Börja lyssna, val av frekvens och förslag på radio?

En batteridriven apparat som saknar ingångsselektivitet är att "sticka ut hakan" när
det gäller signaltålighet. Låg strömförbrukning och hög signaltålighet utesluter varandra.

Anekdot från den andra HF-konferensen 1989:

Presentation av Marconis utvecklare om deras nya HF-mottagare, och därefter
lunchpaus. Hamnar vid samma bord som Telefunken/Deutsche Aerospace utvecklingsteam
med Dr. Brakemeier i spetsen. Lite diskussion om HF-förstärkare och blandare med SM5QA(SK) som inblandad, och slutklämmen blev "how do we know if the amplifiers are good enough? Simple, just touch the case and if you can keep your finger, it does not have sufficient dynamic range" Påtaglig munterhet bland tyskarna.
 
Förutom att jag rattade på radiogrammofonen (dux/luxor/skantic?) så var den första radion jag hade på rummet en Sony transistorradio som även hade en bilinsats.
Senare när farsan bytt ut 60-tals Stereon (dansk eller norsk?) så hade jag den också ty den hade fiskeribanden så jag kunde lyssna på både SAH och 80m.
Kom sedan på att jag kunde använda den andra radion som "bfo" vilket gjorde att jag hörde Rune -3DE och några andra.

Senare fick jag låna en BC-348 av Rune, och sedan fick jag en Drake SSR-1 i födelsedagspresent av Mamma.
Inser idag att det var mycket pengar på 1970-talet även om den var ett Japan bygge och ingen riktig Drake.
 
Jag har en ic-7300, men jag ser ingen anledning för en nybörjare köpa en sådan. Den kostar 15 tkr, ny. Om du är en entusiatisk nybörjare skulle jag rekommendera att du tar det lungt med dyra inköp. En dyr rig avancerad rig är inte vad du behöver. Köp en budgetrig, Det finns många till lagom pris. Skillanden mellan en sådan och ic7300 är inte himla stor, och inget en nybörjare kanske ens märker/förstår.
har du förslag på någon budgetrig?
 
Ja du.... Det bästa svaret får du när du själv lyssnat på alla amatörbanden under en längre period (veckor till månader) och olika tider på dygnet. Efter ett tag kommer du förmodligen också på vad och vilken typ av radiotrafik som är intressant för dig.

När det gäller en lämplig radio för dig som är nykomling och inte vet något alls om amatörradio (?) men gärna vill prova på, så föreslår jag att du skaffar något billigt begagnat. Det spelar absolut ingen som helst roll om apparaten är ett gammalt vrak från 60-talet eller av nyare modell. De gamla har få rattar men ändå alla funktioner som behövs och du får inga problem med att använda radion. De nya är komplicerade med menyer och annat elände som faktiskt kräver en hel del kunskaper och förståelse för att kunna användas på ett vettigt sätt.

Det kan vara lämpligt att ställa några enkla krav;

1 -att radion fungerar, om du nu köper något gammalt/billigt skrot som jag verkligen rekommenderar att du gör
2- att radion täcker amatörbanden på kortvåg, inte nödvändigtvis alla men i alla fall 80, 40, 20 och 15 m
3- att radion kan ta emot AM och SSB

Jag tror att de tre kraven är tillräckliga för att få inblick och en utomordentlig fin start i hobbyn från grunden.

När det gäller antenner så är det så enkelt att för kortvågsmottagning blir antennerna synnerligen okomplicerade. Du kan ansluta en tråd till mottagarens antennuttag och får du ut 5-10 m utanför fönstret så kommer du att höra en hel del. Får du ut ännu mer så blir det bättre mottagning på de lägre frekvensbanden. Börja enkelt för att komma igång direkt och sen kan du alltid mixtra till något bättre. Trådantennen kanske kan hängas upp lite högre eller placeras friare allt beroende på hur du bor så klart.

Amatörbanden över 30 MHz dvs VHF-banden tycker jag att du skall glömma helt. Aktiviteten där är så låg att du troligen inte kommer att finna mer än en och annan repeater på 2 m med folk som snackar om allt annat än radio. Det finns visserligen en del annat att höra på VHF-banden men det krävs i så fall ganska stora antenner för det. Satsa på kortvågsbanden till att börja med.
Tackar
 
En batteridriven apparat som saknar ingångsselektivitet är att "sticka ut hakan" när
det gäller signaltålighet. Låg strömförbrukning och hög signaltålighet utesluter varandra.
Nu ska det väl nämnas att detta inte var någon radiomodell som nämndes i foldern från SDXF. Däremot är det intressant att Panasonic själva skickade med en tråd på ca 10 m att använda som extern antenn.
Som tur var så fanns även en rörbestyckad radiogrammofon i hemmet. Den var trevligare att använda.
 
