Bättre fart på SSA:s hemsida?

I SM0 distriktet finns det t.ex ett flertal repeatrar som strider mot bandplanen. De ligger på direktkanaler och har länkar som kan ligga var som helst. T.ex kan du inte köra ISS härifrån då det ligger en länk 145.8125 - på satellitsegmentet!

Detta är förvisso tillåtet enligt PTS men SSA som är representanten för IARU borde med kraft agera för att stävja detta. Detta har bl.a av mig diskuterats på SSAs forum.

Min slutsats av det hela är att SSA inte ens klarar av att styra upp amatörer som härjar fritt på banden - så varför skulle de bli kraftfullare mot en kommersiell aktör?

Det är inte alls bra det du beskriver, men...
SSA:s kan inte göra något annat än argumentera och försöka påverka i olika sammanhang.

Sedan kan man ju diskutera hur eller om det görs.
---
Du har fortfarande inte framfört något alternativ till SSA.

Tror och tycker du att exempelvis ovanstående problem,
skulle blir bättre om SSA avskaffades?

Och om det är ett så stor problem att du tänker lämna SSA,
vad tänker DU göra för att problemet ska rättas till?
Kommer ditt utträde att rätta till problemet eller
att problemet löses snabbare och effektivare då?

Jag hoppas du inte tar ill vid, men det är enkelt så enkelt att klaga,
och alltid är det någon "annan" som ska fixa alla problem.

Ungefär som när alla klagar på våra politiker.
Vi har fått precis de personer vi har valt.
 
Det är inte jag som tar till brösttoner om fackförening m.m. Som jag ser det gör inte SSA någon skillnad. Det är lätt att snacka om att skydda frekvenser - men det är praktiken som räknas.

Det finnns annat än juridik som en seriös förening kan jobba med. Etik - certifiering m.m för att få en ändring tillstånd. Genom att jag som privat person diskuterar detta så gör jag de facto mer än SSA - som bara stoppar huvudet i sanden.

Om SSA gömmer sig bakom avregleringen, vilket de inom parantes sagt var aktiv part i, hur ska de då kunna stävja kommersiella aktörer som säkert kommer agera korrekt juridiskt?

Kan inte se annat än att SSA är en tom tunna som skramlar väldigt mycket.


mvh
SM0KBW - Bengt
 
Bengt, jag tycker du undviker huvudfrågorna:

- Behövs det en stark förhandlingspart för radioamatörerna i Sverige?

- Om SSA är kass, vad tycker du man ska göra åt det?
 
Kan du exemplifiera var och när SSA ska ha agerat kraftfullt för våra rättigheter inom t.ex IARU?

Tja vad gör man med en bil som blivit för gammal och otidsenlig? Skroten, museum?


Dessutom anser jag inte att bevisbördan ligger på mig angående SSAs duglighet, för min del anser jag att de har bevisat det motsatta.

mvh
SM0KBW - Bengt
 
Last edited:
sm0kbw said:
Varför väljer SSA att göra sitt forum slutet om man nu vill tala för alla amatörer?
För att det är en medlemsförmån och att vissa funktioner är (kommer att bli kopplade) till inloggningsförfarandet.

Att SSA för talan för alla sändareamatörer är något som de som väljer att stå utanför kan få gott av. I år har vi fått ett nytt frekvensband, 6 m, samt utökning på 40 m. Detta gäller ALLA sändareamatörer och inte bara medlemmar i SSA. Här har alltså SSA fått igenom önskemål som även icke medlemmar drar nytta av.


sm0kbw said:
Det finnns annat än juridik som en seriös förening kan jobba med. Etik - certifiering m.m för att få en ändring tillstånd. Genom att jag som privat person diskuterar detta så gör jag de facto mer än SSA - som bara stoppar huvudet i sanden.
Vad menar du? På vilket sätt stoppar SSA huvudet i sanden? Att med certifiering få en ändring till stånd... Ändring av vad???

sm0kbw said:
Kan du exemplifiera var och när SSA ska ha agerat kraftfullt för våra rättigheter inom t.ex IARU?
På senaste IARU-konferensen i Cavtat var SSA representerat med två deltagare. Där agerade dessa enligt beslut som fattats inom olika sektioner och i styrelsen.

