och om de ev är beredda att möta upp i rättegång. Alltså samma principer som gäller i övriga samhället.

Som AOM skriver så kan ett införande av tillståndsplikten vara en bit på vägen då PTS får möjlighet att återkalla ett sådant. Dock löser det inte störningar som orsakas av icke radioamatörer. Möjligen kunde SSA lobba för den saken liksom ESR.

Om PTS skulle skicka ut en remiss om införande av tillståndsplikt och ev också införande av årsavgift för amatörradiotillstånd så skulle ESR sannolikt stödja en sådan sak. Det hade varit ett stort steg i rätt riktning.

Jag har följt utvecklingen i ett antal störningsfall lokalt och utan att ta parti för de som stört så anser jag att det är de som blivit störda som fortsatt att ge näring åt den störande så att denne funnit det lönt att fortsätta. Vi måste förstå och inse att den som stör är i ständigt behov av bekräftelser på att störningarna är effektiva och så länge sådana bekräftelser fortsätter att strömma in eller resulterar i upprop som Tellus-ordf gör här i tråden, så länge är det ju "meningsfullt" att fortsätta störa - sett ur den störandes synvinkel vad syftena än må vara.

Som radioamatör borde man vara smartare än så och t ex med hjälp av tekniken se till att störningarna minimeras. För mycket länge sedan hade vi någon klåfingrig filur som gillade att sända toner och hålla igång repeatern här i Lund. Det var så klart irriterande i det långa loppet. Lösningen blev att vi monterade in en separat mottagare för fjärrstyrning där vi som ansvarade för driften kunde stänga ner repeatern samt att ställa om brusspärren till "lokalläge" som medgav att de flesta i närområdet kom igenom men att den störande som var relativt svag inte förmådde att fortsätta med sina aktiviteter. Den stackars störaren blev frustrerad och störningarna upphörde, för hur kul är det att inte nå den effekt som eftersträvades - att vi som använde repeatern skulle tappa fattningen, gasta och skälla och mot bättre vetande försöka bevisa att vi inte blev störda eller brydde oss om störaren. Störningarna var irriterande men det berättade vi aldrig då.

I nio av tio fall så är reaktionerna istället dessa, -Du din dumme jävel som trycker, du kan inte störa ut oss, vi vet vem du är osv. Helt kontraproduktivt beteende och sådana okontrollerade reaktioner är ju exakt de som störarna efterfrågar. Sak samma med filurerna som ställer till oreda i DX-peditionerna. Röj aldrig att du blir störd så minskar problemen. I bästa fall upphör dom helt. Enkelt.
 
Last edited:
En person som eventuellt ertappas som "gummitumme" kommer inte hamna i fängelse. Glöm det !
Du har naturligtvis också rätt! :) Fängelse finns i straffskalan eftersom det ger polisen möjlighet att utföra kroppsvisitation och husrannsakan, inte för att skicka gummitummar till Kumlabunkern.

Angående åtrinförande av tillståndsplikt, så ser jag inte varför det skulle lösa några problem. Enda fördelen är väl att det kan göras utan en lagändring. Nackdelen är att det leder till väldigt mycket administration.

Angående tidigare påstående att telegrafi skulle vara mindre drabbat av avsiktliga störningar, så stämmer det knappast.

Angående att "ta privatradion i båten" så förstår jag inte alls vad som åsyftas.

Åhh, säg inte det Jonas, det är väl bara att plocka en fåfängesignal i högen och köra vidare.
Samma sak kan sägas om att få körkortet återkallat: "Det är väl bara att köra vidare". Ändå tycks det ha en avskräckande effekt.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Tack för alla dina snabba svar på inläggen i denna tråd Jonas, det uppskattas storligen :)

Det värmer att se att Ni i den nya SSA-styrelsen är aktiva i debatterna även på publika forum !

Jag tror dock utan tvekan, mot bättre vetande möjligen, att ett införande av tillståndsplikten skulle vara motiverat.
Det skulle ge ett incitament för myndigheten att praktiskt och handgripligen utöva tillsyn även på våra band och frekvenser.
Det syns mig i ett internationellt perspektiv vara ganska unikt att det som i Sverige inte krävs tillstånd för innehav av
sändtagare avsedda för amatörradiobruk. Med tanke på att våra signaler med uteffekter på upp till 1kW + ev. antennvinst
kan orsaka störningar långt utanför landets gränser (till och med globalt) är det helt ofattbart att tillstånd inte krävs !

Viss skulle det kosta PTS pengar att ha personal avdelad till detta, att hålla med utrustning alternativt hyra in sig på sådan etc etc.
men en avgift om kanske 400 kr per radioamatör inom SM och kanske 10000 amatörer som skulle anse det vara värt avgiften
för att fortsätta med hobbyn, skulle ge PTS en grundplåt om 4 MKr (!) till verksamheten årligen.

Inte fy skam kan tyckas och dessutom skulle de amatörer som är genuint intresserade bli kvar inom hobbyn, emedan
de inte längre aktiva licensinnehavarna alternativt de som egentligen bara behöver en snabbtelefon skulle utebli.

Summan 400 kr är bara ett förslag, och kan naturligtvis justeras både uppåt och nedåt även om jag personligen
tycker att 400 kr är en "lägstanivå".

Jag tror inte jag känner en enda amatörkollega som inte gladeligen skulle betala denna avgift under förutsättning att avgiftern
kommer oss amatörer och hobbyn till godo i form av t.ex störningshjälp och övrig tillsyn. Och ja, frågan har dryftats vid andra
tillfällen och på andra anledningar med i stort sett varenda radioamatör jag träffat ute i landet och samtliga har varit positivt inställda !
 
Last edited:
Tillägg till ovanstående:

Om det eventuellt finns äldre, sjukskrivna eller på annan anledning mindre bemedlade amatörkollegor inom SSA,
så torde föreningen, med miljontals kronor i fonder och aktier, kunna stödja dessa med en subvention av tillståndsavgiften.
En fjäder i hatten för föreningen och ytterligare ett incitament för vara medlem, eller hur ?
 
Back
Top