Ang. "budgetrig" så brukar det dyka upp lite äldre apparater ibland, som Kenwood TS-430 eller IC-720 och liknande. Om de inte är trasiga, ger de mycket för pengarna. "Heltäckande" mottagare till 30 MHz (och TX på amatörbanden). Troligen är det grejer som blivit "övertaliga" efter att en modern rig har inhandlats och till slut inte "får plats" längre och går till försäljning för en eller ett par tusen. Jag upplever det som prisvärt.
 
Just TS-440 och dess släktingar ska man se upp lite för.

1691523669401.png

Dess frekvenssyntesator är uppbyggd med ett material som "åldras oskönt".
Efter lång och trogen tjänst (30-35 år) kan detta leda till att syntesen tappar låsningen på vissa band när den blivit varm och går inte att trimma rätt igen.
Problemet visar sig som på bilden ovan.
Amatörer utrustade med en viss händighet och "en ängels tålamod" kan fixa problemet.
 
Just TS-440 och dess släktingar ska man se upp lite för.

View attachment 10423

Dess frekvenssyntesator är uppbyggd med ett material som "åldras oskönt".
Efter lång och trogen tjänst (30-35 år) kan detta leda till att syntesen tappar låsningen på vissa band när den blivit varm och går inte att trimma rätt igen.
Problemet visar sig som på bilden ovan.
Amatörer utrustade med en viss händighet och "en ängels tålamod" kan fixa problemet.
Jo, möjligheterna att bli besviken när man köper begagnat är ju i princip obegränsade.... men man kan ha tur också.
 
Med Karl Arnes citat:
En batteridriven apparat som saknar ingångsselektivitet är att "sticka ut hakan" när
det gäller signaltålighet. Låg strömförbrukning och hög signaltålighet utesluter varandra.


Så är min bedömning att om man försöker börja med en enekl radio, en SDR, av billigaste stort, så bör man vara beredd på hembyggen av förselektiviet, bandpassfilter etc.
Nu är just sådant en del av hobbyn, dvs byggen av tillbehör och modifieringar för att förbättra halvbra saker, en viktig sak inom hobbyn.
Nu var dock trådstartaren inne på vad han kan höra och på vilka frekvenser.

För övrigt förstår jag inte mentaliteten att en nybörjare tydligen måste börja från början med begagnade grejer som i många fall är sönderskruvade,
han skall givetvis hoppa över allt sådant som kan förstöra framtida intresse totalt.
Klart är att många av oss här på forumet har gått den långa vägen med att få tag på något gammalt, och kämpa med att få något ut av sådant, men det är vi det och det var förr det.
En nybörjare skall givetvis hoppa över all gammal skrot och hoppa in på dagens teknik och uppbyggnad.

Idag får man massor av fina nya saker för vad en BC-348 kostade för 75 år sen.

Har man utpräglade nostalgiska böjelser så klart. att man kan börja från 50 talets nivå....
Men att böja med något man inte ens var med om menar jag är ett bra sätt att förstöra allt intresse.

Vem katten skaffar en cykel från 50 talet om än racermodell när det idag gäller en kolfibercykel för 35 kkr.
Vilken jägare börjar med en gammal 27 MHz radio med sönderfrätta batterihållare när det finns fungerande 150 MHz komradio
Vilken segelflygar jagar en Bergfalk när det finns modern fina segelplan med mycket högra prestanda.
Vilken bonde använder 50 talets maskiner.
Bilar TV, datorer, mobiler ja samma sak gäller allt de prylar vi skaffar oss inklusive hobbygrejer

Glöm det gamla, börja med dagens teknik det gjorde även vi när det begav sig. Dvs skaffade en BC-348 på tidigt 60 tal....

Man talade om att en IC-7300 verkar avancerad, men vad är då en DRAKELINE, en TS-510,515 520, en miljon kranar för att få ljud och sändning, mängder av felsökning och glappkontakter, som kommer att ta död på allt framtida intresse för en nybörjare.


Det är dagens nybörjare som kommer att drabbas av nostalgin om 25 - 40 år och drömma om sin första IC-7300, det var grejer det som "jag" började med då på 2020 talet.... det borde ni oxo börja med år 2050talets nybörjare.

SM4FPD
 
Min rekommendation är att köpa en SDR-mottagare. T.ex. en SDRPlay RSP1a, då kan du enkelt se hur bra dina begynnande antennexperiment går innan du har sändarcert.
Kan bara instämma! Jag började själv med en RTL-SDR och även efter avklarat certifikatprov dröjde det ett tag innan jag började sända. Jag lyssnade väldigt mycket med min SDR-mottagare vilken fortf används en hel del. Beroende på hur stort ditt datorintresse är kan det vara intressant att använda sdr-mottagaren för att lyssna på FT-8 vilket är ett sk. digitalt mode som man använder sin dator för att avkoda. Det kan ge en god inblick hur avlägsna sändare man kan ta in och ger i många fall ett ökat intresse.
 
