Bättre fart på SSA:s hemsida?

Självkostnadspris

En stilla undran.

Vad är självkostnadspris?


Anledningen till att vi har så billig QSL hantering är alla dessa eldsjälar som jobbar gratis för att stödja sin förening.

73 Håkan SM7WSJ

Precis så! Det är grunden i alla föreningar. Pengarna i årsredovisningen är bara en spottstyver om man skulle sätta ett värde på det arbete som läggs ned. Själv jobbar jag några timmar i veckan för en orienteringsklubb. Alla medlemmar förutsätts hjälpa till efter förmåga och utan ersättning. Man jobbar för klubben och dess medlemmar, inte för någon annan!

73, Roland SM0BRF
 
Man bör ha klart för sig begreppen när det gäller "amatörband".

Status just nu är att 7100 - 7200 kHz är ett amatörband eftersom det finns avsatt som ett sådant i den senaste upplagan av frekvenslistan, Artikel 5, i ITU-RR. Dock är det inte upplåtet i Sverige än, eftersom det ännu inte finns upptaget i motsvarande lista i PTSFS.

När det gäller 50 - 52 MHz är det helt annorlunda. I Region I är 50 - 54 MHz exklusivt tilldelat rundradiotjänsten. Det finns några fotnoter som ger ett par "handfullar" länder rätt att operera landmobila och radionavigationstjänster i bandet, samt några afrikanska länder söder om ekvatorn som har rätt att tillåta amatörradio. Ingen sådan fotnot tillåter amatörradio i frekvensområdet i Europa.

Det som har hänt hittills är att några administrationer har tillåtit amatörradio i 50 - 52 MHz genom den undantagsregel som finns i Artikel 4.4 vilket tillåter andra tjänster än de listade på uttrycklig "non-interference basis". Eftersom den primära användaren rundradio har börjat överge bandet är det numera lättare att göra sådant, och koordineringskraven kan lättas.

Det kommer att dröja många år, om någonsin, innan 50 - 52 MHz kan bli ett "amatörband" i Europa. För att åstadkomma detta behöver frågan komma upp på agendan till en framtida WRC, och tillräcklig enighet kan uppnås bland de olika intressenterna så att amatörradion i Region I kan släppas in. Vi lär knappast få se något sådant före 2014 - 2017.

Det är ett ganska kortsiktigt och farligt beteende att tro att man kan använda frekvensband lite efter eget skön bara för att det inte längre finns någon tillsyn värd namnet.

Myndigheternas synbara ointresse för radioamatörernas skyldigheter kan även lika gärna vara förknippat med ett minst lika stort ointresse för våra rättigheter.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Med risk att få ovett måste jag blanda mig i debatten.
Jag anser att kostnaden är fullt rimlig för QSL-service 290:- + specialsignal 150:- = 440:-
En medlem får ju som sagt betala medlemsavgift 440:- + specialsignal 150:- = 590:-.
Våran klubb SK7IJ hjälpte under en begränsad tid till med att sortera QSL-kort.
Även om det bara var en liten del vi fick ansvaret för att sortera så var antalet QSL-kort betydande.

Du glömde skriva 440:- VARJE ÅR.
Bara lite förtydligande så att SM7VVG kan få perspektiv på varför många SSA-medlemmar inte tycker om snålskjutsvarianten.

Även om jag använder QSL-servicen mycket sparsamt beundrar jag verkligen de MEDLEMMAR som sorterar dessa kort på ideell basis år ut och år in.
Den som tycker att 290 spänn är för dyrt kanske borde prova på att sortera lite QSL nåt år eller två.:mad:
Om jag hade fått bestämma hade dessa sorterares timkostnad lagts på ovanpå
de 440:- som nu varit beslut om.
SSA är värd varenda krona som ett eventuellt överskott skulle ge.

/Emil

Håller med. Den ideella arbetsinsats som bedrivs är stor och uppmärksammas nog alldeles för lite. Det som inte syns finns visst inte?
Det förfaller lätt att inbilla sig att kakan produceras utan kostnad och att man ska få den gratis. SM7VVG borde ställa upp som sorterare i 7:e distriktet under några år. Så han vet vad han får för sina slantar.
 
Vill bara meddela att jag tagit konsekvenserna av min inställning till SSA och trätt ur densamma idag. Så ni behöver inte längre besväras av min eventuella QSL kort mer!

mvh
Bengt / SM0KBW
 
Clemens eller Mark Twain som han är mer känd som ska väl ha skrivit "Dikt, förbannad dikt samt statestik"

mvh
Bengt - SM0KBW

Vad duktiga VI är Bengt, ska tydligen vara:

Mark Twain sade att det finns tre olika sorters lögn: lögn, förbannad dikt och statistik.:rolleyes:
 
Jaha hur var det nu med matematiken? Får du 2+2 att bli 4 eller får du fortfarande 3 som svar?

Hur är det själv? Du verkar bland äpplen och päron när du räknar du räknar frukter. Hur är det med "överskottet" som du hävdar på QSL-servicen för SSA!?
 
Vad duktiga VI är Bengt, ska tydligen vara:

Mark Twain sade att det finns tre olika sorters lögn: lögn, förbannad dikt och statistik.:rolleyes:

Tillbaks till källorna - i form av Wikipedia. "There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics." är vad de påstår att han skrev. De olika svenska versionerna får väl tillskrivas kreativiteten hos vissa svenska översättare ;)


mvh
Bengt / SM0KBW
 
Last edited:
Välkommen till den andra halvan av Sveriges amatörer. Det finns eQSL och andra ersättare om "andan" med verifikation skulle falla åter.

Mvh Jan

"Message from the dark side there is" som det brukar låta från ungdomarnas mobiler nu för tiden ;)

Men hela hanteringen av QSL är ju rätt stenålders. Antar att de flesta har skapat orginalet till sina QSL i dator. Varför i jössenamn skriva ut / trycka upp dem och sedan skicka dem jorden runt? Varför skannar man inte av QSL kortet och mailar en bild fil till den som ska ha det?

EQSL är en betydligt smartare lösning, miljömässigt och sliter inte på våra medamatörer som slipper sortera m.m.


mvh
Bengt - SM0KBW
 
Vill bara meddela att jag tagit konsekvenserna av min inställning till SSA och trätt ur densamma idag. Så ni behöver inte längre besväras av min eventuella QSL kort mer!

En mycket intressant upplysning som säker alla läsare av detta forum vill veta. :)
 
En mycket intressant upplysning som säker alla läsare av detta forum vill veta. :)

Inte för dig kanske. Men en del resonomang var baserade på att jag faktiskt var medlem i SSA vilket jag inte längre är.

Kommer inte bry mig mer om denna diskussion, funderar varför den ens förekommer på detta forum då SSA har ett eget - där kan de väl husera.


mvh
Bengt / SM0KBW
 
Back
Top