Med tanke på att IARU är en stor och internationell sammanslutning är det inte alltid lätt för ett land att få igenom idéer. Vad mer menar du att SSA skulle gjort och krävt? Kan du nämna några frågor som SSA inte har agerat för?

Vad har du förresten själv gjort Bengt? Har du framfört önskemål krav och idéer till SSAs styrelse? Jag förväntar mig också att du var på årsmötet och följde med i debatterna och deltog i besluten. Bandhagen ligger ju inte å långt från Täby.


Ser idag att stadgarna är borttagna från hemsidan, undras varför?

Troligen för att de uppdateras med avseende på de förändringar som beslutades på årsmötet i Täby den 19 april.

Uteslutningsrätten är ju det enda SSA har att tillgå så varför använder dom inte det vapnet mot uppenbara brott av medlemmar? Är mammon PENNINGEN, dvs medlemsavgiften så pass stark att dom gör som strutsarna ocvh gräver ner huvudet?
Uteslutning kan ske och kommer med stor sannolikhet att göras av de medlemmar som bryter motstadgarna och som efter tillsägelse ser till att följa stadgarna.

Om det är dessa personer som driver bastardrepeatrarna som du menar är dessa intedlemmar i SSA och kan därför inte uteslutas.


En annan sak, om du har specialsignal så har du QSL disten grejad oavsett om du är medlem i SSA eller ej. Varför finns inte motsvarande variant för ordinarie signal?
Om du hade varit medlem i SSA eller i alla fall kollat under info om årsmötet kan du finna två propositioner från SSAs styrelse.
http://www.ssa.se/gdoc.php?id=251
http://www.ssa.se/gdoc.php?id=252

Jag kommer inte ihåg exakt hur besluten blev på dessa propositioner. Men det lär komma ut info om detta på SSAs hemsida så fort årsmötesprotkollet är justerat.
 
För att det är en medlemsförmån och att vissa funktioner är (kommer att bli kopplade) till inloggningsförfarandet.

Därför att det är ni som verkar ha behov att kommunicera med icke anslutna amatörer - eller varför drogs denna tråd igång på ett publikt forum?

Det finns ingen motsättning mellan att ha delar av ett forum publikt och andra delar som bara medlemmar kan få ta del av.

Att SSA för talan för alla sändareamatörer är något som de som väljer att stå utanför kan få gott av. I år har vi fått ett nytt frekvensband, 6 m, samt utökning på 40 m. Detta gäller ALLA sändareamatörer och inte bara medlemmar i SSA. Här har alltså SSA fått igenom önskemål som även icke medlemmar drar nytta av.

Här får vi lita på SSAs ord. Protokoll med mera från dessa förhandlingar är väl tyvärr inte offentliga? Var verkligen SSAs insats så avgörande i denna fråga? För det är väl så att om ITU och IARU kommer överens om något så är PTS skyldiga att genomföra de besluten. Vi var väl bland de sista som fick ta del av de ovannämnda förändringarna?

För övrigt så gäller bara förhållandet att de oanslutna freeloadar på SSA om SSA faktiskt har en majoritet av amatörerna anslutna. Om det motsatta gäller då är SSA en självutnämnd klick som försöker styra de andra!


Vad menar du? På vilket sätt stoppar SSA huvudet i sanden? Att med certifiering få en ändring till stånd... Ändring av vad???

Om du kostat på dig att läsa vad SM5FLM och jag diskuterat så hade du förstått vad det handlade om. Markku m.fl hävdade att SSA är viktigt för att stoppa framtida attacker mot amatörbanden från starka kommersiella krafter.

