Att mäta är att veta brukar det sägas. En välgjord undersökning som kartlägger läget med avsiktliga såväl som oavsiktliga störningar är säkert ingen dum idé. Det skulle åtminstone föra diskussionsläget närmare sanningen än dagens diskussioner som mest bygger på gissningar, magkänslor och rena åsikter. Resultatet från en välgjord undersökning vore säkerlighen till hjälp för PTS, ESR och SSA om de är intresserade av frågan.Har du som jag tröttnat på alla avsiktliga störningar ?
Jag har gjort en ny sida som ska ge oss en överblick på hur amatörradio fungerar i praktiken.
I fråga om just repeatersituationen på 70 cm i SM0, förstår jag att den kan kännas frustrerande för användarna, främst beroende på bristen på standardisering. Är det normalt eller omvänt skift? 1,6 eller 2 MHz? Öppning med 1750, DTMF eller CTCSS? Vilken subton? Billiga kinaradio för en femhundring på ebay har kanske medfört att en och annan ocertifierad buse har svårt att låta bli att pilla på PTT:n? Av frågorna framgår kanske att jag inte är aktiv på 70 cm särskilt ofta Även om repeatrar är (eller bör vara) öppna för alla att använda, så är de ingen mänsklig rättighet. Det finns massor med lediga direktfrekvenser att använda. Eller varför inte sätta upp en egen repeater på 10 m, 6 m eller 23 cm? På de banden är bristen på repeatrar det största repeaterrelaterade problemet. Där finns alla möjligheter för en intresserad grupp amatörer att sätta upp en egen repeater och själva utforska de tekniska utmaningar som finns.