Clas Ohlson im memorian... :(

Drivtrissorna i min Kenwood TS-2000 skulle bytas för 6-7 år sedan. Var hittar man 2SC1972 som är en 12W 175MHz för 13,5 Volt i TO220? Jo hos Kjell! Inte nu längre dock men då hade man. Jag var förvånad av att kunna åka inom Väla Centrum (Stora köpcentret här i Helsingborg) och hämta sändardelar till min trasiga station. Billiga som tusan var trissorna också. :)

Apropå Kjell & Co i början av tråden.
 
När/om det kommer operatörsoberoende multicast i internet så finns det möjlighet att streama program till många lyssnare, dagens unicast teknik storknar ifall alla skulle lyssna via bredband.
En faktor i ett globalt multicast nät är att man kör IPv6.

Envägs system som går över radio har fortfarande vissa fördelar jämfört med IP baserade tekniker.
 
När/om det kommer operatörsoberoende multicast i internet så finns det möjlighet att streama program till många lyssnare, dagens unicast teknik storknar ifall alla skulle lyssna via bredband.
En faktor i ett globalt multicast nät är att man kör IPv6.
Perfekt, det passar ju utmärkt när jag vill höra väderrapporten när jag fjällvandrar. :p :rolleyes:

Du har ju helt rätt om multicast. (har vi inte väntat länge nog på det snart?)
Men man kan inte bara ha storstads-ögonen på sig när man tänker på hur rundradio används.

73 de SM0RVV
 
Back
Top