Då tog jag upp SSAs oförmåga att ens få amatörer att följa IARUs reglementen. Här i Stockholm ligger det t.ex repeater länkar i satellitsegmentet. Om man inte kan komma tillrätta ens med det, hur troligt skulle det då vara att man skulle kunna stå emot en kommersiell aktör? De kommer ha rejäla finansiella och juridiska muskler att ta till.

På senaste IARU-konferensen i Cavtat var SSA representerat med två deltagare. Där agerade dessa enligt beslut som fattats inom olika sektioner och i styrelsen.

Med tanke på att IARU är en stor och internationell sammanslutning är det inte alltid lätt för ett land att få igenom idéer. Vad mer menar du att SSA skulle gjort och krävt? Kan du nämna några frågor som SSA inte har agerat för?

Se där. Då är inte SSA så betydande för vad som händer trots allt!

Vad har du förresten själv gjort Bengt? Har du framfört önskemål krav och idéer till SSAs styrelse? Jag förväntar mig också att du var på årsmötet och följde med i debatterna och deltog i besluten. Bandhagen ligger ju inte å långt från Täby.

Inte för att jag på något sätt känner att jag är skyldig dig någon förklaring men:
Alla amatörer är inte pensionärer. Vi är en del som måste arbeta för vår försörjning. För min del så är min arbetstid förlagd till natten även på helger. Då det är svårt att klara sig utan sömn så kan jag oftast inte deltaga i sådana aktiviteter.


SM0KBW - Bengt
 
Last edited:
Naturligtvis vore det bra om vi kunde ha en riksorganisation som kunde representera alla radioamatörer, och föra vår talan gentemot myndigheter och "konkurrenter" inom frekvensutnyttjandet.

Jag tyckte i ett tidigare inlägg att SSA skulle kunna begränsa sin verksamhet till detta och därmed reducera medlemsavgiften kraftigt. Tydligen är det bara jag som tycker att denna avgift är orimligt hög... Efter en rejäl sänkning så skulle jag kunna överväga ett medlemskap.

Jag läste i en annan tråd att det var lite ovisst om vi verkligen fått tillgång till det utökade frekvensområdet på 40m. Någon hade då personligen ringt till PoT och fått svaret att det frekvensområdet är ledigt så det går bra att köra amatörradio där. Det låter knappast som ett resultat av några intensivare förhandlingar. Antagligen gäller samma förutsättningar för 6m.

Många tycker att QSL-förmedlingen är enda anledningen till medlemskapet i SSA. Det är kanske därför man ivrigt klamrar sig fast vid detta halmstrå och vägrar förmedla ingående QSL trots att dessa redan är betalda.
 
Nu skulle det visst finnas en lösning enligt en proposition, nämnligen den att icke medlem skulle betala 1 års full medlemskap, 400 något spänn, i SSA och därefter ansöka om specialsignal för någon hundring och då få QSL levererat. Någon som tycker sig känna igen uttrycket ocker i dimman?

SSA har ju också visat sin motvilja att godkänna fullmakter, som medtagits till årsmötet, med den motivationen att dom inte kan kontrollera att den amatör som skickat med en dylik finns i verkligheten och desutom ska fullmakterna in till styrelsen någon/ra veckor innan årsmötet. Inga konstigheter på årsmötet minsann. Sen kan man ju undra över förbudet mot hur många fullmakter som en person får hantera. Kan det vara så att det är endast dom närmsta sörjande som bevistar årsmötena och ve och fasa inga ändringar i lunken minsan.

Är det förvånande att man inte vill ha med en sådan sammanslutning att göra. Kanske något av detta ligger i den andra hälften av Sveriges amatörer? Jag tycker att devisen självransakan ligger bra till.
Då bör du läsa propositionerna igen. Du blandar ihop dem och tolkar fel.

