Men varför blir det så här då?
Varför har Clas Olson sutat med prylar till folk som bygger eller vill utveckla sig i tekniken?
Om vi utesluter den rent kommersiella aspekten, där man anpassar sortimentet till en större del av befolkningen, inte minst till kvinnor som numer är köpstarka, och numera följer med in i butiken.
Vi ser varken bygg självsaker för de som förr byggde sig en bandsåg, en vedklyv, en cirkelsåg, en cykelbil, eller ens själv bygger sina egna metspön. Ingen bygger ens sina golfklubbor, eller skidor. All optik för självbyggare är borta med pusten.
Långt mindre prylar till de som bygger radio. Det finns knappt en strömbrytare numera.
Själv minns jag som 13 åring köpte ett par telefonlurar för 2 kr styck. Man lärde sig otroligt mycket med dessa, och kolkornsmicken kunde Amplitudmodulera en 27 MHz radiostyrningsändare till och med. 2 kr var några veckopengar på den tiden... förmodligen 100 kr idag. Även surplus kosade på den tiden.
Min första telegrafnyckel kom från Clas, under Baluens högkonjuktur såldes till och med sådana. Äggisolatorer och antennlina fanns.
Jag kommer ihåg när de där telegrafnycklarna och balunerna låg i den sk "lågpriskupan" uppe i Insjön, dvs där de sålde av det osäljbara till dumpat pris. Förmodligen fick de slänga det mesta.
Lågpriskupan är idag källaren där datorprylar och mobiväskor dumpas.
Jag tror att Clas Olson genom tiden har utvecklat väldigt många tekniker.
Med största sannolikhet kommer Kjell o Co oxo att förändra sitt sortiment till förmån mot den större bredden av Svensonnar.
Vi såg orden i denna tråd tidigare, och ser i andra trådar: "var kan man köpa XX för lägsta pris".
Allt hänger idag på att hobbyn inte får kosta något. Alla bara söker billigate (skiten).
Klart som katten att det inte går att driva exvis Clas Olsson om folk inte köper kvalitetsvaror.
Ser man i en gammal Clas Olson katalog så riktade sig den gode Clas mot just "gör det självare". Idag skall man köpa en skruvdragare där accarna är kass efter 6 månader, och kalla sig "gör det självare" om man lyckas med konstycket att borra ett hål för en skruv till att hänga en tavla i. Givetvis måste man först köpa lämpliga arbetskläder med tumstocksfickor.
d
e
FPD