Börja lyssna, val av frekvens och förslag på radio?

Hej -BUX,

Kanske en liten utvikning från huvudspåret. Noterade din kommentar om SSR-1.

Konstruktören av denna ”Drake made in Japan” råkar vara en av mina närmare bekanta (call withheld) från åren i Tokyo. En faktiskt oerhört kunnig konstruktör och även duktig operatör. Jag köpte ett ex av denna RX och konstaterade att den avvek rätt ordentligt från andra Drake-produkter jag haft både förr och senare.

En engelsman åkte runt i utlänningskolonin och gjorde reklam för SSR-1 bland ambassader etc. Jag tog aldrig upp denna gåtfulla RX med min gode vän – anade att det kan ha varit ett känsligt ärende; f f a vet jag att hans kompetensnivå låg oerhört mycket högre!

Min obekräftade gissning var, att Drake kan ha ”lånat ut” sitt goda namn till ett projekt med målgruppen utlänningar worldwide som ville lyssna till radio hemifrån. Då med en radio som inte bara såg ut som ”en helt vanlig transistorradio”. Och då hade min bekant tydligen anlitats för att designa något inte alltför dyrt.

Jag skänkte senare bort min SSR-1 till en radiointresserad person i Kenya när jag hamnade där.

73,
Rolf
 
Drake SSR-1 och Yaesu FRG-7 är besläktade designmässigt.
1691581790396.png
Som brukligt hos mottagare med denna uppbyggnad fanns det för mycket förstärkning
innan huvudselektiviteten. Ganska mycket intressant finns på https://www.qsl.net/pa2ohh/06ssr1.htm
och där får man reda på att SSR-1 är en nästan direkt "portering" av Barlow-Wadley XCR-30 vilken kom i slutet av 60-talet.

Denna var en för sin tid mycket avancerad produkt, byggd i Sydafrika, som Dr. Wadley hade varit direkt inblandad i konstruktionen av.
 
Drake SSR-1 och Yaesu FRG-7 är besläktade designmässigt.
View attachment 10427
Som brukligt hos mottagare med denna uppbyggnad fanns det för mycket förstärkning
innan huvudselektiviteten. Ganska mycket intressant finns på https://www.qsl.net/pa2ohh/06ssr1.htm
och där får man reda på att SSR-1 är en nästan direkt "portering" av Barlow-Wadley XCR-30 vilken kom i slutet av 60-talet.

Denna var en för sin tid mycket avancerad produkt, byggd i Sydafrika, som Dr. Wadley hade varit direkt inblandad i konstruktionen av.
Har för mig att valet stod mellan FRG-7 och SSR-1 som båda kostade runt 1500:- , tror att SPR-4 var minst 1000:- dyrare.
1500:- år 1977 motsvarar cirka 8000:- idag enligt prisomräknaren.
Radion köptes via SXDF DX-köp där man hade lite rabatt som medlem.
 
Hej!

Får tacka för ert stora engagemang!

Begagnade radios kan vara ett alternativ om de är oskruvade och klart billigare jmf med ett nyare alternativ vilket de ofta inte är, sedan bör de vara ”lätt” använda.

Några kritiker som jag alltmer börja att få.

1. Vilka frekvenser är det mest aktivitet på kvällstid, 144/430 Mhz eller 50/70 Mhz
2. Vilka frekvenser är det enklast och roligast att bygga antenner till (har bara byggt en hittills och kollar på film varje dag när folk gör egna, läckert)?
3. En apparat som man kan komma igång direkt med och med tiden kunna växa in i den och lära sig mer och finjustera för kunna kommunicera med flera.
4. Vilka moderna fabrikat är okej att använda.

Om man leker med tanken att man köper en ny och då till exempel från en firma i Småland, vilka fabrikat har gott rykte och är lätt använda, Yaesu och ICOM?