Att SSA skulle visa motvilja mot att godkänna fullmakter har varken jag elelr flera andra upplevt. När hände detta? Har du själv råkat ut för det? Eller är det en vandringssägen som du hört från någon som fått den berättad för sig av någon som hört att det skulle vara så?

Jag har själv varit på runt 18-20 SSA årsmöten sedan jag blev sändareamatör 1978. De senaste åren, dock inte i år, har jag haft med mig fullmakter. Inga problem att utnyttja dessa. Att man sedan önskar att fulmterna finns inskickade till kansliet, inte styrelsen, nån vecka i förväg beror på att man vill korta tiden det tar för insläpp vid dörren. Ibland är det lätt att kritisera och komma med påhopp utan att veta eller ha tagit reda på fakta.

Det går också att registrera en fullmakt (eller flera) vid dörren så länge fullmaktsgivaren är medlem i SSA. Att man begränsat antalet fullmakter till femton per person är att man dels vill ha folk på mötena samt att man vill undvika att en person sitter med kanske hundra fullmakter.

Då det gäller den andra halvan av sändareamatörer i Sverige som inte är medlemmar i SSA finns det inga säkra fakta. Men en ganska stor del av dessa har av olika anledningar inte tid/lust/ork att syssla med hobbyn längre. Många unga som tar cert är aktiva tills de skaffar familj. Då tar denna upp mycket av tiden. I alla fall de första åren med barn. De som har ett stort intresse brukar återkomma. Sedan finns det de som tappat intresset av andra anledningar. Man har hittat andra hobbies och fritidsintressen man upplever som roligare.
Av de som är kvar är det många som inte bryr sig om vare sig SSA eller lokala klubbar. De vill bara kunna prata med sina kompisar. Sedan finns det ett antal, som du, som är aktiva men som anser att SSA inte är något för dem. Det är helt okey. De får ha sina åsikter och får tycka och tänka som de vill.

Men, om de uttalar sig om en förening de inte är medlemmar i och talar om hur det är i denna. Då blir jag fundersam. För ofta stämmer deras uttalanden inte med verkligheten. De har ofta förutfattade meningar, har inte själva bildat sig uppfattningen, de litar på andra "tyckare" och trampar på i deras fotspår mm.
Detta är både lustigt och beklagligt. När man varit med på ett möte och hör eller läser från någon som inte var där om vad som hände. Det är ungefär som att ringa en tarot-linje och fråga om nästa veckas lottorad. Med stor sannolikhet stämmer det inte. Men de är säkra på att de vet att de har rätt. För de har ju hört från en som hörde av en annan som fick veta det av en som var där en kort stund......
 
"Då bör du läsa propositionerna igen. Du blandar ihop dem och tolkar fel."

sm7vvg said:
Nu skulle det visst finnas en lösning enligt en proposition, nämnligen den att icke medlem skulle betala 1 års full medlemskap, 400 något spänn, i SSA och därefter ansöka om specialsignal för någon hundring och då få QSL levererat. Någon som tycker sig känna igen uttrycket ocker i dimman?

Jaha får se då hur fel jag har:

avgiften för första specialsignalen till icke medlemmar skall motsvara en medlemsavgift per år, för närvarande 440 kronor;
avgiften för följande specialsignaler till icke medlem skall vara den samma som för medlemmar, för närvarande 150 kronor


Har svårt att inse att den faktiska kostnaden för ett år för QSL-trafik ska kosta 440:-. Tycker det låter som ett sätt att straffa icke medlemmar.

Om du läser detta en gång till kanske du ser vad du missat.
Man får betala 440 kronor för EN specialsignal med tillhörande QSL-service. Vill man ha ytterligare specialsignaler kostar dessa 150 kronor per styck per år, inklusive QSL-service. Är det ocker?
Tja, du kanske anser det. Men de facto är att QSL-servicen går back. Den kostar pengar för SSA, men subventioneras för medlemmar som en medlemsförmån.
Därför är priset så satt att en ickemedlem som betalar för en specialsignal, inte skall kosta något för oss medlemmar som betalar för medlemskapet. Sunt tycker nog de flesta medlemmarna. Surt tycker ickemelemmarna som utnyttjat specialsignaler.