Ja, -FPD, det var ju ett debattbete som heter duga... Självklart menar jag inte att man ska köpa "gammalt skrot", jag menar att för en blygsam summa kan man få tag i en "bra radio". Att prylen har några år på nacken behöver inte vara till nån större nackdel.
 
Vem katten skaffar en cykel från 50 talet om än racermodell när det idag gäller en kolfibercykel för 35 kkr.
Tja en gammal cykel kan väl vara ett utmärkt val för den som vill lära sig att hålla balansen och lära sig cykla. Särskilt om alternativet är en sån där kolfibergrej för 33 kkr som kanske är för dyr som en första-cykel?

Peter ställde några enkla frågor och han har fått många olika förslag från några av oss etablerade radioamatörer, baserade på våra egna erfarenheter och vad vi tycker skulle vara lämpligt.

Sen blir det så klart upp till Peter att välja det han tycker verkar passa honom bäst och som ryms inom hans budget. Det är inte vår uppgift.
 
Hej!

Om jag vill börja lyssna på amatörbanden, vilken frekvens/er är det mest aktivitet på?
Förslag på radion i rimlig prisklass som stödjer ovanstående, men som samtidigt är någonting att ha den dagen man har lyckats ta certifikat?


Mvh
Peter
Mycket av kommunikationen på banden är idag ganska kort och inte särskilt intressant, många radioamatörer är ute efter en snabb kontakt för att bocka av denna och sedan gå vidare till nästa. Det händer att man hittar någon att prata med, men det är inte särskilt vanligt.

Ett vanligt QSO idag är att man svarar en station med sina första tre siffror, typ "SA0-SA0-SA0". Om man har tur och stationen man vill få ett QSO med en så svarar dom då "SA0 GO AHEAD". Då får man snabbt lämna en kort signalrapport i stil med "SA0XXX, YOU ARE 59 HERE IN STOCKHOLM". Efter detta får man oftast tillbaka ett "SA0XXX YOU ARE ALSO 59, HAVE A NICE DAY AND 73".(detta är något förenklat för att spara lite tid, men jag hoppas att andemeningen är där).

Kanske är det så att många har vant sig vid att kommunicera så här när dom kört contest, men det är svårt att utbyta mycket mer än dom här korta formaliteterna. Signalrapporterna är lite underhållande eftersom det är lite av en artighetsfråga att lämna 59, även om stationen kanske är 46. Möjligen ser man det som kritik som sin utrustning eller antenn om man får en dålig signalrapport, men lyssnar man ett tag på SSB reagerar man efter ett tag på alla 59.

Undantaget från detta är 80m, ringarna. Där kan man hitta andra radioamatörer att kommunicera med i närområdet. Dessa är däremot oftast på förmiddagarna vilket gör det svårt att delta för någon som är på jobbet. Ett annat problem är att många idag inte har möjlighet att sätta upp någon antenn på 80m, som är tillräckligt bra för att kunna delta.
 
Det är dagens nybörjare som kommer att drabbas av nostalgin om 25 - 40 år och drömma om sin första IC-7300, det var grejer det som "jag" började med då på 2020 talet.... det borde ni oxo börja med år 2050talets nybörjare.
Det kommer inte att finnas några "nybörjare" inom amatörradio år 2050, eftersom hobbyn sannolikt inte finns kvar då.

Men oavsett detta, är en oomstridd sanning inom "systems engineering" att man alltid ska anpassa en lösning efter behovet, inte tvärt om. Om en enkel eller begagnad apparat fyller behovet så kan man lika gärna använda en sådan. Givetvis vill plastradioindustrin helst prångla ut sina produkter, och där har lite äldre eller enklare apparater ingen plats.

Nu uppstår det klassiska "hönan och ägget-problemet"; hur ska en nybörjare kunna avgöra vad behoven är utan grundläggande kunskaper och erfarenheter?

Innan den syndaflod av desinformation som kallas "Internet" fanns så fick man istället söka sig till tryckta källor, prata med likasinnade på orten samt lyssna mycket på amatörbanden och även utanför.

Detta tog lite tid och ansträngning, men ledde i gengäld till att nybörjaren växte in i frågeställningarna, vilket bara fick positiva följder.
Man kan bara spekulera i hur många stolliga idéer som jag själv vänligt men bestämt togs ur under mina egna första år inom amatörradion.
 
Last edited:
Signalrapporterna är lite underhållande eftersom det är lite av en artighetsfråga att lämna 59, även om stationen kanske är 46. Möjligen ser man det som kritik som sin utrustning eller antenn om man får en dålig signalrapport, men lyssnar man ett tag på SSB reagerar man efter ett tag på alla 59.
Favorit i repris från 1951:


1691568982015.png
 
Hej!

