Börja lyssna, val av frekvens och förslag på radio?

SM58596 /U514

Well-Known Member
Hej!

Om jag vill börja lyssna på amatörbanden, vilken frekvens/er är det mest aktivitet på?
Förslag på radion i rimlig prisklass som stödjer ovanstående, men som samtidigt är någonting att ha den dagen man har lyckats ta certifikat?


Mvh
Peter
 
Du kommer troligen att få många svar på din fråga. Jag vill påstå att mycket hänger på vilken typ av antenn du kan få till. Det är rejält med aktivitet på 3,5, 7 och 14 MHz, där jag brukar hålla till när jag är aktiv. Möjligheter att höra nåt beror på tid på dygnet och, som sagt, på antennen. Just 14 MHz ("20 m") medger ju rätt behändiga antenner som ändå är "bra".

För att lyssna kan man hitta nån begagnad rig på tradera eller DX-radio och få mycket nytta o nöje (även som TX), men andra föredrar kanske nån form av mjukvaruradio just för lyssning och kompletterar senare med nån modern RX/TX.

Sen beror ju mycket på vilka moder du är intresserad av. Digimoder eller SSB eller CW...
 
Vi behöver nog få reda på lite mer vad som lockar..om det är med örat intill högtalaren försöka tyda ngt i princip ohörbart i fjärran du plockar in på hemfipplad antenn..(jag tillhör den kategorin)..eller om det är ngt av mer snabbtelefonskaraktär, kanske ifrån närmsta stad eller grannland du går igång på?

Utbudet begagnade och nya radios är enormt och det enklaste önskemålet att uppfylla oavsett budgeten är på 3 eller 30 tusen, inga problem.
Mkt värre är det med antennfrågan ifall man accepterar ngt stort och/eller högt o fritt placerat så är det också lugnt.
Ifall det däremot önskas ngt behändigt litet på uteplatsen som ’duger åt mej’ så blir allt mkt svårare..
 
Man kan ta det här lite systematiskt.

Ett stort urval amatörradiofrekvenser, totalt c:a 23000 MHz erbjuds den potentielle lyssnaren.
Det går att börja uppifrån i frekvens, och på de allra högsta frekvenserna ner till c:a 432 MHz talar sannolikhetslagarna
emot att överhuvudtaget höra någon spontan trafik, så den gamla sanningen som man redan för 54 år sedan noterade
är mycket giltig.

1691425585094.png

Brus är f.ö. något högst intressant ur både teoretisk och praktisk synvinkel, men är föga underhållande att lyssna till.
Andra tisdagen i månaden förekommer det dock trafik under ett antal timmar runt 432 MHz,
men i ökande utsträckning mellan datorer.

Går vi nedåt i frekvens så kommer vi till 144 MHz. Där finns det ibland trafik mellan
levande varelser i frekvensområdet 145-146 MHz och trafiksättet FM. Dock har denna minskat
åtskilligt. Bor man utanför storstadsområdena blir det besvärligt att höra något.
Mönstret från 432 MHz upprepas, men på första tisdagen i månaden.

Gemensamt för de ovannämnda banden är att det behövs en ganska stor antenn som
gärna ska vara vridbar ifall man vill höra något från lite längre avstånd.

Det finns även ett amatörband runt 50 MHz, och där är det första torsdagen som gäller.
Man kan ibland hitta trafik även mellan torsdagarna.

Sedan vidtar "kortvågen" vid 30 MHz.
Där blir antennerna större och bör gärna utformas och placeras så att man slipper störningar
från sin egen och grannarnas hemelektronik, ett ökande problem.

28 MHz eller "10 m" finns det ibland trafik från avlägsna platser, men ganska sporadiskt.
Att lyssna på "vinst och förlust" på detta band är rätt tålamodsprövande.
Sedan finns det band med jämna mellanrum nedåt i frekvens; 24, 21, 18, 14, 10 7 och 3,5.
Dessa har egenskaper som gör att de har jämnare beläggning med olika sorters stationer från andra
länder och världsdelar.

