Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
När omvikta dipoler används på alla banden så borde det gå att komma närmare 50 ohm på alla band om trådavståndet i var och en av dipolerna justeras individuellt liksom avståndet mellan dipolerna. Ett jättejobb i simulatorn så klart men omöjligt med cut and try metoden.
Kommentarer på detta?
/Bengt
Har själv dåliga erfarenheter av rustas metspön. Verkade i inte vara av glasfiberväv utan något som liknade epoxibehandlad papp. Höll bara en månad när de utsattes för fukt och lite vibrationer. Extra avlastning/förstyvning vid skruvar rekommenderas!
Här har jag nu den vikta dipolen i sin rätta miljö.
View attachment 1608
Från 41,5ohm för ett fristående element till 24,5ohm när den omvikta dipolen sattes i sin rätta miljö.
dvs tillsammans med alla övriga elementen i antennen.
Hur ska man få ordning på detta?
/Micke
Hej !
Någon som har provat eller har erfarenheter av cobwebb antenn ?
Är det något att lägga ned energi på ?
Jag undrar just om trådskaparen har fått svar på sin fråga?
Han har inte hört av sig sen vi andra "tog över" tråden]
ALL DE FPR
Hej !
Ursäkta att jag inte hör av mig, har varit varit ute på havet några dagar..
Jag är tacksam för den intressanta dialogen som uppstod.. (samtidigt förvånad över det stora responsen, skit kul)
Har fått svar på mina funderingar (några av den som är ligger över min förmåga), tänker testa bygga en iallfall och se vad det ger praktiskt, kanske försöker inkludera 30m !
Stort tack så länge...
Jag återkommer med erfarenheter ...