Här kommer en bild på en balanserad antenn-tuner med en skärmad link. Jag har skickat denna ritning förut på HAM.SE.
Bilden, Alternativ 1, är i princip en parallellresonanskrets kopplad till den balanserade feederledningen när densamma uppvisar en hög till medelhög impedans. Jag hade ytterligare en ritning på Alternativ 2 när feedern presenterade låga impedanser men kan tyvärr inte hitta detta blad. En förklaring hoppas jag duger.
Om man "lyfter bort" den tråd (två pilar) som förenar de två spolarna och istället kopplar de två feederanslutningarna (ANT) hit, erhåller man en serieresonanskrets som är lämplig för låga impedanser i feederns anslutning.
Hur man åstakommer bandbyte med denna typ av tuner är upp till var och en och är beroende på hur man använder sin amatörstation.
När jag var "liten", 16 - 18 års åldern och för det mesta låg på 14 och 21 MHz använde jag mig av utbytbara spolar (hemmagjorda så klart!)
I ett senare skeende av livet när jag blev intresserad av att kunna köra på flera amatörband gjorde jag en tuner för varje frekvens och antenn! Jag hade då en V-beam för Sydamerika och Fjärran Östern/Australien, en Lazy-H för Nordamerika och en multibanddipol för 3,5 - 29 MHz i princip rundstrålande.
Kondensatorn C1 är "lyft" från chassiet vilket fodrar en isolerad axelkoppling. Detta och den skärmade linken är det enda som skiljer denna tuner från ARRLs antennhandbok.
Fördelarna med den skärmade linken tycker jag är uppenbara. Gäller egentligen bara i mottagningsläge.
Antag att den öppna feederstegen plockar upp en störning från en närliggande dator. Antag vidare att störningspänningen lägger sig i fas på de två feederledningarna. Då kan inte störningen förorsaka en induktiv, magnetisk, spänning i linken, men störningen kan kapacitivt ta "sig över" till linken - om den är oskärmad. I och med att linken är skärmad och skärmen är ansluten till chassie (jordad). kommer störningen ej att förorsaka QRN.
En annan uppenbar fördel med link, skärmad eller oskärmad, är att transceivern är helt galvaniskt avskild från feeder och antenn. Kan vara bra när man glömt lösgöra feedern från tunern när ett åskväder med laddade regndroppar bygger upp statisk elektricitet på antenn och feeder.
Den användare som är intresserad av snabba frekvensbyte kan, som bilden visar, anordna det hela med en kraftig omkopplare som successivt kortsluter "bort varv".
Obs. Jag har ritat fel. Dom kortslutna varven skall givetvis hamna på ytterändarna av spolen, ej intill linken som bilden visar.
73
Bengt
SM6APQ