Dock så börjar trafik mellan datorer ta över även här. Telefoni med trafiksättet SSB förekommer
lite då och då och lite här och var, men innehållet kan inskränka sig till "CQ contest" och "59".

För att åter höra telefoni på svenska så behöver man gå ner på 3,5 och 7 MHz, och där är "säkraste kortet"
3,5 MHz på morgon och förmiddag. Man bör då gärna ha ett visst intresse för frukostgrötens beskaffenhet och konsistens,
lufttryckets variationer, nederbörd samt egen och andras sjukdomshistoria för att finna samtalsämnena njutbara.

Om man däremot lär sig Morsetelegrafi öppnar sig en helt ny värld några 10-tal kHz över de undre bandkanterna,
där man kan råka på verkliga gentlemen som kan hantera en telegraftangent.
Dock gör tilltagande ålder och närmast obefintlig nyrekrytering att sådana numera är mer och mer sällsynta.

Nu har de operative övervägandena klarats av, så de tekniska kan ta vid.
I princip alla kortvågsmottagare har numera samma prestanda anslutna till samma antenn i
dagens signalmiljö och störmiljö, så valen står egentligen mellan hur den är att arbeta med
rent ergonomiskt.

Äldre mottagare och transceivers saknar ofta de finesser som t.ex. minnen och scanning som gör nyare apparater mer flexibla
men samtidigt mindre överskådliga att använda. Priset har i princip ingen betydelse längre, men man kanske ska undvika de allra
billigaste samt de med alltför många rattar och reglage.

Som yrkesman inom området brukar jag framhålla den gamla sanningen att "en krona investerat i antennen motsvarar tre kronor i radion",
och det gäller alla frekvensband. Störmiljön i dag gör att placeringen av en antenn kan bli kritisk, och det går tyvärr att förstöra en bra antenn
genom olycklig placering eller dragning av matarledningen så att yttre störningar kommer in via den. Har man gott om plats samt förstående familj och grannar blir allt mycket lättare.

Vi som varit med länge, i mitt fall 55 år, gör ofta jämförelser mellan "förr" och "nu" . Förr var det mycket lätt att hitta amatörstationer
från både Sverige och grannländerna på 3,5 och 7 MHz och detta ganska oavsett tid på dygnet. Tyvärr har aktiviteten på snart
sagt alla trafikslag utom de vilka utväxlas mellan datorer sjunkit påtagligt. Undantaget kan vara Danmark, så när man uppskattar
spirituella meningsutbyten med danskt lune kan det vara värt att lyssna runt 3600-3700 kHz på morgnar och tidiga kvällar.

Men, var och en blir salig på sin fason, och välkommen som lyssnare trots min lätt rapsodiska och kanske inte helt allvarligt menade
introduktion till vad man kan höra och inte höra på amatörbanden.
Var och hur man bor får ett avgörande inflytande på vad man kan höra.
Dock är det rent allmänt sett bra med realistiska förväntningar på hur mycket och vad som kan höras på amatörbanden i dag.
 
Last edited:
Du kommer troligen att få många svar på din fråga. Jag vill påstå att mycket hänger på vilken typ av antenn du kan få till. Det är rejält med aktivitet på 3,5, 7 och 14 MHz, där jag brukar hålla till när jag är aktiv. Möjligheter att höra nåt beror på tid på dygnet och, som sagt, på antennen. Just 14 MHz ("20 m") medger ju rätt behändiga antenner som ändå är "bra".

För att lyssna kan man hitta nån begagnad rig på tradera eller DX-radio och få mycket nytta o nöje (även som TX), men andra föredrar kanske nån form av mjukvaruradio just för lyssning och kompletterar senare med nån modern RX/TX.

Sen beror ju mycket på vilka moder du är intresserad av. Digimoder eller SSB eller CW...
Tack för din respons!

Det som lockar är att prata och bygga antenner.
Har rätt bra möjlighet att rigga antenner.
 