Då kommer följande alternativ ”upp”:

- Yaesu FTM 200DE, 144/430 Mhz, 4995 kr
- Yaesu FT-710, 50/70 Mhz, 15 495 kr
- Yaesu FTM-6000E, 144/430 Mhz, 3495 kr
- ICOM IC-705, 50/144/430 Mhz kan öppnas för 60 m, 17 495 kr
- ICOM IC-730, 50/70 Mhz, 15 295 kr
- ICOM IC2730,144/430 Mhz, 4295 kr

Börja man att bestämma sig för frekvens, sedan fabrikat och sist pengarna… så kanske man har en radio snart.

Kör idag komradio(69 & 27) och provat att läsa till certifikat själv, vilket oftast slutar med att jag lägger undan häften och leker med radions istället.
Har nu anmält mitt intresse till Uppsalas distanskurs som startar i oktober och till dess vore det kul att ha en amatörradio.
 
Jag ger en kort summering av mitt eget återinträde i amatörradiovärlden.

Mitt cert är från 1991. Jag tog det "i förbifarten", medan jag ännu hade klart i minnet det jag lärt mig i lumpen, och på Sjöbefälsskolan; varken det tekniska eller telegraferingen var då ett problem. Sen var jag lite aktiv på kortvåg (3,5 och 7 MHz) med en gammal Ra200 ("bärbar" militär kortvågsstation), med endast de medföljande niometerslinorna som antenn och motvikter. Funkade "sådär". Efter ett par år upptogs all fritid av annat (barn och sån't).

För ett par år sedan återupptog jag radioaktiviteten. Jag hittade en begagnad Icom (IC-720) till bra pris, med ett enkelt repbehov, och byggde en TFD (eller T2FD, som vissa vill ha det), som är ineffektiv men jobbar utan avstämmare inom sitt användbara frekvensområde. Den enkla uppsättningen har varit kul att arbeta med och antennen får plats i vår "trädgård", på diagonalen är det 9 meter att leka med... Men antennen är trots sin uppbyggnad inte alls döv, jag kan höra rätt mycket, men den är obra för sändning inom vissa frekvenser (även om den inte ger hög SWR, just pga sin uppbyggnad). Antenner är lite kul att labba med, så där kan du säkert hålla dig sysselsatt.

Jag satte även upp en tvåmetersstation, med en köpeantenn (5/8 jordplansantenn), bara för att kunna komma åt den lokala repeatern och det har väl blivit lite snack med diverse stationer inom täckningsområdet, mycket om radio, faktiskt; många gamla rörentusiaster här tydligen.

Vilket frekvensband man ska sikta in sig på är nog nåt som ingen kan ge råd om, allt beror på hur man vill kommunicera: CW, FM, AM, SSB, Digimoder... Jag skulle nog kunna våga mig på att påstå, att om man inte har ett specifikt intresse för nån viss mode, eller nåt visst frekvensband, är den "klassiska kortvågen" rätt bra att börja med (3-30 MHz). Där finns det mesta (inklusive varierande konditioner...).
 
Har för mig att valet stod mellan FRG-7 och SSR-1 som båda kostade runt 1500:- , tror att SPR-4 var minst 1000:- dyrare
SPR-4 var grovt räknat dubbelt så dyr som SSR-1, strax under 3500 kr.
Den är en rätt bra radio för sin tid genom en genomtänkt konstruktion
med förstärkningsfördelning.
Marinvarianten RR-1 var också rätt bra, och den extremt ovanliga RR-2 som
hade frekvenssyntesen FS-4 inbyggd fanns bara i ett par exemplar i SM.

Den kostade i gengäld dubbelt så mycket som SPR-4. Televerket tänkte
köpa den som "snikvariant" av huvudmottagare till mindre telegrafibåtar men kom på bättre tankar och köpte Skanti R-5001S i lite större upplaga istället.
 
