Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
@SM6ENG:
Men som amatör med en utforskande läggning så gillar jag att testa var gränserna går och
jag har funnit att det går alldeles utmärkt att driva stegen till min loop via en 1:4 strömbalun,
visst den arbetar under reaktiv last men uppvisar ingen temperaturhöjning att tala om. Detta
har fått mig att fundera på hur energitransporten sker i en sådan balun, vad jag kan förstå så
är det en ganska sammansatt process där det vid lägre frekvenser sker en hel del via flöde
i kärnorna men vid högre frekvenser tar TLT egenskaperna vid.
Dessutom verkar min loop är rätt balanserad så jag har inte så stora problem med "common mode"
strömmar och slipper den värme som de skulle åstadkomma.
Jag tror du kom in här på forumet när jag beskrev mina jämförelser mellan Guanellabalun och
den populära S-matchen där skillnaden inte var nämnbar - någon dB bara.
Nästa steg är som APQ mycket väl vet, att bygga en linkkopplad avstämmare, den ska jämföras
mot balunmatning. Planerar att mäta impedanser, strömmarna i stegen samt denna gång även
mäta fältstyrkan.
KBW de APQ
1:4 strömbalun. När matningsändan av feedern. bandkabel eller öppen stege, presenterar en impedans i närheten av 200-ohm fungerar säkert den nämnda balunen bra. Det är när denna impedans väsentligt avviker från 200-ohm som balunen "mår illa", vilket den kommer att göra i ett multibandsystem. Att försöka justera feederlängden och uppnå omkring 200-ohm på samtliga amatörband är nog dömt att misslyckas.
WARC-banden, 10,18 och 24 MHz är ju oharmoniska jämfört med våra "gamla" frekvensband.
Jag anser därför att det är oklokt att använda en balun i nederändan på den feeder som matar en loop eller en lång godtycklig tråd matad på mitten.
Du nämnde själv fältstyrkemätning. Du tog orden ur munnen på mig. Tänkte just föreslå att man placerar en enkel mätare som kan bestå av en liten "pick-up antenn", germaniumdiod, avkopplingskondensator och en uAmp-meter.
Denna mätare avspeglar korrekt avgiven relativ effekt. Bör placeras kanske 100 meter från antennen för att undvika att mätaren plockar upp radiering från feedern. Utan att ändra inställningar eller position på fältstyrkemetern kan man lätt konstatera skillnaden på olika baluner eller en balanserad antenntuner.
73
Bengt
SM6APQ
KBW de APQ
1:4 strömbalun. När matningsändan av feedern. bandkabel eller öppen stege, presenterar en impedans i närheten av 200-ohm fungerar säkert den nämnda balunen bra. Det är när denna impedans väsentligt avviker från 200-ohm som balunen "mår illa", vilket den kommer att göra i ett multibandsystem. Att försöka justera feederlängden och uppnå omkring 200-ohm på samtliga amatörband är nog dömt att misslyckas.
WARC-banden, 10,18 och 24 MHz är ju oharmoniska jämfört med våra "gamla" frekvensband.
SM6APQ
Jag anser därför att det är oklokt att använda en balun i nederändan på den feeder som matar en loop eller en lång godtycklig tråd matad på mitten.
SM6APQ
Du nämnde själv fältstyrkemätning. Du tog orden ur munnen på mig. Tänkte just föreslå att man placerar en enkel mätare som kan bestå av en liten "pick-up antenn", germaniumdiod, avkopplingskondensator och en uAmp-meter.
Denna mätare avspeglar korrekt avgiven relativ effekt. Bör placeras kanske 100 meter från antennen för att undvika att mätaren plockar upp radiering från feedern. Utan att ändra inställningar eller position på fältstyrkemetern kan man lätt konstatera skillnaden på olika baluner eller en balanserad antenntuner.
73
Bengt
SM6APQ