Vi behöver nog få reda på lite mer vad som lockar..om det är med örat intill högtalaren försöka tyda ngt i princip ohörbart i fjärran du plockar in på hemfipplad antenn..(jag tillhör den kategorin)..eller om det är ngt av mer snabbtelefonskaraktär, kanske ifrån närmsta stad eller grannland du går igång på?

Utbudet begagnade och nya radios är enormt och det enklaste önskemålet att uppfylla oavsett budgeten är på 3 eller 30 tusen, inga problem.
Mkt värre är det med antennfrågan ifall man accepterar ngt stort och/eller högt o fritt placerat så är det också lugnt.
Ifall det däremot önskas ngt behändigt litet på uteplatsen som ’duger åt mej’ så blir allt mkt svårare..
Tack för din respons!

Jag vill prata med både med stammisar och med nya kontakter. Gillar att bygga antenner.
 
Man kan ta det här lite systematiskt.

Ett stort urval amatörradiofrekvenser, totalt c:a 23000 MHz erbjuds den potentielle lyssnaren.
Det går att börja uppifrån i frekvens, och på de allra högsta frekvenserna ner till c:a 432 MHz talar sannolikhetslagarna
emot att överhuvudtaget höra någon spontan trafik, så den gamla sanningen som man redan för 54 år sedan noterade

View attachment 10413

Brus är f.ö. något högst intressant ur både teoretisk och praktisk synvinkel, men är föga underhållande att lyssna till.
Andra tisdagen i månaden förekommer det dock trafik under ett antal timmar runt 432 MHz,
men i ökande utsträckning mellan datorer.

Går vi nedåt i frekvens så kommer vi till 144 MHz. Där finns det ibland trafik mellan
levande varelser i frekvensområdet 145-146 MHz och trafiksättet FM. Dock har denna minskat
åtskilligt. Bor man utanför storstadsområdena blir det besvärligt att höra något.
Mönstret från 432 MHz upprepas, men på första tisdagen i månaden.

Gemensamt för de ovannämnda banden är att det behövs en antenn som gärna ska vara vridbar ifall man vill
höra något på lite längre avstånd.

Det finns även ett amatörband runt 50 MHz, och där är det första torsdagen som gäller.
Man kan ibland hitta trafik även mellan torsdagarna.

Sedan vidtar "kortvågen" vid 30 MHz.
Där blir antennerna större och bör gärna utformas och placeras så att man slipper störningar
från sin egen och grannarnas hemelektronik, ett ökande problem.

28 MHz eller "10 m" finns det ibland trafik från avlägsna platser, men ganska sporadiskt.
Att lyssna på "vinst och förlust" på detta band är rätt tålamodsprövande.
Sedan finns det band med jämna mellanrum nedåt i frekvens; 24, 21, 18, 14, 10 7 och 3,5.
Dessa har egenskaper som gör att de har jämnare beläggning med olika sorters stationer från andra
länder och världsdelar.

Dock så börjar trafik mellan datorer ta över även här. Telefoni med trafiksättet SSB förekommer
lite då och då och lite här och var, men ordvalet kan inskränka sig till "CQ contest" och "59".

För att åter höra telefoni på svenska så behöver man gå ner på 3,5 och 7 MHz, och där är "säkraste kortet"
3,5 MHz på morgon och förmiddag. Man bör då gärna ha ett visst intresse för frukostgrötens beskaffenhet och konsistens,
lufttryckets variationer, nederbörd samt egen och andras sjukdomshistoria för att finna samtalsämnena njutbara.

Om man däremot lär sig Morsetelegrafi öppnar sig en helt ny värld några 10-tal kHz över de undre bandkanterna,
där man kan råka på verkliga gentlemen som kan hantera en telegraftangent.
Dock gör tilltagande ålder och närmast obefintlug nyrekrytering att sådana numera är mer och mer sällsynta.

Nu har de operative övervägandena klarats av, så de tekniska kan ta vid.
I princip alla kortvågsmottagare har samma prestanda anslutna till samma antenna i
dagens signalmiljö och störmiljö, så valet står egentligen mellan hur den är att arbeta med
rent ergonomiskt.