För ett par år sedan återupptog jag radioaktiviteten. Jag hittade en begagnad Icom (IC-720) till bra pris, med ett enkelt repbehov, och byggde en TFD (eller T2FD, som vissa vill ha det), som är ineffektiv men jobbar utan avstämmare inom sitt användbara frekvensområde. Den enkla uppsättningen har varit kul att arbeta med och antennen får plats i vår "trädgård", på diagonalen är det 9 meter att leka med... Men antennen är trots sin uppbyggnad inte alls döv, jag kan höra rätt mycket, men den är obra för sändning inom vissa frekvenser (även om den inte ger hög SWR, just pga sin uppbyggnad). Antenner är lite kul att labba med, så där kan du säkert hålla dig sysselsatt.
En T2FD är bra som mottagarantenn, men har ganska trista egenskaper i sändningsriktningen, främst på lägre frekvenser.
De allra flesta hör lika mycket eller mer på en sådan som en "full-size" antenn.
När man bor som SM0UAN är en antennbrusfaktor av 40 dB på 7 MHz och neråt ganska rimligt, och då kan man acceptera en antennverkningsgrad av 1 % innan mottagarprestanda börjar försämras.

Hur störsituationen på HF i Kungsör är mer osäkert, men man kanske kan räkna med 10 dB lägre brusnivåer, så en viss vinst med en antenn med högre verkningsgrad som en dipol med avstämmare kan tänkas.

Annars så finns både Örebro, Arboga, Västerås och Eskilstuna inom radiohorisonten, och där finns det en handfull repeatrar på band mellan 50 och 432 MHz.
Däremot är den en ganska öppen fråga om det finns någon aktivitet värd namnet i dag.
För 50 år sedan var området ett aktivitetscentrum på 144 MHz "låga delen" och en vanlig vardagkväll kunde man relativt enkelt köra 10-12 kontakter.
SM4CMG SM4ARQ SM4CUL SM5EFP SM5CZD SM5EJK SK5AA SM5BMK SM5EWK SM5DMQ SM5FND och SM5AKU kom upp när jag slog upp en tummad papperslogg från 1972.

Kanske de lokala klubbarna; SK5AA, SL5ZYB och SK5LW kan bidra med mer aktuella aktivitetsuppgifter. På SK5AA hemsida kan man dock läsa detta:

"Lokaltrafiknät: Söndagar kl 19.15 FM 145,775 MHz efter SSA-bullen.
Lokal träffpunkt: VHF FM 145,375 MHz, 80m LSB 3712 kHz
."

Hur det är på "likströmsbanden" varierar väl en hel del, man kan tänka sig att
det finns flera klubbar vilka anordnar träffpunkter på 80 m där farbröder i min ålder träffas och utbyter artigheter.
 
Last edited:
Hej!

Får tacka för ert stora engagemang!

Begagnade radios kan vara ett alternativ om de är oskruvade och klart billigare jmf med ett nyare alternativ vilket de ofta inte är, sedan bör de vara ”lätt” använda.

Några kritiker som jag alltmer börja att få.

1. Vilka frekvenser är det mest aktivitet på kvällstid, 144/430 Mhz eller 50/70 Mhz
2. Vilka frekvenser är det enklast och roligast att bygga antenner till (har bara byggt en hittills och kollar på film varje dag när folk gör egna, läckert)?
3. En apparat som man kan komma igång direkt med och med tiden kunna växa in i den och lära sig mer och finjustera för kunna kommunicera med flera.
4. Vilka moderna fabrikat är okej att använda.

Om man leker med tanken att man köper en ny och då till exempel från en firma i Småland, vilka fabrikat har gott rykte och är lätt använda, Yaesu och ICOM?