"Att SSA skulle visa motvilja mot att godkänna fullmakter har varken jag elelr flera andra upplevt. När hände detta? Har du själv råkat ut för det? Eller är det en vandringssägen som du hört från någon som fått den berättad för sig av någon som hört att det skulle vara så?"

(Gör dig inte dummare än du verkar. Du har ju redan visat det när du påstår att 50mHz är släppt till amatörer som amatörband. Inte talat om sanningen att under utredning så får amatörer köra på 50 - 52 mHz och med max 200W ERP under utredningens gång.)

Jaha, där kom personangrepp.... Jaja, jag förväntade mig nästan att det skulle komma förr eller senare. :cool:
Men jag kan läsa innantill på PTS webbplats: PTS - Frågor och svar för radioamatörer

Där finns följande att läsa:
PTS avser att under första halvåret 2009 införa även frekvensbandet 50-52 MHz i undantagsföreskriften. Då kan du om du har ett giltigt amatörradiocertifikat använda frekvensbandet med en maximal uteffekt om 200W utan särskilt tillstånd, på samma sätt som övriga frekvensband som är avsatta för amatörradio. Tidigare krav på uppgifter om sändarplats och antenndata kommer då att upphöra.

Fram tills att detta står med i undantagsföreskrifterna har PTS meddelat att det är ok att köra på 50 Mhz och då med 200 W (inte erp). Att detta tar tid (innan det står med i undantaget) beror på juristerna på PTS.


"Detta inträffade ett antal årsmöten sedan. Jag och ungefär ett tiotal amatörer som liksom jag ansåg att dom inte hade råd att åka till årsmötet skrev då var sin fullmakt som skulle användas vid ev omröstning på årsmötet. Fullmakterna ställdes på SM7EQL att rösta för våran räkning. Dessa fullmakter vägrades godkännas vid inpassage till årsmötet med hänvisning att dom inte hade möjlighet att kontrollera dom. Hört sånt nys förrut? Bara att slå signalen i medlemsregistret, antingen i bokform eller på dator så får dom ju besked att signalerna är giltliga.

"Jag har själv varit på runt 18-20 SSA årsmöten sedan jag blev sändareamatör 1978. De senaste åren, dock inte i år, har jag haft med mig fullmakter. Inga problem att utnyttja dessa. Att man sedan önskar att fulmterna finns inskickade till kansliet, inte styrelsen, nån vecka i förväg beror på att man vill korta tiden det tar för insläpp vid dörren. Ibland är det lätt att kritisera och komma med påhopp utan att veta eller ha tagit reda på fakta.

"Det går också att registrera en fullmakt (eller flera) vid dörren så länge fullmaktsgivaren är medlem i SSA. Att man begränsat antalet fullmakter till femton per person är att man dels vill ha folk på mötena samt att man vill undvika att en person sitter med kanske hundra fullmakter."

Du tror inte att dom är, med tanke på det relativa besöksantalet, rädda att någon ska sänka styrelsen med att ex rösta nej för beviljande av ansvarsfrihet. Lättare att kontrollera en skock amatörer än en som har "tungan på vågen" iom sina fullmakter.

Du verkar ha väldigt förutfattade meningar om SSA fungerar IDAG!
Något som hände för ett antal år sedan är passé. Det finns många som kan intyga att fullmaktsförfarandet fungerar alldeles utmärkt numera. I dörren finns det kontroll så att bara medlemmar kommer in samt att det bara är medlemmar som skrivit på fullmakter. För att underlätta har man framfört önskemål om att förregistrera dessa på kansliet.
Anledningen är inte till för att styrelsen skall eller vill kunna kontrollera några. Är man tillräckligt många som åker på mötet och har med sig fullmakter finns all möjlighet i världen att bli "tungan på vågen". Men i de lägena då styrelsen inte förväntas få ansvarsfrihet lär det nog vara en spridd åsikt i landet och bland de närvarande amatörerna.
Men vill man leta fel går det alltid att gräva och hitta något som hände för 10, 15, 20 år sedan....
 