Äldre mottagare och transceivers saknar ofta de finesser som t.ex. minnen och scanning som gör nyare apparater mer flexibla
men samtidigt mindre överskådliga att använda. Priset har i princip ingen betydelse längre, men man kanske ska undvika de allra
billigaste samt de med alltför många rattar och reglage.

Som yrkesman inom området brukar jag framhålla den gamla sanningen att "en krona investerat i antennen motsvarar tre kronor i radion",
och det gäller alla frekvensband. Störmiljön i dag gör att placeringen av en antenn kan bli kritisk, och det går tyvärr att förstöra en bra antenn
genom olycklig placering eller dragning av matarledningen så att yttre störningar kommer in via den. Har man gott om plats samt förstående familj och grannar blir allt mycket lättare.

Vi som varit med länge, i mitt fall 55 år, gör ofta jämförelser mellan "förr" och "nu" . Förr var det mycket lätt att hitta amatörstationer
från både Sverige och grannländerna på 3,5 och 7 MHz och detta ganska oavsett tid på dygnet. Tyvärr har aktiviteten på snart
sagt alla trafikslag utom de vilka utväxlas mellan datorer sjunkit påtagligt. Undantaget kan vara Danmark, så när man uppskattar
spirituella meningsutbyten med danskt lune kan det vara värt att lyssna runt 3600-3700 kHz på morgnar och tidiga kvällar.

Men, var och en blir salig på sin fason, och välkommen som lyssnare trots min lätt rapsodiska och kanske inte helt allvarligt menade
introduktion till vad man kan höra och inte höra på amatörbanden.
Var och hur man bor har ett avgörande inflytande på vad man kan höra.
Dock är det rent allmänt sett bra med realistiska förväntningar på hur mycket och vad som kan höras på amatörbanden i dag.
Tack för din respons!
 
Vet inte var du bor men jag skulle rekommendera att kontakta närmaste lokala radioklubb, gå på ett möte eller kanske en veckoträff. Har du tur har klubben en lokal eller klubbstuga, lite antenner och radio m.m. som du kan titta och prova på att lyssna. Där kanske du får svar på några av dina funderingar.
 
En mentor är bra att ha också som kan hejda de mest vansinniga idéer som kan komma på fråga och förklara varför.
Utan att fortfarande veta lite vad du är ute efter postar jag några bilder på några av mina radios:
IMG_3923.png
Klicka på bilderna så blir de större.
Översta radion Icom IC-726 är eg en 725’a med ett extra band till på 50-52MHz. Busenkel radio som kan ge stor behållning.
Täcker banden 1,8-29MHz + 50-52MHz tx dvs sändning men lyssnar betydligt bredare från tror 0,05-33MHz + 46-54MHz.
Har inga extra funktioner förutom de nödvändigaste. Inga menyer att förvilla sej i.
En sån i hyfsat skick hittar man för 2500-3500kr beroende på skick och vad som följer med.
En radio där originalkartong, manual, originalmikrofon, dc-kablage, små påsar med skruvar, extra säkringar mm är lätt värd 500kr mer än en likadan radio utan tbh alls mer än en tejpad mikrofon.

Den nedre är en Icom den med fast en generation nyare och större modell. Typ samma radio eg fast utan 50MHz. Den har istället snabbknappar för resp band ist för som på 726 att man bläddrar fram band efter band.
Lite fler lull-lull men inget viktigt eg mer än inbyggd antenntuner. De e för jäbla bra asså…antenntuner.
Med massa band man kanske vill köra och där man kanske inte har möjlighet till en massa antenner…utan kanske bara en eller två, där är antenntuner fin att ha för att få fåbandiga antenner att funka på fler band.
Inbyggd tuner som i den här har sina begränsningar men de går jag inte in på nu.
En radio som denna är värd någon tusenlapp mer.