Då kommer följande alternativ ”upp”:

- Yaesu FTM 200DE, 144/430 Mhz, 4995 kr
- Yaesu FT-710, 50/70 Mhz, 15 495 kr
- Yaesu FTM-6000E, 144/430 Mhz, 3495 kr
- ICOM IC-705, 50/144/430 Mhz kan öppnas för 60 m, 17 495 kr
- ICOM IC-730, 50/70 Mhz, 15 295 kr
- ICOM IC2730,144/430 Mhz, 4295 kr

Börja man att bestämma sig för frekvens, sedan fabrikat och sist pengarna… så kanske man har en radio snart.

Kör idag komradio(69 & 27) och provat att läsa till certifikat själv, vilket oftast slutar med att jag lägger undan häften och leker med radions istället.
Har nu anmält mitt intresse till Uppsalas distanskurs som startar i oktober och till dess vore det kul att ha en amatörradio.
Att fråga vilken radio/antenn/frekvensband som är bäst eller mest prisvärt…är ungefär som att fråga vilken bil som är det.
Alla tycker olika.
Som du märker spretar tyckandet men i detta inlägg är det då jag som tycker.

Kenwood står för mkt knappar och mkt pengar man får slanta upp för en för all del bra radio generellt sett.

Yaesu är lite likadan med mkt knappar o funktioner men till ett lägre pris. Kvaliteten spretar dock mellan modellerna där vissa exemplar är bra medans andra likadana är skräp. En chansning som kan gå hem.

Icom kokar generellt ner funktionerna till färre val och knappar att ta ställning till. Kvaliteten är jämnare(och bättre tycker jag) än Yaesu men även ngt dyrare.

Många nybörjare kör på Yaesu då de har flertalet ’allbandsradios’ att välja på. Fler band och fler funktioner är ofta mer värt för nybörjaren som ännu inte vet vilket ben hen skall stå på. Lite sämre prestanda, sämre ljud o känslighet är mindre viktigt än frän design o lågt pris.

Alinco är den fjärde lite större tillverkaren från Japan. Generellt sett som Yaesu pris och kvalitetsmässigt men färre funktioner och därför sämre köp.

Du verkar inte ha ngt att lyssna med idag? Kanske en scanner för en 500-lapp som täcker typ 68-512MHz FM vore ngt att börja med?
Den täcker ju 2m’s o 70cm’s FM band du kan scanna över. En teleskopantenn eller en tråd du hänger upp i fönstret kan duga som antenn.

50MHz är inget nybörjarband. Där är stendött större delen av året. 70MHz är inte tillåtet i Sverige.
Digital trafik på 145/432MHz kräver mkt programmering o pyssel med data och extra kringutrustning. Det finns olika digitala moden som inte är helt kompatibla med varandra - inget för nybörjare.
Yaesu FTM-radios som kostar en tusenlapp extra pga digitalt mode är då onödigt.
IC-705 är som en 10Watts IC-7300 men utan antenntuner och utan 70MHz men med 145/432MHz samt bred rx för att lyssna på båt o jaktradio, flyg mm.
Det är en radio för den som redan har allt kan jag känna.. Skall man köra seriöst på t.ex 2m är 10W inget som helst att komma med.
Då passar IC-7300 mkt bättre isf Ifall de pengarna finns att slanta upp.
Spana på https://www.dx-radio.se/ samt kanske på https://www.tradera.com/category/1713?sortBy=AddedOn
Hittar du ngt objekt där…fråga gärna här först då det finns mkt fallgropar på beg. radios.
Helst bör du ist låna en radio av ngn kollega som du ev köper sen.
 
Att fråga vilken radio/antenn/frekvensband som är bäst eller mest prisvärt…är ungefär som att fråga vilken bil som är det.
Alla tycker olika.
Som du märker spretar tyckandet men i detta inlägg är det då jag som tycker.

Kenwood står för mkt knappar och mkt pengar man får slanta upp för en för all del bra radio generellt sett.

Yaesu är lite likadan med mkt knappar o funktioner men till ett lägre pris. Kvaliteten spretar dock mellan modellerna där vissa exemplar är bra medans andra likadana är skräp. En chansning som kan gå hem.