Intäkter QSL 71 75 68 81 73 = 368
Kostnad QSL -58 -80 -64 -114 -123 = 439

368 - 439 = -71

Underskott på QSL-service -71kkr

Om man på under ett ANTAL år får in 368 äpplen men måste lämna ifrån
sig 439 äpplen - hur går det ihop!?

Samuel Langhorne Clemens brukar tillskrivas följande uttalande:

"Det finns lögn, förbannad lögn samt statestik!"
 
Men å andra sidan så understiger bara posterna "Utställningar och mässor" och "IARU och NRAU-kostnader" kostnaden för QSL verksamheten, i synnerhet om man jämför med QTC verkar det inte vara en stor post. Det borde rimligen finnas ett utrymme för att förmedla QSL till självkostnadspris till icke medlemmar på det sätt som IARU önskar?

Självkostnadspriset ska väl dessutom kompensera föreningen för de extra kostnader som QSL till icke ansluten amatör utgör?

Clemens eller Mark Twain som han är mer känd som ska väl ha skrivit "Dikt, förbannad dikt samt statestik"

mvh
Bengt - SM0KBW
 
Last edited:
Vill man fullständigt strunta i fakta så vill man......

Om en verksamhet kostar pengar för oss medlemmar måste man välja. Antingen öka intäkterna eller minska utgifterna. Nu har man valt att plocka ut en avgift på 290 kronor per år för QSL-servicen för en specialsignal. Är det så svårt att förstå?

Medlemmar, som betalar 440 kronor per år i medlemsavgift, får betala 150 kronor per specialsignal. En ICKE-medlem får betala 150 kronor plus 290 kronor, vilket motsvarar en årsavgift.

Vad är problemet? Nu får ickemedlemmen tillgång till QSL-service och vi medlemmar behöver inte betala för ickemedlemmens QSL. Ickemedlemmar kanske inte tycker att det är rimligt. Men som synes är QSL-servicen en kostnad som kostar pengar. Om SSA efter denna förändring skulle göra nån liten vinst på just ickemedlemmars avgift kanske ni kan stå ut genom att ni indirekt får ta del av allt annat som SSA tillhandahåller.
 
(Gör dig inte dummare än du verkar. Du har ju redan visat det när du påstår att 50mHz är släppt till amatörer som amatörband. Inte talat om sanningen att under utredning så får amatörer köra på 50 - 52 mHz och med max 200W ERP under utredningens gång.)

NU, Jan, är det jag igen... den där dumma du vet :)

De e tur man e dum ibland, eller? Hur var det nu med "sanningen"?? DU, som tycks ha koll (?) på det mesta.

Idag läser vi följande:

Nyhet publicerad på PTS - Startsida 2009-05-04

LäTTNADER FöR ANVäNDARE AV AMATöRRADIO

PTS föreslår bland annat att fler frekvensband för amatörradiotrafik och GSM-trafik på fartyg undantas från tillståndsplikt.

PTS vill undanta ytterligare två frekvensband för amatörradiotrafik (7000-7200 kHz och 50-52 MHz-banden). Förslaget läggs fram efter önskemål från användare av amatörradio. Frekvensbanden är internationellt utpekade som möjliga amatörradioband.

Detta skulle innebära att användarna får minskade kostnader i form av borttagna årsavgifter. PTS bedömer att de minskade kostnaderna för amatörradioanvändare sammantaget kommer att uppgå till minst 200 000 kr.
PTS genomför också ECC-beslutet om harmoniserad användning av GSM-kommunikation på fartyg registrerade i Sverige (gäller frekvensbanden 880-915/925-960 och 1710-1785/1805-1880 MHz). Beslutet innebär att GSM-basstationer får användas utan tillstånd ombord på fartyg inom territorialvattnet, utom inre vatten och hamnar.