Vi tar ett par till:
IMG_3924.png
Den övre är en IC-725 och lillebror till 726’an ovan och saknar 6m’s på 50-52MHz.
Utöver detta är den även lägre utrustad från början. Den må ha knapp det står ’FM’ på men då FM endast används på 10m på denna radio är FM modul tillbehör för att få ner grundpriset för den som kanske enbart är intresserad av cw eller ssb ändå.
Även saker som cw filter är tillbehör för i princip alla såna här äldre radios där ett filter kan kosta 500-1000kr beg. till en sån här.
Man behöver alltså veta vilka option som sitter i det exemplar man kanske vill köpa.
Värd kanske 500kr mindre än en 726 om FM modul sitter i.

Radion underst är nog den radio som är den mest populära nu bland amatörer. Icom IC-7300.
Den täcker frekvenser som typ de andra på 1,8-29 + 50 MHz. Även ett i Sverige ej tillåtet band på 70MHz.
Heltäckande mottagning från 30kHz till 74,8MHz
Har man 15 tusen att avvara är den det bästa köp man kan göra. Dess hightech look luras - det är inte alls ngn svårhanterlig radio utan tvärtom. Klickbar skärm man lätt navigerar i utan att ha manualen i knäet.
Rejält standardutrustad från början o några förbättrande tillbehör finns ej att stoppa i. Man behöver inte fundera på saker som olika moduler eller filter som kan saknas - allt man behöver sitter i redan.
Dessa finns att köpa som nya för typ 15500kr och begagnde ner till 9000kr har jag sett.
Är man nybörjare och skall skaffa allt samtidigt kanske ngn av de enklare maskinerna högre upp är att föredra tills man är ikapp med antenner, kablage, instrument, nätagg osv.

Dessa fyra radios är då såna vi kallar för ’kortvågare’. Det finns några japanska tillverkare till som har liknande maskiner samt amerikanska jag har sämre koll på. Även kinaradios de sista åren.

Kanske är det inte alls ’kortvåg’ du är ute efter utan kanske vhf/uhf grejor…men det visar sej.
 
En mentor är bra att ha också som kan hejda de mest vansinniga idéer som kan komma på fråga och förklara varför.
Utan att fortfarande veta lite vad du är ute efter postar jag några bilder på några av mina radios:
View attachment 10415
Klicka på bilderna så blir de större.
Översta radion Icom IC-726 är eg en 725’a med ett extra band till på 50-52MHz. Busenkel radio som kan ge stor behållning.
Täcker banden 1,8-29MHz + 50-52MHz tx dvs sändning men lyssnar betydligt bredare från tror 0,05-33MHz + 46-54MHz.
Har inga extra funktioner förutom de nödvändigaste. Inga menyer att förvilla sej i.
En sån i hyfsat skick hittar man för 2500-3500kr beroende på skick och vad som följer med.
En radio där originalkartong, manual, originalmikrofon, dc-kablage, små påsar med skruvar, extra säkringar mm är lätt värd 500kr mer än en likadan radio utan tbh alls mer än en tejpad mikrofon.

Den nedre är en Icom den med fast en generation nyare och större modell. Typ samma radio eg fast utan 50MHz. Den har istället snabbknappar för resp band ist för som på 726 att man bläddrar fram band efter band.
Lite fler lull-lull men inget viktigt eg mer än inbyggd antenntuner. De e för jäbla bra asså…antenntuner.
Med massa band man kanske vill köra och där man kanske inte har möjlighet till en massa antenner…utan kanske bara en eller två, där är antenntuner fin att ha för att få fåbandiga antenner att funka på fler band.
Inbyggd tuner som i den här har sina begränsningar men de går jag inte in på nu.
En radio som denna är värd någon tusenlapp mer.

Vi tar ett par till:
View attachment 10416
Den övre är en IC-725 och lillebror till 726’an ovan och saknar 6m’s på 50-52MHz.
Utöver detta är den även lägre utrustad från början. Den må ha knapp det står ’FM’ på men då FM endast används på 10m på denna radio är FM modul tillbehör för att få ner grundpriset för den som kanske enbart är intresserad av cw eller ssb ändå.
Även saker som cw filter är tillbehör för i princip alla såna här äldre radios där ett filter kan kosta 500-1000kr beg. till en sån här.
Man behöver alltså veta vilka option som sitter i det exemplar man kanske vill köpa.
Värd kanske 500kr mindre än en 726 om FM modul sitter i.

