Visste väl att det var en hake nånstans
mvh
Bengt / KBW
Tror inte på detta nog svårt redan att få ett normal qso . Många ger bara 599 tnx qso pse qsl tnx 73 .. qrz ......
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Visste väl att det var en hake nånstans
mvh
Bengt / KBW
Hams -
efter att ha pausat några år ska jag nu ge mej in i HF+CW-smeten på allvar. SM0RVV och jag hade en mailväxling med tips för CW-inlärning, och i den nämndes behovet av att plugga in ljudbilden för alla sorters trafikförkortningar - inklusive dom som används i Sverige, G-land..DL etc..ni vet - GE, GA, GN, GD, HEJ och många fler.
Så slog det mej: tänk om den "moderna" CW:n nu ÄRVT en massa förkortningar från SMS-världen, liksom den ju DONERAT en massa förkortningar till samma värld (för så är det ju, tänk efter..)?
Ska vi bereda oss på L8R, GR8, LR, NOOB, KEWL, och annat SMS- och chatt-mojs?
Ni som kör mycket CW klartext i dessa "moderna" tider - hur ser det ut med det här?
När ni snackar med ungdomar i t ex G - speglas SMS-språket i CW:n?
ISF (!) är det ju dags att uppdatera listan över vedertagna förkortningar.....*rys*
Min teori är att de som är musikaliska har största chansen att lära sig CW med en rytm och taktkänsla som gör det lättare för andra att ta emot.
Om det är någon som har en annan mening så svara mej. Gärna med vänliga ord.
Har ni förresten sett på Wikipedia att detta tecken (&) och väntatecken .-... låter likadant på CW.
/ Ingvar
Instämmer!... Det går definitivt att känna igen olika "handstilar" även med bug-sänd CW!