EU-kommissionens beslut om harmoniserad användning för tillämpningar i intelligenta vägtransportsystem genomförs (gäller frekvensbanden 5875-5905, 5855-5875 och 5905-5925 MHz). Beslutet innebär att ITS-kommunikation får användas utan tillstånd mellan fordon och mellan fordon och vägkant.

I övrigt föreslår PTS vissa förändringar av tidigare gällande bestämmelser.

Synpunkter på förslagen ska vara PTS tillhanda senast 22 juni 2009.

Läs förslaget till nya undantag från tillståndsplikt, PTS - Remiss av förslag till Post- och telestyrelsens föreskrifter om ändring i föreskrifter (PTSFS 2008:4) om ändring i PTS föreskrifter (PTSFS 2007:4) om undantag från tillståndsplikten för vissa radios&

För mer information:
Urban Landmark, t.f. chef för spektrummarknadsavdelningen, tfn 0708-11 40 74

Nyheten i sin helhet hittar du på PTS - 2009 ... atorradio/
Kommunikationsmyndigheten PTS bevakar områdena elektronisk kommunikation och post. Med elektronisk kommunikation avses telefoni, Internet och radio. PTS arbetar för långsiktig konsumentnytta, långsiktigt hållbar konkurrens, effektivt resursutnyttjande och säker kommunikation. Läs mer på PTS - Startsida. Post- och telestyrelsen, Box 5398, 102 49 Stockholm, tel. 08-678 55 00
 
Vill man fullständigt strunta i fakta så vill man......

Om en verksamhet kostar pengar för oss medlemmar måste man välja. Antingen öka intäkterna eller minska utgifterna. Nu har man valt att plocka ut en avgift på 290 kronor per år för QSL-servicen för en specialsignal. Är det så svårt att förstå?

Medlemmar, som betalar 440 kronor per år i medlemsavgift, får betala 150 kronor per specialsignal. En ICKE-medlem får betala 150 kronor plus 290 kronor, vilket motsvarar en årsavgift.

Vad är problemet? Nu får ickemedlemmen tillgång till QSL-service och vi medlemmar behöver inte betala för ickemedlemmens QSL. Ickemedlemmar kanske inte tycker att det är rimligt. Men som synes är QSL-servicen en kostnad som kostar pengar. Om SSA efter denna förändring skulle göra nån liten vinst på just ickemedlemmars avgift kanske ni kan stå ut genom att ni indirekt får ta del av allt annat som SSA tillhandahåller.


Brännvinsadvokatyr, du tvingar ju icke medlemmen att betala detsamma som en fullvärdig medlem. utan att han drar kostnader för QTC, möten m.m. Det är inte precis så att man blir mer intresserad att vara kvar i föreningen när man ser hur ni resonerar.


Bengt - SM0KBW
 
Brännvinsadvokatyr, du tvingar ju icke medlemmen att betala detsamma som en fullvärdig medlem. utan att han drar kostnader för QTC, möten m.m. Det är inte precis så att man blir mer intresserad att vara kvar i föreningen när man ser hur ni resonerar.


Bengt - SM0KBW
Suck, jag ger upp.....

Fattar du inte att man får betala 440 kronor per år för EN specialsignal MED QSL-service?

Vad är problemet? Ett medlemskap i SSA kostar 440 kronor uatn specialsignal. Är det konstigt att SSA vill ha betalt för att man utför en tjänst i form av QSL-service?

Men du vill ha ALLT gratis väl?
 
