För min del är det så att jag blivit duktigare på CW med åren. Både på läsning och skrivning. Och det "lossnade" först efter 20 år. Fram till 40-årsåldern var jag ganska medioker på CW. Beroende av papper och penna. Gud nåde den som avvek från formuläret!
Numera tycker jag att jag klarar de flesta "dialekter" hyfsat. De må vara kniv, mekanisk och/eller elektronisk bug, handpump eller vad som finns.
Så hav tröst, alla som kämpar! Det går att få upp hastigheten för de allra flesta. Och det behöver inte ta 20 år som det gjorde för mig.
Jag vet att SM7CZR, Ingvar, SM3BDZ, Lasse och EA8CN, Anders (ex SM3C??) har bakgrund som dansbandsmusiker och alla 3 är duktiga telegrafister. Det kanske finns ett samband mellan förmåga till CW och musikalitet?
Jag spelar inget instrument men är en rackare på att dansa (säger damerna) med mycket rytm i kroppen. Och rytmik är ju kanske vad man menar med musikalitet?
Då jag drar på med min halvautomat, må vara om det är Harlösan, Les Logan eller vibroplexen, kan jag känna rytmen fysiskt i kroppen. Det är precis samma känsla som att dra ut på dansgolvet i en svepande tango med kvällens brud!
Sen är det ju många som inte gillar den sortens telegrafi för streck/prickförhållande är helt åt skogen! Långt ifrån regelverket.
Många gillar inte heller de ofrivilliga knuffarna som uppstår på dansgolvet!
Som vanligt gäller det att tänka sig för före utsvävningarna! Om det går?
Oj så personligt detta blev...men ok..det får gå ändå!
Hej då!
Tore SM7CBS