Hej Bengt!
Du kommer med ett påstående att: Jag vill minnas att du då påstod att de "radiovågor" som sändes ut via EH-antennen inte var några vanliga radiovågor som kunde mätas upp med vedertagna mätmetoder och instrument men ändå tog de sig fram via jonosfären till en vanlig dipolantenn in i mottagaren i något främmande land där signalerna lyfte S-metern.
Detta har jag aldrig påståt eller sagt att gått emot moder natur! Skit snack!
Det var roligt att du uppskattade minna pokaler. Men nu är det så att vi har testat olika kombinationer av olika cylindrar och former som skall avge mest fotoner. Dessa skall ha en vis form för att kunna ge mest S-vektor. Här finns det ett samspel med naturen för att få det att fungera.
Vad som gör att att man får -20 till -40 db när man använder Hertz metod eller användande antenn beräknings program, är att man inte ser Cs capen som flyttar resonansen i väg 1-3 Mhz med olika "kopparpokaler" t.ex. 14Mhz
Det är något som naturlagarna fixar själv när den radierar.
"Så där skall du vara stolt över att du har rätt med -20 till -40 db!" Grattis!
Men nu är det så att detta är ett nytt koncept med att få kondensatorer att radiera HF och ge FOTONER för RF kommunikation. Som skiljer sig från 1884 av Mr Hertz.
Jag tycker att du kan även kan titta på övriga sidor på
PV-Antenna - THE POYNTING VECTOR ANTENNA PV-Antenna / sm6dco / Conny Winrot Så får du flera svar på dina funderingar.
Du älskar att sitta framför datorn och skriva men det gör inte jag av olika anledningar.
Så du får vänta på boken PV antenner ,som kommer att bli runt 200 sidor enligt tryckeriet
Jag kunde inte annat än skicka dina undringar till övriga i PVA gruppen.
Fick följande svar:
ok
seems he is wavering a bit
It is not a matter of you believing, the antennas do work whether we believe or not
anyways presently, the accepted value for Ted is about 4 dB less than an equivalent dipole
for an Isotropic, which the PVA is best described for h/Ro of value 3 is of course
gain is 0 dBi by definition however some advantage in lower noise floor in SNR
Bengt should listen to the Pollock U tube video to get a good comparison
maybe you should mention that
here it is
EH Antenna 20 meters Audio clip - YouTube
best Paul,
PS Till alla!
Det är konstig inställning från dessa SK. GURUN.
I QTC för 10 - 12 år sedan beskrev jag att det fans ett koncept på nätet av en antenn som jag hade hittat. Sakt och gjort så plockade jag ihop denna antenn. Vilket överraskade mig att det gick att köra HELA EUROPA med 2 Watt. Ytan är inte större än en stor tändsticks ask.
Så min tanke var att publicera detta för att hjälpa andra amatörer som har bekymmer med restriktioner och hyresvärd att få upp antenner kunna använda vår underbara hobby.
Vad hände, jag har fått en massa skit under dessa 10 - 12 år för denna artikel som skull hjälpa andra amatörer att komma i gång på banden. Dessa GURUN måste tro att jag är ute efter att ersätta Hertz antennen. Men där har ni fel W3EDP är en antenn som jag även använder. Men den skall vara i original koncept från 1938.
Jag kan inte förstå är att jag skall redovisa en massa test resultat?
1. Jag har inte patentet!
2. Jag producerar inga antenner!
3. Allt går ut på ESA Exprenterand Svenska Amatörer men det är farligt för somlig.
4. Om man skall få rätt info varför inte gå till patent ägare, producent eller leverantörer.
5. Min målsättning är att hjälpa amatörer med antenn restriktioner och få en fungerande antenn.
6. Ni som är intresserad och behöver en antenn som inte syns för grannar och hyres värd
Ta en titt på YouTube eller UA1ACO
Flat EH antennas from UA1ACO
DS.
Detta blir mitt svar på ditt inlägg!
Du har fått reda på var du skall söka info. I detta inlägg!.
Jag hoppas att jag blir förlåten när jag kommer till himmelen. Att jag har presenterat en antenn som fungerar för andra amatörer som de törs testa praktiskt. Det värsta är att den fungerar!!!!!!!!!!!!!
Så det kommer inte att bli mer inlägg från min sida.
Dessa trådar blir långa och en massa privat PAJ kastning har allti före kommer när man inte kan försvara sig.
73 / Conny