Icom kokar generellt ner funktionerna till färre val och knappar att ta ställning till. Kvaliteten är jämnare(och bättre tycker jag) än Yaesu men även ngt dyrare.

Många nybörjare kör på Yaesu då de har flertalet ’allbandsradios’ att välja på. Fler band och fler funktioner är ofta mer värt för nybörjaren som ännu inte vet vilket ben hen skall stå på. Lite sämre prestanda, sämre ljud o känslighet är mindre viktigt än frän design o lågt pris.

Alinco är den fjärde lite större tillverkaren från Japan. Generellt sett som Yaesu pris och kvalitetsmässigt men färre funktioner och därför sämre köp.

Du verkar inte ha ngt att lyssna med idag? Kanske en scanner för en 500-lapp som täcker typ 68-512MHz FM vore ngt att börja med?
Den täcker ju 2m’s o 70cm’s FM band du kan scanna över. En teleskopantenn eller en tråd du hänger upp i fönstret kan duga som antenn.

50MHz är inget nybörjarband. Där är stendött större delen av året. 70MHz är inte tillåtet i Sverige.
Digital trafik på 145/432MHz kräver mkt programmering o pyssel med data och extra kringutrustning. Det finns olika digitala moden som inte är helt kompatibla med varandra - inget för nybörjare.
Yaesu FTM-radios som kostar en tusenlapp extra pga digitalt mode är då onödigt.
IC-705 är som en 10Watts IC-7300 men utan antenntuner och utan 70MHz men med 145/432MHz samt bred rx för att lyssna på båt o jaktradio, flyg mm.
Det är en radio för den som redan har allt kan jag känna.. Skall man köra seriöst på t.ex 2m är 10W inget som helst att komma med.
Då passar IC-7300 mkt bättre isf Ifall de pengarna finns att slanta upp.
Spana på https://www.dx-radio.se/ samt kanske på https://www.tradera.com/category/1713?sortBy=AddedOn
Hittar du ngt objekt där…fråga gärna här först då det finns mkt fallgropar på beg. radios.
Helst bör du ist låna en radio av ngn kollega som du ev köper sen.
Tack för din respons!
 
Som andra varit inne på är det rätt meningslöst att försöka
sig på att säga vilket band, trafiksätt eller radio som är "bäst".

Detta gick inte för 50 år sedan, och det går i ännu mindre grad nu.
Amatörradion har blivit så splittrad och divergerande att man inte längre kan
generalisera.

Den grova indelning som fanns fram till 60-talet med "Trivselpratare" "DX-jägare och Contestare" samt "Tekniskt intresserade", eller "de fyra T; Telegrafi, Trafik, Tävling och Teknik" har ersatts med ett närmast oöverskådligt utbud av sinsemellan inkompatibla fraktioner.

De radioamatörer som fanns fram tills dess hade vanligen ett ben i varje läger och förstod till nöds vad andra sysslade med. Landskapet har därmed blivit ganska svårnavigerat, i synnerhet för nybörjaren. Mentorer som skulle kunna ge vägledning har blivit allt svårare att uppbringa, och de få som finns är ofta "on-line" vilket gör det hela mycket opersonligt.
 
Den grova indelning som fanns fram till 60-talet med "Trivselpratare" "DX-jägare och Contestare" samt "Tekniskt intresserade", eller "de fyra T; Telegrafi, Trafik, Tävling och Teknik" har ersatts med ett närmast oöverskådligt utbud av sinsemellan inkompatibla fraktioner.

Helt enig. Man kan nog ändå våga påstå att dessa tre huvudkategorier fortfarande gäller även om utbudet och intresseinriktningarna inom respektive grupp ökat markant och hobbyn i stort har blivit väldigt fragmenterad på alla plan. Det är därför det blivit omöjligt att beskriva vad amatörradio är för "vanligt folk".

