Clas Ohlson im memorian... :(

åååå...cykelbilen. Den hade jag velat ha. Men inga pengar, inga verktyg, ingen kunskap och ingen vuxen till hjälp. Men när du skrev om den kände jag suget...

/Lasse
 
OK, nu har vi gnällt på både Clas & Kjell
men vad finns det för andra tillgängliga
lågprisalternativ med butiker i de flesta
av Sveriges kommuner?
//Niklas
 
OK, nu har vi gnällt på både Clas & Kjell
men vad finns det för andra tillgängliga
lågprisalternativ med butiker i de flesta
av Sveriges kommuner?
//Niklas

Kolla med SK4BX de har en hel del grejor . Gå in på deras sida , karnse de har det du söker 73 Lennart
 
OK, nu har vi gnällt på både Clas & Kjell
men vad finns det för andra tillgängliga
lågprisalternativ med butiker i de flesta
av Sveriges kommuner?
//Niklas

Bilbuttericks? Men där köper jag lampor och tändstift till bilen, inget annat...
 
Kolla med SK4BX de har en hel del grejor . Gå in på deras sida , karnse de har det du söker 73 Lennart

Lustigkurre :)
SK4BX är en amatörradio förening i Örebro till skillnad från som Kjell har 59 butiker och Clas har säkert minst lika många spridda över Sverige.
//QRP
 
Men varför blir det så här då?
Varför har Clas Olson sutat med prylar till folk som bygger eller vill utveckla sig i tekniken?
Om vi utesluter den rent kommersiella aspekten, där man anpassar sortimentet till en större del av befolkningen, inte minst till kvinnor som numer är köpstarka, och numera följer med in i butiken.

Vi ser varken bygg självsaker för de som förr byggde sig en bandsåg, en vedklyv, en cirkelsåg, en cykelbil, eller ens själv bygger sina egna metspön. Ingen bygger ens sina golfklubbor, eller skidor. All optik för självbyggare är borta med pusten.
Långt mindre prylar till de som bygger radio. Det finns knappt en strömbrytare numera.

Själv minns jag som 13 åring köpte ett par telefonlurar för 2 kr styck. Man lärde sig otroligt mycket med dessa, och kolkornsmicken kunde Amplitudmodulera en 27 MHz radiostyrningsändare till och med. 2 kr var några veckopengar på den tiden... förmodligen 100 kr idag. Även surplus kosade på den tiden.

Min första telegrafnyckel kom från Clas, under Baluens högkonjuktur såldes till och med sådana. Äggisolatorer och antennlina fanns.

Jag kommer ihåg när de där telegrafnycklarna och balunerna låg i den sk "lågpriskupan" uppe i Insjön, dvs där de sålde av det osäljbara till dumpat pris. Förmodligen fick de slänga det mesta.
Lågpriskupan är idag källaren där datorprylar och mobiväskor dumpas.

Jag tror att Clas Olson genom tiden har utvecklat väldigt många tekniker.
Med största sannolikhet kommer Kjell o Co oxo att förändra sitt sortiment till förmån mot den större bredden av Svensonnar.

Vi såg orden i denna tråd tidigare, och ser i andra trådar: "var kan man köpa XX för lägsta pris".
Allt hänger idag på att hobbyn inte får kosta något. Alla bara söker billigate (skiten).
Klart som katten att det inte går att driva exvis Clas Olsson om folk inte köper kvalitetsvaror.

Ser man i en gammal Clas Olson katalog så riktade sig den gode Clas mot just "gör det självare". Idag skall man köpa en skruvdragare där accarna är kass efter 6 månader, och kalla sig "gör det självare" om man lyckas med konstycket att borra ett hål för en skruv till att hänga en tavla i. Givetvis måste man först köpa lämpliga arbetskläder med tumstocksfickor.

d
e
FPD
 
Men varför blir det så här då?


Jag tror det har att göra med att det började med en eller flera personer som hade ett genuint intresse och ett kunnande i ett visst område. Sen har ekonomer tagit över. De har varken tekniskt kunnande eller produktintresse. Deras enda intresse är vinstoptimering. För deras del spelar det ingen roll om de handlar med gängtappar i från C-E Johansson, kastruller, mobiltelfontillbehör, ris, bilar eller bajjamajjor. Det är de ekonomiska data för produkten som är intressant, inget annat. Produkter med mindre omstättning och vinst sållas ur "som inte värda att hålla på med"..

Som ett alternativ till Classe kan jag nämna Leksands partihandel f.d. Verktygsstallet: Leksands Partihandel AB Där hittar man gamla C-E Johansson-gängverktyg och allt möjligt.
 
En snabb koll visade att Clas Ohlson idag har bortåt 150 butiker i Sverige, Norge, Finland och Storbritannien. Det är nog svaret på varför det gått så "illa".