Jag vet inte hur stor andel av radiokommunikationen som är kort och intetsägande, jag tycker att jag har en stor övervägande andel QSO som är allt annat än korta. Men, givetvis drar man en nitlott då och då. Merparten av SSB QSO sker på 20 och 17 m, AM på 80 m och CW lite överallt men gärna på 40 och 30 m. (det börjar gå fint mot VK och ZL på 30 m nu igen)

Ett tips är att om man vill ha hög andel intressanta QSO skall man köra CW och hemligheten är att köra med "sändare som har en karaktäristisk ton". Ropa CQ med en "Command Set" sändare eller kanske BC-375 alternativt T1154, i 99% av fallen så är de som svarar inte några som letar efter "5NN TU" QSO. Jag lovar!

Vilken typ av "radio" nybörjaren skall skaffa, där har jag ingen fast åsikt.
Ett tips är att få låna något av någon, för att prova på.
Min första "riktiga" mottagare var en BC-312, som jag först fick på långtidslån och sedan övergick ägandeskapet till mig.

Jag önskar trådskaparen all lycka och att du finner denna hobby givande!
Den kan utövas på en mängd olika vis.
 
När man släpper ut en "MO-PA" i luften med sin karaktäristiska ton och kanske
lite "kipp" så skapas uppmärksamhet. Har själv aldrig hört en T1154 "i luften" vad jag kan påminna mig, men sådana brukar ha en viss återverkan mellan slutsteg och frisvängande VFO.
1691573707084.png

Tyvärr blir andelen amatörer som förstår sig på sådant allt mindre.
Avskaffandet av telegrafikravet har bidragit till detta.

Ogillar man "signaler med karaktär" kan man med fördel vända sig hit:

1691573836797.png
 
Jag vet inte hur stor andel av radiokommunikationen som är kort och intetsägande, jag tycker att jag har en stor övervägande andel QSO som är allt annat än korta.
Merparten av SSB-förbindelserna på kortvåg är korta och intetsägande. Det är s k mängdtrafik som gäller, där rapporten även om den inte är ärlig är det enda som utväxlas. Några enstaka har tid att nämna sitt namn och var de bor men det är samtidigt information som automatiskt kommer upp i många loggprogram som är kopplade till QRZ.COM eller andra databaser. Samma med Locator och annan information. Det enda unika i en förbindelse blir anropssignalen. Thats it.

Möjligen kan man säga att trafiken i morgonringarna på 80 m är lång men faktiskt också ganska intetsägande när man lyssnat ett par dagar. Ungefär samma saker som förmedlas från dag till dag. Det finns undantag där två eller fler personer för en längre diskussion om något radiorelaterat men de sticker inte ut på banden.

När det gäller morsetelegrafi så har andelen lite längre "riktiga förbindelser" enligt min mening ökat markant de senare ca 5 åren. Det verkar som att de som uteslutande körde Pile-Up stil i hög hastighet med 5NN TU har om inte tröttnat helt så i alla fall minskat sin aktivitet eller flyttat över till FT8. Jag upplever att det är ganska lätt att få kontakt med någon på telegrafi som har tid för mer än bara utväxling av rapporter.

Sen är det precis så som OID skriver, om man ser till att sändarens ton förses med ett svagt men vackert svajande chirp så ökar chansen flera tiopotenser att få kontakt med andra som intresserar sig för gamla grejor, WWI-surplus eller hembyggen. Samma med användning av halvautomatiska buggar eller morsetangent som nycklas med rytmiska handledsrörelser. Allt detta fungerar som väldigt klistrigt flugpapper där många fastnar...

Aktiviteten på FT8 och andra digitala moder har exploderat men här är förbindelserna ännu mer standardiserade och operatörens insats begränsas till att knappa på tangentbordet. Allt annat inkl loggning etc sköts automatiskt av programmet. Denna del av hobbyn är för mig ointressant med det är väl samtidigt den delen som är amatörradions framtid vad jag kan förstå. Andelen SSB och telegrafi minskar sakta vilket vi kunde se i diagrammet i senaste QTC var det väl?

Jag funderar ofta på vad en helt grön ovetande nykomling som börjar lyssna på radio idag kommer att få ut av det. Lyssnar man spontant över hela kortvågsbandet så som många av oss äldre gjorde förr i tiden så ligger stora frekvenssegment helt öde, all spännande kustradiotrafik på AM är sedan länge borta, inte mycket flygradio är kvar, rundradiosändningarna från alla världens länder är mer eller mindre avvecklade. Det som finns kvar är ett stort antal starka propagandasändare från i huvudsak Kina.

Men visst, amatörradio är fortfarande en kul hobby, när man funnit sin egen nisch. Helt säkert är det så.
 
Back
Top