Gemensamt för all amatörradioverksamhet oavsett nisch torde vara de tilldelade frekvensområdena samt ett visst mått av radiotekniskt intresse/kunskaper. För den som primärt använder amatörradio för trivselprat kanske det inte behövs särskilt mycket tekniskt intresse utöver det som behövs för att få radiostationen och antennerna att fungera. Det kan nog gälla för de flesta DX-jägare och contestare också. Det mesta som behövs kan köpas färdigt och kunskapen som behövs för att förstå de tekniska specifikationerna i manualerna och grunderna i vågutbredning hjälpligt behöver inte vara så stora. De som är duktiga på radioteknik får dock större frihetsgrader och fler möjligheter att optimera sin radiostation och antennpark.

När det gäller de "genuint tekniskt intresserade" som har radiotekniken som sitt primära intresse så är hobbyn obegränsad i vad man kan hitta på att sysselsätta sig med. Jag har ofta tänkt i de banorna att det mesta jag själv sysslat med är kopplat till radiotekniska experiment och konstruktioner, antennbyggen och annat som faktiskt inte nödvändigtvis kräver ett amatörradiocertifikat. Inget hindrar att man som icke radioamatör bygger sändare och stora slutsteg eller att man gräver ner sig i konstruktion av högpresterande mottagare etc. Sändare och slutsteg kan avprovas inom lagens ramar på konstbelastning osv. Inga problem.

Det är först när sändare skall användas i luften och därför kopplas till en antenn som ett amatörradiocertifikat blir nödvändigt. Alternativet är att någon kompis med certifikat ansvarar för proven.

De radioamatörer som fanns fram tills dess hade vanligen ett ben i varje läger och förstod till nöds vad andra sysslade med. Landskapet har därmed blivit ganska svårnavigerat, i synnerhet för nybörjaren. Mentorer som skulle kunna ge vägledning har blivit allt svårare att uppbringa, och de få som finns är ofta "on-line" vilket gör det hela mycket opersonligt.

Så är det. Även jag står med ett ben i varje läger. För bättre motsvara verkligheten skulle jag nog behöva hundra ben. Särskilt om man betänker att intressena varierar över tid. Alldeles i början av karriären låg fokus på "att köra radio" sedan mer inriktat på att jaga DX för att kryssa av länderna i DXCC-listan, vidare blev det många år med fokus på contesting och under tiden förkovrade man sig inom det radiotekniska och skaffade sig allt mer erfarenhet om hur antenner och vågutbredning fungerade på allt fler amatörband.

Jag tror att ovanstående resonemang stämmer ganska väl in på de flesta av oss som hållit på med amatörradio länge och som börjat från absoluta grunden med noll kunskaper om allt och ingen aning om vad amatörradio var och kunde erbjuda. Det ena ger alltid det andra men som nykomling måste man finna ingången till hobbyn och själv vara beredd att leta efter den.

Hur nykomlingar som finner amatörradion idag eller nyligen blivit radioamatör resonerar har jag ingen bestämd uppfattning om. Det skulle vara intressant att höra från den sidan också. Vad är det som drar och hur ser förväntningarna ut?
 
Vilka förväntningar som de få blivande radioamatörer som rekryteras i dagsläget har är nästan omöjligt att skaffa sig en egen uppfattning om. Har själv inte pratat med någon sådan "i modern tid".

Det närmaste jag kommit var när för snart 20 år sedan en kollega på Telemar (visserligen mekanist, men ganska trevlig ändå) kom att prata om amatörradio eftersom han visste att flera av oss var radioamatörer.

En fråga var "vad pratar man om på amatörradion?".
Det stod en VHF kontrollmottagare i verkstaden, så jag rattade in en av Stockholmsrepeatrarna. Det skulle jag inte ha gjort, eftersom det kom ut ur högtalaren var rena "fyllsnacket". En blick som jag inte glömmer levererades, och amatörradio berördes inte mer.

