Bilden utåt av radioamatören

Helt klart fel forum men modellmotorer är jättekul.
Hur ska det gå för dagens barn som kommer att växa upp med elmotorer som inte ens brummar :confused:
För att inte tala om elmc och elmopeder! Såg en större endurohoj dra iväg häromdagen, ljudet från elmotorn var inte imponerande ...
 
och när XYL fortfarande var aktiv som skolledare att bortskämda snorungar numera ofta KRÄVER att bli både skjutsade till och hämtade från skolan och andra aktiviteter oavsett väder.
Det är nästan (?) värre när "snorföräldrar" kräver att lärare m.fl. ska uppfostra deras telningar istället för att göra det själva. Som om skolan är någon sorts avstjälpningsplats så man slipper engagera sig i sina barn.

Jag såg förresten att någon skrivit om en "skitrand" längs väggen uppmot taket. En av mina kompisar som alltid varit "försiktig" av sig. Ok, han var snål... Han hade tänkt skaffa sig ett bra läge inför raggning och jobba bort lite bilringar. Istället för att köpa dyra redskap så kom han på den briljanta idén att fylla två PET-flaskor med diverse jox från en närbelägen plantering. Det dög tydligen bra som träningsredskap. Men tydligen så började joxet i flaskorna att jäsa med tiden och sedan blev trycket så högt att... Ja, han berättade att en av korkarna hade släppt och flaskan hade lättat från golvet och spytt ur sig en massa äckel på vägen. Blev både tapetsering och ommålning av tak efter det. Jag vet inte varför han själv berättade det här, själv hade jag mörkat det.
 
I tråden växer det fram en bild som stämmer bra in på en ganska stor mängd radioamatörer.

Nyfiken och utforskande,

Spetskunskaper, ofta inom flera (oväntade?) områden,

Konstruktiv och händig.
Bilden är mycket giltig när det gäller de radioamatörer vilka rekryterades under den senare delen av "amatörradions storhetstid".

Ett ibland missbrukat uttryck, "polymath" kanske fritt översatt till "tusenkonstnär" "polymath (Greek: πολυμαθής, romanized: polymathēs, lit. 'having learned much'; Latin: homo universalis, lit. 'universal human')[1]
is an individual whose knowledge spans a substantial number of subjects, known to draw on complex bodies of knowledge to solve specific problems"
kan ofta vara en benämning på sådana radioamatörer.

När man ville bli radioamatör innan kravsänkningarna slog igenom så var det nödvändigt med ihärdighet, vetgirighet samt ett mått av uppfinningsrikedom och händighet.

Detta ledde i sin tur till ett ofta inte ringa mått av allmänbildning, vilket i och för sig förväntades av representanter för samhällets bildade klasser, varifrån gårdagens radioamatörer övervägande rekryterades.

Sedan var parametern "ihärdighet" något som fanns i rikt mått.
Nedanstående causerier ur QTC 1961 belyser nybörjarnas vedermödor.

"Sena tiders barn" kan försöka föreställa sig situationen att först lära sig telegrafi för C-certifikatet under kanske ett par-tre månader, sedan vänta på tillståndsbevisets ankomst, bygga en sändare som ett halvår senare resulterande i en telegrafikontakt på det överfyllda 40m-bandet.

1690225157207.jpeg


1690225499418.png

Det är nästan (?) värre när "snorföräldrar" kräver att lärare m.fl. ska uppfostra deras telningar istället för att göra det själva. Som om skolan är någon sorts avstjälpningsplats så man slipper engagera sig i sina barn.

Vad som är "värst" är nog en definitionsfråga.
Betraktar det själv som två sidor av samma mynt, och har hört från mer än ett håll inom skolan att "detta har blivit en av konsekvenserna från infantiliseringen av samhället, när folk som själva är barn intellektuellt sett skaffar barn..."
 
Helt klart fel forum men modellmotorer är jättekul.
Hur ska det gå för dagens barn som kommer att växa upp med elmotorer som inte ens brummar :confused:
För att inte tala om elmc och elmopeder! Såg en större endurohoj dra iväg häromdagen, ljudet från elmotorn var inte imponerande ...

Tacka vet jag de som vill införa fler förbränningsmotorer i vardagen!



Det finns väl nån App i iFånen för det kanske?

Här är en bättre lösning för telefonen:

 
Pulsjetmotorn är en genialiskt enkel konstruktion med relativt sett
höga prestanda. I denna instruktionsfilm utreds dess funktionssätt med "Deutsche Genauigkeit" från c:a 4:30 och framåt. Vid c:a 23:00 får man se den avfyras.


Den i tvåtaktsmotorns teori bevandrade känner genast igen det avstämda avgassystemet i en motor med högsta litereffekt.

Dess höga ljudnivå och svårreglerade dragkraft hade mindre betydelse i denna krigiska applikation.
 
Back
Top