Radion underst är nog den radio som är den mest populära nu bland amatörer. Icom IC-7300.
Den täcker frekvenser som typ de andra på 1,8-29 + 50 MHz. Även ett i Sverige ej tillåtet band på 70MHz.
Heltäckande mottagning från 30kHz till 74,8MHz
Har man 15 tusen att avvara är den det bästa köp man kan göra. Dess hightech look luras - det är inte alls ngn svårhanterlig radio utan tvärtom. Klickbar skärm man lätt navigerar i utan att ha manualen i knäet.
Rejält standardutrustad från början o några förbättrande tillbehör finns ej att stoppa i. Man behöver inte fundera på saker som olika moduler eller filter som kan saknas - allt man behöver sitter i redan.
Dessa finns att köpa som nya för typ 15500kr och begagnde ner till 9000kr har jag sett.
Är man nybörjare och skall skaffa allt samtidigt kanske ngn av de enklare maskinerna högre upp är att föredra tills man är ikapp med antenner, kablage, instrument, nätagg osv.

Dessa fyra radios är då såna vi kallar för ’kortvågare’. Det finns några japanska tillverkare till som har liknande maskiner samt amerikanska jag har sämre koll på. Även kinaradios de sista åren.

Kanske är det inte alls ’kortvåg’ du är ute efter utan kanske vhf/uhf grejor…men det visar sej.
Tack för din respons och utförliga presentation av utrustningarna.

IC-7300 har fler rekommenderat, har tittat på dem och lite som du förklarar, man blir skraj när man ser dem då de ser riktigt avancerade ut.
 
Tack för din respons och utförliga presentation av utrustningarna.

IC-7300 har fler rekommenderat, har tittat på dem och lite som du förklarar, man blir skraj när man ser dem då de ser riktigt avancerade ut.
Jag har en ic-7300, men jag ser ingen anledning för en nybörjare köpa en sådan. Den kostar 15 tkr, ny. Om du är en entusiatisk nybörjare skulle jag rekommendera att du tar det lungt med dyra inköp. En dyr rig avancerad rig är inte vad du behöver. Köp en budgetrig, Det finns många till lagom pris. Skillanden mellan en sådan och ic7300 är inte himla stor, och inget en nybörjare kanske ens märker/förstår.
 
Jag instämmer. Det är betydligt bättre att lägga tid och energi på antenner (och där har 58596 helt rätt inställning) än på bells and whistles.
 
Om jag vill börja lyssna på amatörbanden, vilken frekvens/er är det mest aktivitet på?

Ja du.... Det bästa svaret får du när du själv lyssnat på alla amatörbanden under en längre period (veckor till månader) och olika tider på dygnet. Efter ett tag kommer du förmodligen också på vad och vilken typ av radiotrafik som är intressant för dig.

När det gäller en lämplig radio för dig som är nykomling och inte vet något alls om amatörradio (?) men gärna vill prova på, så föreslår jag att du skaffar något billigt begagnat. Det spelar absolut ingen som helst roll om apparaten är ett gammalt vrak från 60-talet eller av nyare modell. De gamla har få rattar men ändå alla funktioner som behövs och du får inga problem med att använda radion. De nya är komplicerade med menyer och annat elände som faktiskt kräver en hel del kunskaper och förståelse för att kunna användas på ett vettigt sätt.

Det kan vara lämpligt att ställa några enkla krav;

1 -att radion fungerar, om du nu köper något gammalt/billigt skrot som jag verkligen rekommenderar att du gör
2- att radion täcker amatörbanden på kortvåg, inte nödvändigtvis alla men i alla fall 80, 40, 20 och 15 m
3- att radion kan ta emot AM och SSB

Jag tror att de tre kraven är tillräckliga för att få inblick och en utomordentlig fin start i hobbyn från grunden.

