Jag provade att göra en magloop av aluminiumfolie utan skarvar för några år sen vid Dådran sommarläger.
Det blev 5 sidor i en fyrkant där 2 av sidorna utgjorde kondensatorn. De borde ha suttit på nån skiva för minsta vindpust ändrade frekvensen. De båda kondensatorsidorna satt som parallellogram så med en av träpinnarna som höll isär dem lång gick det lätt att justera avståndet.
Med folien på högkant inbillar jag mig att virvelströmmar minimeras. Det var i alla fall omöjligt att se nån resonans med diverse digitala grunkor som kom fram. Till sist blev det en traditionell SWR-mätare som rörde på sig när spaken var på rätt frekvens. Vi fick aldrig till nån vidare anpassning.
/Jan
Hur matade ni antennen?
Efter en del experiment med induktiv mindre loop och F-match så fastnade jag för kapacitiv koppling med två vridkondensatorer, då kan man alltid få bra SWR. Har inte problem med bandbredden och Q, mina signaler överstiger aldrig 3kHz.
Jobbig att ställa in men värt besväret.

Har byggt lite mer folieloopar, jag försöker göra dem utan skarvar, eller skarvarna längs hela antennen. Skall försöka bygga en frekvens hoppande loop för ALE, det kommer nog ta ett par år…. Min vita val.
 
Nu är den nya balunen (se tråd här) mer eller mindre färdig och inkopplad till loopen. Svep med VNA ser bra ut men det säger ju egentligen inte så mycket.

Bifogar även filen från vna-saver för den som är intresserad. Spara ner textfilen och ändra filändelsen till .s1p så ska det gå att importera i bl.a. vnasaver.
 

Attachments

  • 20230219_153645.gif
    20230219_153645.gif
    183 KB · Views: 23
  • loop_ny_balun_20230219.txt
    4,8 KB · Views: 13
Back
Top