Inget nytt, precis som jag sagt att 50 mHz är under utredning för att ev bli ett amatörband.
Sista dag för att svara på remissen är 22/6 -09. Det är alltså inget amatörband ännu men blir det troligtvis någon gång under sensommaren. Jag känner till det mesta vad gäller 50 mHz efter att ha kört drygt 15 år där samt innehar 3 separata tillstånd där.

Jaha hur var det nu med matematiken? Får du 2+2 att bli 4 eller får du fortfarande 3 som svar?
Inget nytt?? Tja, jag vet inte det. PTS är KLARA med sin utredning. De anser att 50 Mhz skall bli ett amatörband. De behandlar redan 50 Mhz som ett amatörband i och med att de inte delar ut nya tillstånd utan låter alla köra där.
Det är nu bara lite formella bitar kvar (remissvar) sedan är det klart. Tror du att det kommer att bli många negativa svar på remissen?

Du tycks vilja leta fel och göra allt för att föra diskussionen långt bort från ämnet.
 
Varför ska icke medlem vara med och betala för mer än QSL-kostnaden? Varför ska SSA tjäna pengar på icke medlemskapet, framför allt när IARU "STRONGLY ENCOURAGE", vi tar väl det på svenska då så du fattar "REKOMMENDERAS STARKT", att detta ska erbjudas icke medlem till SJÄLVKOSTNADSPRIS OCH SSA är en medlemsorganisation som förbundit sig att följa IARU's råd.

Hur var det nu med matematiken?
Ja du, jag har nog rät bra koll på matten.

Men du tycks ha bättre koll på ALLT vad gäller SSAs ekonomi och så vidare. Kanske du skulle ta kontakt med SSAs kassaförvaltare och revisorer och berätta att de har fel.
 
Suck, jag ger upp.....

Fattar du inte att man får betala 440 kronor per år för EN specialsignal MED QSL-service?

Vad är problemet? Ett medlemskap i SSA kostar 440 kronor uatn specialsignal. Är det konstigt att SSA vill ha betalt för att man utför en tjänst i form av QSL-service?



Vi förstår mycket väl trots dina barnsliga suckar med mera. Men vad vi inte förstår är om du hävdar att det här är en vettig tolkning av IARUs "STRONGLY ENCOURAGE" QSL förmedling till självkostnadspris?

Men du vill ha ALLT gratis väl?

Snacka om person angrepp! Du vet mycket väl att jag är medlem i SSA. Jag hade även tänkt mig att fortsätta med det, för vi behöver en vettig riksorganisation.

Men mer och mer har jag kommit till insikt vilket monumetalt underskott av demokrati och modernt tänkande som råder i föreningen.

Detta gör att jag inte kan förbli medlem jag kan inte heller rekomendera någon annan att vara det heller!


Bengt - SM0KBW
 
Med risk att få ovett måste jag blanda mig i debatten.
Jag anser att kostnaden är fullt rimlig för QSL-service 290:- + specialsignal 150:- = 440:-
En medlem får ju som sagt betala medlemsavgift 440:- + specialsignal 150:- = 590:-.
Våran klubb SK7IJ hjälpte under en begränsad tid till med att sortera QSL-kort.
Även om det bara var en liten del vi fick ansvaret för att sortera så var antalet QSL-kort betydande.
Även om jag använder QSL-servicen mycket sparsamt beundrar jag verkligen de
MEDLEMMAR som sorterar dessa kort på ideell basis år ut och år in.
Den som tycker att 290 spänn är för dyrt kanske borde prova på att sortera lite QSL nåt år eller två.:mad:
Om jag hade fått bestämma hade dessa sorterares timkostnad lagts på ovanpå
de 440:- som nu varit beslut om.
SSA är värd varenda krona som ett eventuellt överskott skulle ge.

/Emil
 
Självkostnadspris

En stilla undran.

Vad är självkostnadspris?


Anledningen till att vi har så billig QSL hantering är alla dessa eldsjälar som jobbar gratis för att stödja sin förening.

73 Håkan SM7WSJ
 
Back
Top