När det gäller antenner så är det så enkelt att för kortvågsmottagning blir antennerna synnerligen okomplicerade. Du kan ansluta en tråd till mottagarens antennuttag och får du ut 5-10 m utanför fönstret så kommer du att höra en hel del. Får du ut ännu mer så blir det bättre mottagning på de lägre frekvensbanden. Börja enkelt för att komma igång direkt och sen kan du alltid mixtra till något bättre. Trådantennen kanske kan hängas upp lite högre eller placeras friare allt beroende på hur du bor så klart.

Amatörbanden över 30 MHz dvs VHF-banden tycker jag att du skall glömma helt. Aktiviteten där är så låg att du troligen inte kommer att finna mer än en och annan repeater på 2 m med folk som snackar om allt annat än radio. Det finns visserligen en del annat att höra på VHF-banden men det krävs i så fall ganska stora antenner för det. Satsa på kortvågsbanden till att börja med.
 
Tack för din respons!

Det som lockar är att prata och bygga antenner.
Har rätt bra möjlighet att rigga antenner.
Prata indikerar en sändare iaf. Bygga antenner och innehavare av lyssnarsignal indikerar intresse samt kanske inte helt nybörjare.
I första inlägget frågade du även efter ngt som ’är ngt att ha dagen du skaffat amatörcert’.
Gamla stenkrossar, såna har jag också. Både rördrivna och såna med transistorer som täcker kortvåg man får loss för en tusenlapp eller mindre än så. De kräver dock en del handpåläggning regelbundet då det är gamla krakar med oxid i omkopplare och kranar. Man får stå ut med frekvensdrift samt att somliga band saknas eller inte fungerar.
Troligen sitter du redan med ngt liknande eller kanske ngn reseradio kan tänka.
Som nybörjar radio tycker jag nog de redan nämnda äldre Icom IC-725 och liknande, t.ex Yaesu FT-840 eller kanske en Kenwood TS-140 eller ngt ditåt är ’ngt att ha sen med amatörcert’ och inte bara nu när du lyssnar runt.

Håller med om att det är under 30MHz det händer saker mest att lyssna på. Det där är dock smaksak. Jag har bekanta som kör enbart 2m’s på 144-146MHz där det snattrar konstant i deras högtalare på flera frekvenser samtidigt och från hela landet.
De tycker att kortvåg jag håller på med är ’ so yesterday ’ med mest en massa tjut & sprak o gnäll i högtalaren.
Jag säger inte emot…så är det…och är det som är sporten - för mej.
Generationsfråga är det också lite..
Oavsett generation eller smak du kan tänkas ha…är nog ngt lågbudget HF radio från de senaste decennierna vad jag tror du kan börja med.
 
SM7EQL är inne på bra saker här. Själv gjorde jag en fullträff som nybakad amatör, utan att ha en aning om det, genom att köpa en gammal Drake R4B mottagare. För en som varit van vid "träradio" (dvs en gammal rörbestyckad rundradiomottagare) som kanske hade lyxen av att i alla fall ha haft fem KV-band var det som en ny värld öppnade sig. Nu kan man säkert få tag i sådana här mottagare hur billigt som helst - och få något riktigt bra. En och annan lever i sin bubbla och tror de är värda hur mycket som helst men verkligheten är att de finns hur många som helst och efterfrågan motsvarar inte utbudet. Kanske går det tom att få någon om man uppvisar ett seriöst intresse, eller kanske få vara fodervärd med långlån gratis. Gå inte i fällan att radioamatörer tvångsmässigt ska ligga i framkant och ha det senaste. Det är kanske skojigt att vara en "prylfikus" men risken är nog större att man blir besviken över att man slängt ut en massa pengar och inte får något större utbyte av det. Om man nu ändå vill ligga lite i framkant och blanda in datorer så får man säga att SDR-mottagare inte alls är dumt. Här kan man, utan att det behöver bli astronomiska kostnader, få tillgång till häftig teknik med egenskaper som varit rena drömmen en gång. T ex SDRplay som jag har. Ingalunda det billigaste men ändå prisvärt. Och då får man täckning över ett enormt frekvensområde. Som redan skrivits finns SDR tillgängliga på nätet så det går att provköra utan att köpa något.