Eftersom den människogenererade trafiken både på "likströmsbanden" och på repeatrarna avtagit med storleksordningar sedan storhetstiden uppstår frågan hur blivande amatörer överhuvudtaget får reda på att hobbyn existerar.
Vi som var med på storhetstiden har vanligen ungefär samma historia att berätta;

* Allmänt tekniskt intresse
* Lyssnat på kortvåg via "träradio"
* Vid några tillfällen hört SM-amatörer på telefoni
* Frågat bekanta eller släktingar med radiointresse om vad det varit
* Insett att privatradio inte var något alternativ
* Blivit introducerad via lokala kontakter och via QTC i bibliotekets tidskriftsdel
* Lärt oss mera underhand och sedermera fått kontakt med en klubb och
till sist provat för certifikat

På vilka sätt blivande amatörer får reda på existensen av amatörradio, när nästan ingen
telefonitrafik finns på HF längre, repeatrarna är också nära tysta och den trafik som finns utväxlas mellan datorer till övervägande del, är något av en gåta.
 
På vilka sätt blivande amatörer får reda på existensen av amatörradio, när nästan ingen
telefonitrafik finns på HF längre, repeatrarna är också nära tysta och den trafik som finns utväxlas mellan datorer till övervägande del, är något av en gåta.
De halkar in på det via en omväg.
Elektronikintresserade, typ samma klientel som förr i världen tyckte det vart spännande att utforska Märklintransformatorns 3 uttag.. , de hittar en slags udda radio på vinden, på loppis eller får en av en farbror de kopplar spänning på utan att fatta ngt.
Ut på nätet o ställa frågor…såna som jag svarar.
Det är då ngn polisradio/komradio av ngt slag: ’-finns det trafik där man kan tjyvlyssna på?’
Med någorlunda antenn finns de det, svarar jag osv.
Snart är allt som inte kräver speciellt tillstånd avklarat och det är dags för nästa steg : Amatörradio.

Huruvida amatörradio fortfarande existerar eller inte initialt, det kvittar då det ändå inte är nästa steg direkt efter Märklinmojängen.
 
Måhända, men frågan kvarstår sedd i ett längre perspektiv.

När Internet inte fanns, så var ändå rekryteringspotentialen minst en storleksordning större och detta från ett betydligt mindre befolkningsunderlag.

Detta måste ha berott på något...
 
Jag tror att många förr, i likhet med mig själv, i tidig ungdom fick sin första kontakt med amatörradio genom att lyssna på alla de amatörer som då fanns på 40 m AM med god styrka och vacker modulation. Som då lätt kunde höras i familjens träradio. Särskilt minns jag SM5WE och SM5QN (som f ö långt senare blev min lärare i fysik på gymnasiet).

En nackdel med SSB är ju att trafiken är något svåravlyssnad för folk i allmänhet.

73,
Rolf
 
Last edited:
Just det här med att man inte längre på något enkelt sätt
kan fånga amatörtrafik i familjens träradio har nog bidragit.
Man måste numera veta vad man letar efter på ett helt annat sätt.

Minns att G3RZP som jag träffade på brittiska IEE:s HF-konferens 1988
beklagade sig över detta, att de yngre helt gick miste om att kunna hitta
närboende amatörer genom att "ramla över dem" på 160 och 40 m.

1691683247408.png

Det var en av orsakerna till att han själv blev amatör, och detta delades nog av många.
Just att trafiksättet var AM och sändningspassen långa gjorde att dessa gentlemen
var ganska lätta att hitta på banden.
 