Ett börsnoterat bolag med en omsättning på 6 miljarder kan inte ägna sig åt att tillfredsställa en liten skara hobbymänniskors behov. Det är enbart maximal förtjänst som gäller.
Och maximal förtjänst får man ju när man lyckas kränga billigt skräp. Det är ju "bättre" att tjäna en tia på en grej som man gett 5 kronor för än att tjäna en tjuga på en grej som man gett 30 kronor för.

Som tur är så finns det ju ett antal små företag som kan serva oss hobbyister tack vare deras eget engagemang. Må de inte växa för mycket.
 
Jag tror att det handlar om många medeldyra saker.
Grästrimmers, skruvdragare, damsugare, högtryckstvättar, ja grejer i 299 - 1999 kronor klassen, som går sönder inom ett eller max trå år. Kanske går sönder redan första gången den används. Dvs saker som köps i otrotliga mängder av många männiksor.

Hur många orkar gå tillbaka och klaga då?

Nej vi får snällt betala på skatten för sopkörning, eleketroniksortering etc.

Så köper folk en ny som går ett år och så fortsätter det.

de
Roy
 
Eller så handlar det om att "vanligt folk" (läs alla utom du och jag) inte inser att dom är brickor i ett gigantiskt stort ekonomiskt spel som kan fortsätta att växa i takt med att folk blir allt mer avtrubbade och förlorar förmågan att analysera sin omvärld och dra rätt slutsatser.

Jag som rår mig själv och ofta förlitar mig på begagnad utrustning som för det mesta kan repareras för en spottstyver upplevs av de flesta som lite udda. Men det är nog tur för världsekonomin att sådana som du och jag är så sällsynta. Om fler genomskådat spelets syfte så hade ju hjulen slutat snurra och den ekonomiska tillväxten blivit kraftigt negativ.

Här i Lund/Malmöregionen finns Jula, Harald Nyborg, Kjell & Company, Clas Ohlson, Biltema, Elektrokit och ett tiotal byggvaruhus som tillsammans erbjuder ett helt otroligt sortiment. En hel del av prylarna är tekniskt sett av dålig kvalitet men man får ju ofta vad man betalar för. Cirkelsåg 199 kronor eller en slagborrmaskin inkl ett borrsortiment för 299 kronor. Kan löna sig för vanligt folk som skall kapa till fyra brädor till sandlådan eller hänga upp sin platt-TV på väggen i hyreskasernen.

Nåväl, morgonkaffet är nu avklarat och idag skall jag fortsätta såga och klyva ved inför kommande vinter.

Fortsätt diskutera boys. Tråden är faktiskt mer underhållande än ni kan ana. :D

/Bengt
 
Det du beskriver i ditt senaste inlägg Bengt, brukar jga kalla för det sätt på vilket man räknar pengar.
Förr räknades pengar på ett annat sätt och då gick det oxo ihop.
Dagens sätt att räkna pengar kräver oändlig tillväxt, dumma människor, ständigt nya dåliga leksaker.

Men det börjar ju diskuteras i lite andra banor, man hör de som vill satsa sig ur krisen istället för att spara sig ur. Dock är dagens sätt att räkna pengar så permanentat att det snare kan ses som en religion idag. Som inte får ifråga sättas.

Nja nu kom jag in på någon sorts kris, som det talas om, men det har väl med konsumtion av skräp att göra det oxo. Eller handalr det om fel sätt att räkna pengar på.

Vi hör nya ord som åtramninsextremism, och åtstarmingsanorektiker.

Allt har med miljö att göra oxo.
Eller inte miljö..
Att ha eller att inte ha med miljön att göra, det är frågan....

Och jag som tänkte gå till Jula och köpa en billig grästrimmer....
Suck, nu bränner det i samvetet, det får nog bli en handsax och krypa på knä, som man kan slipa i 25 år. Men jag har ju en 50 meter lång sladd, ja hur gör man???
Får gå dit och fråga efter en pryl som håller 25 år så får vi se vad dom säger.

För 25 år borde väl vara godkänt???? Forumet???

När vi intruducerades för CE märkning talades det mycket om livscykelanalys på pryttlar. Något som tydligen har dött ut totalt, eller?

de
FPD
 
Vi lever i en värld som förändras snabbt. Det gäller att anpassa sig. Här i Kungsbacka/Göteborgsregionen finns Clas Ohlson, Biltema, ÖB, Hornbach, Bauhaus, Kjell & Co och Jula.
Jag anlitar alla beroende på vad jag skall köpa. Håller med EQL att mycket av utbudet är av dålig kvalitet och därmed extremt billigt. Det gäller att vara observant och ha i åtanke hur ofta jag skall använda objektet (om det nu är ett verktyg).
För några år sedan köpte jag en kompressor för c:a 800:- hos Biltema. Ganska omgående gav de två helgjutna gummihjulen upp. Jag hittade i ett soprum nära Radiomuseet i Gbg en kärra försedd med två passande hjul som jag monterade på kompressorn.
F ö har kompressorn fungerat oklanderligt. Den pumpar däcken på min, XYL och bekanntas bilar. Jag blåser luft i hydroforen och använder till mycket annat där tryckluft behövs. I genomsnitt användes den c:a 1 gång i månaden.
Hade jag däremot haft en bilverkstad hade jag aldrig köpt en kompressor av Biltema.

