Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ok, ledare och skärm kopplas ihop mot tunerns chassi och jord, och skärmens andra ände ansluts ej. Linken är två varv.
Men då får jag fler funderingar:
1. Linkspolen (de två varven) ska de ha samma diameter som spolarna i de spolar i varje branch som den kopplar emot, eller är det okritiskt?
2. Vilket avstånd mellan varven i linken?
3. Vilket avstånd mellan link och övriga spolar?
4. Är inte kopplingen frekvensberoende?
Osv. mer frågor lär följa. Ditt schema intresserar mig Bengt och jag jämför liksom Sture med transformatorn i S-matchen. Jag lär bygga något för att balansera min loop och stege, har varit inne på S-match eller dubblel-L, ditt schema är väl en variant av det senare.
Jo, då föddes en fråga till: Jag inbillar mig att en lindad toroid måste dimensioneras rejält för att tåla effekt. Hur är det med linkkopplingen, olika dimensioner och kopplingsavstånd för QRP och QRO?
Sen -KBW får jag tacka för den välvilliga tolkningen "trumpen gammal man", skulle ju kunna vara "gnällgubbe"..
Hej Bengt!Det är bara en sak jag "hänger upp mig" på:
Resten bygger och tillverkar man själv - om man är radioamatör?
73
Bengt
SM6APQ
CBS de APQ
Det du säger om koax/öppenstegmatning låter vettigt.
Det är bara en sak jag "hänger upp mig" på:
Dessutom finns det inte någon vettig tuner till rimligt pris för balanserad matning att köpa.
En balanserad tuner tillverkar man naturligtvis själv. Annars är man inte radioamatör - snarare radiokonsument.
73
Bengt
SM6APQ