Som ny amatör (tog mitt cert okt 21) har jag gått igenom samma vånda. Jag köpte en IC-7300 innan certet var klart, ett val jag inte ångrat. Sen har det tillkommit en hel del till för att testa. En IC-705 har tillkommit för portabelbruk vilket jag tycker är kul. 10 Watt räcker väldigt långt. Hittade även en FT-991 som jag använder primärt för 2 meter och 70 cm, hittade en billig och kunde inte låta bli. Jag gick innan jag började plugga seriöst med som lyssnare hos SSA, kostar lite och man får deras tidning som är toppen. Sen har jag hittat till SDRplay RSPdx som är perfekt att lyssna med. Täcker i princip alla frekvenser man sen spånar in på. Kan vara ett bra förstaköp för att testa olika antenner. Har själv byggt och köpt ett flertal antenner och för mig har en vanlig trådantenn visat sig vara effektivast (och billigast). Innan jag fick certet kopplade jag upp min IC-7300 till FT-8 vilket gjorde att jag kunde se vad jag hörde för stationer. Lite bra sidor att kolla/registrera sig på är:
QRZ.COM där sparas loggar och man kan kolla signalers sidor som ibland är med mycket intressant info om innehavaren av signalen.
PSKREPORTER.INFO visar vad du eller valfri signal når/hör på en världskarta
www.levinecentral.com/ham/grid_square.php visar var en signalinnehavare finns på en världskarta.
anderskarlsson75.wixsite.com/sm6pop en hemsida för en amatör som även finns här, mycket bra info där
Lycka till med ditt sökande och pluggande.
 
Som ny amatör (tog mitt cert okt 21) har jag gått igenom samma vånda. Jag köpte en IC-7300 innan certet var klart, ett val jag inte ångrat. Sen har det tillkommit en hel del till för att testa. En IC-705 har tillkommit för portabelbruk vilket jag tycker är kul. 10 Watt räcker väldigt långt. Hittade även en FT-991 som jag använder primärt för 2 meter och 70 cm, hittade en billig och kunde inte låta bli. Jag gick innan jag började plugga seriöst med som lyssnare hos SSA, kostar lite och man får deras tidning som är toppen. Sen har jag hittat till SDRplay RSPdx som är perfekt att lyssna med. Täcker i princip alla frekvenser man sen spånar in på. Kan vara ett bra förstaköp för att testa olika antenner. Har själv byggt och köpt ett flertal antenner och för mig har en vanlig trådantenn visat sig vara effektivast (och billigast). Innan jag fick certet kopplade jag upp min IC-7300 till FT-8 vilket gjorde att jag kunde se vad jag hörde för stationer. Lite bra sidor att kolla/registrera sig på är:
QRZ.COM där sparas loggar och man kan kolla signalers sidor som ibland är med mycket intressant info om innehavaren av signalen.
PSKREPORTER.INFO visar vad du eller valfri signal når/hör på en världskarta
www.levinecentral.com/ham/grid_square.php visar var en signalinnehavare finns på en världskarta.
anderskarlsson75.wixsite.com/sm6pop en hemsida för en amatör som även finns här, mycket bra info där
Lycka till med ditt sökande och pluggande.
Tack för din input
 
Undertecknad beställde en begagnad ICOM IC-7300 från Limmared I söndags.
16 kkr med mikrofon, högtalare och kablage.

Det är mycket pengar, men jag får en modern maskin som alla ger bra betyg.
Därmed finns det många att fråga om handhavandet och skulle jag inte tycka att detta är kul, är den lättsåld.
 
Undertecknad beställde en begagnad ICOM IC-7300 från Limmared I söndags.
16 kkr med mikrofon, högtalare och kablage.

Det är mycket pengar, men jag får en modern maskin som alla ger bra betyg.
Därmed finns det många att fråga om handhavandet och skulle jag inte tycka att detta är kul, är den lättsåld.
Aktuellt exemplar har jag kört själv hos förre ägaren som inte bor så långt bort och intygar att den funkar utmärkt.
PTT knappen på bordsmicken skramlar lite i modulationen om man inte håller handen still.
Annars är det bra drag i paketet. Bättre drag än i den sämre men dyrare Yaesu FTdx-101 han skaffa istället.
 
Back
Top