Jag har i stort sätt följt ARRLs råd när det gäller verktyg. I handboken från början av femtiotalet - och fortfarande tror jag handboken ger samma uppmaning.

1. verktyg du använder ofta såsom skruvmejslar, blocknycklar, avbitartänger etc skall du köpa bästa kvalitet (dyrast!).

2. verktyg som du använder sällan kan du ofta klara dig med sämre (billigare) kvalitet.

73
Bengt SM6APQ
 
Roy skrev; "Dagens sätt att räkna pengar kräver oändlig tillväxt, dumma människor, ständigt nya dåliga leksaker."
----

Dumma är kanske inte rätt ord, men många är i alla fall väldigt blåögda och godtrogna vilket är två viktiga förutsättningar för att bli pålurad saker som egentligen inte behövs - men är kul att ha. Se bara på den yngre generationens "mobiltelefoner" som ju nu blivit så centrala i ett barns liv att hela världen stannar om inloggningen till Facebook strular.

De flesta jag känner är ganska pryl- och statusfixerade och skaffar sig ständigt nya saker som krånglar. Jo, ibland trillar jag dit själv men kan också nöja mig med att vara medveten om att det i princip finns pengar på sparkontot för att köpa valfri vara i vilket varuhus som helst - om något verkligen skulle behövas. Jag brukar resonera som så att varuhusen och affärerna är mina privata lager där jag kan hämta ut varor när och om de behövs. Bara vetskapen att jag har rätt och möjlighet att disponera dessa jättelager av prylar som andra bekostar underhållet av är fantastisk skönt och jag känner ingen alls press på mig att behöva äga och ansvara för grejorna. Ibland går jag en runda på Media Makt här i Lund och konstaterar att det finns mycket saker som jag inte visste att de fanns. Nästa vecka samma erfarenhet. Nytt hela tiden. Köp och släng, fort fort.... :rolleyes:

/Bengt
 
Bengt! Jag var till soptippen i Kil för en tid sedan.
De har ett särkslit rum där man slänger maskiner. Där stod minst 5 st kompressorer, och det stod BILTMEA på dem och antal hästkrafter. Tryckluft mäts numera i Hp (Härkrafter)
Varför går inte folk tillbaka med grejer som går sönder? besvärligt och en ny är ju så billig.
Jag ägen själv en BILTEMA kompressor, dock och förundras varje dag den funkar.

de
Roy
 
Soptippar ja... Nuförtiden har de särskilda sop-poliser på tipparna som bevakar att man inte tar något med sig därifrån. Skulle man hitta något man kunde reparera eller plundra på en reservdel så är det brottsligt.

Återvinning, som det kallas, gäller nämligen inte bokstavligen för det förstör marknaden. Möjligen kan saker folk slängt skickas till tredje världen som "reservdelar".
 
Det var bättre förr när man på moped på kvällen kunde köra in på sopstationen och plocka gamla träradioapparater.
Ljuva 60 tal....

de
FPD
 
En liten varning till betr Kjell & Co:
De har en sats med keramiska kondingar, 224 stycken för 119 kr. Rena fyndet, trodde jag, tills jag upptäckte att det inte fanns uppgift om max driftspänning. Kundtjänsten hos Kjell & Co, visste inte, rekommenderade att jag frågade Wellerman (det kunde de ha gjort själva!). Jaha, 50 Volt, svarade Wellerman. Osis för mig som bygger med rör! Föreslog Kjell & Co att ta med märkspänning i katalog och i nätbutiken, men inget har hänt på ett halvår.
SM0APK
 
CQ de APQ.
Eftersom vi är två "Bengtar" på HAM.SE föreslår jag att ni "tilltalar" med EQL resp APQ.
Ibland vet jag (APQ) inte om det är mig eller EQL som åsyftas.

73
Bengt SM6APQ
 
I mångt och mycket är även detta kineserna "fel", dom tillsammans med ekonomerna gör att vi får en massa billigt skräp som produceras av slavarbetare.
 
I mångt och mycket är även detta kineserna "fel", dom tillsammans med ekonomerna gör att vi får en massa billigt skräp som produceras av slavarbetare.

Nja, det är nog mer konsumenternas fel, hade vi bara viljat köpa dyr kvalitet så hade det kanske inte funnits lika mycket slavarbete i lågprisfabrikerna?

Ekonomerna gör bara sitt jobb, de styrs av aktieägare som vill mjölka utdelning, du som äger fonder och har pensionssparande som du vill skall gå bra är bara en del i den cirkusen.

Den enes död, den andres bröd.
 
Back
Top