Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hams -
efter att ha pausat några år ska jag nu ge mej in i HF+CW-smeten på allvar. SM0RVV och jag hade en mailväxling med tips för CW-inlärning, och i den nämndes behovet av att plugga in ljudbilden för alla sorters trafikförkortningar - inklusive dom som används i Sverige, G-land..DL etc..ni vet - GE, GA, GN, GD, HEJ och många fler.
Så slog det mej: tänk om den "moderna" CW:n nu ÄRVT en massa förkortningar från SMS-världen, liksom den ju DONERAT en massa förkortningar till samma värld (för så är det ju, tänk efter..)?
Ska vi bereda oss på L8R, GR8, LR, NOOB, KEWL, och annat SMS- och chatt-mojs?
Ni som kör mycket CW klartext i dessa "moderna" tider - hur ser det ut med det här?
När ni snackar med ungdomar i t ex G - speglas SMS-språket i CW:n?
ISF (!) är det ju dags att uppdatera listan över vedertagna förkortningar.....*rys*
Det jag närmast associerar till är ingen Q-förkortning, utan väntatecknet, .-...... du frågade efter Q-förkortningen för "var god vänta, jag bläddrar."
För att återkomma till tråden så har jag en gissning på varför @-tecknet blev just .--.-. (AC).
@ ser ju lite ut som lilla A inuti ett C.
Nej, jag klarar tyvärr inte att titta på skärmen samtidigt, och just det ger mig ju lite problem för jag måste kolla upp ibland och då kommer jag ur synk emellanåt. Men det blir väl bättre med tiden antar jag. Jag fortsätter nog köra tangentbord ett tag till då. Även Ingvar tycker ju det är en bra idé.Kul att du har kommit i gång Åke. En fråga bara, när du tar emot på tangentbordet på datorn, kan du skriva utan att titta på fingrarna och på så sätt läsa direkt på skärmen vad du tar emot eller hur tolkar du det du tar emot?
Själv skriver jag oftast ner det jag tar emot på papper även om det går bra i huvudet. Skrivandet stärker liksom mottagningen lite.
Och, nej det är inte så tokigt att ta emot på ett tangentbord, det gjorde gnistarna i handelsflottan förr, och jag fick även lära mig det i Kungliga Flottan (Marinen) som gnist.
@ är ett V ihoptelegraferat med ett A, inte A och ett C efter varandra Åke...
73 de Bjarne
Just det tecknet hade nog satt myror o huvudet på mej vid ett QSO.
Kan inte minnas att jag använt det någon gång.
Tex: TEST låter som NST....NAME låter som NAG...
Det har faktiskt inte alltid med vare sig manipulatorn eller sändningshastigheten att göra. Den som kör en elbugg med Iambic mode B gör det alldeles onödigt svårt för sig, se t. ex. mitt första inlägg i denna tråd. Det är nog ofta det som är huvudorsaken till en irriterande extra prick....och numera är det många med paddlar som inte kan säga H utan att det blir 5 eller säger 6 i stället för B, antingen vill de verka duktiga och kör för fort, eller så har de helt enkelt inte tålamod att lära sig hantera sin manipulator. Det finns hur många exempel som helst...