Faktum är att det aldrig någonsin varit så himla lätt att få tag på billiga radiogrejer som NU. Och då även bra grejer. Det tråkiga är att det numera är ganska sömnigt på kortvåg jämfört med förr. Knappt några rundradiosändare kvar, amatörradio har minskat och kommersiell trafik likaså. Men en del finns kvar. Det som ökat kraftigt är störningar och det kan vara en utmaning att hantera. Den som lär sig hantverket där (EMC) kommer att sitta på kunskaper som kan bli ytterst värdefulla i ett elektronikyrke - bristvara. Något annat som är lättillgängligt numera, tack vare internet, är information. Snarare att problemet kan bli att man drunknar i information.
 
Det är nu så att störningar och brus låter ungefär lika i både dyra och billiga apparater.
Det tråkiga är att det numera är ganska sömnigt på kortvåg jämfört med förr. Knappt några rundradiosändare kvar, amatörradio har minskat och kommersiell trafik likaså. Men en del finns kvar. Det som ökat kraftigt är störningar och det kan vara en utmaning att hantera
Användningen av HF-spektrum har ändrats radikalt på en generation ungefär.
Så sent som på 80-talet fanns det ett överflöd av propagandasändare i närheten av, och ibland på, amatörbanden, och det fanns många kommersiella och militära stationer.

Detta gjorde prestanda hos en kortvågsmottagare kritiska, och hos den som hade stora antenner fick mottagarna "bekänna färg".

1691494756144.png
Uppehållet i Kalla Kriget och de ökande driftkostnaderna för rundradio ledde till att många avvecklade sina sändare, samtidigt som
beläggningen med kommersiell trafik också gick ner.

Lite senare kom minskningen av amatörradioaktiviteten och av militärernas volymanvändning av HF,och detta minskade kraven på mottagarna.
Sedan steg den omgivande brusnivån, vilket gjorde parametrar som "känslighet" allt mindre viktiga.

Man kan säga att de prestanda som man tidigare fick när man betalade 100000 kr för en "plåtradio", och som verkligen behövdes då, får man nu i en "plastradio" för en 1/10 del av priset och man har dessutom numera väldigt sällan behov av dem. Även ganska billiga SDR-mottagare ger prestanda som i "forntiden" kostade "ett U-lands statsbudget".

En lite billigare "plåtradio" av 60-talssnitt som t.ex. Drake R-4 serien som dessutom har ett
ganska behagligt ljud och som man ofta kan få för en "symbolisk summa" när OF:s "döstädar" är helt tillräcklig för nybörjaren, som dock ska se upp med att apparaterna alltför ofta "åldras oskönt".
 
Användningen av HF-spektrum har ändrats radikalt på en generation ungefär.
Så sent som på 80-talet fanns det ett överflöd av propagandasändare i närheten av, och ibland på, amatörbanden, och det fanns många kommersiella och militära stationer.

Detta gjorde prestanda hos en kortvågsmottagare kritiska, och hos den som hade stora antenner fick mottagarna "bekänna färg".

1988 fick jag en Panasonic RF-B40 i födelsedagspresent. Modern radio med digital frekvensvisning. "Koppla in 5-10 meter tråd som antenn så hör du mer", ungefär så stod i ett litet kompendium från Svenska DX-förbundet som jag hade fått tag på nånstans. Jo tack, nog hörde jag mer allt! Jag hörde precis hela kortvågsbandet samtidigt på varenda frekvens. Att man sen stegade fram frekvensen i 5 kHz steg och att radion tystnade för en halvsekund mellan varje knapptryckning gjorde inte saken bättre heller. Bra som reseradio, usel som DX/hobby-radio. Märkligt att man inte helt tappade intresset där och då.
 
Back
Top