EH-antennen, igen

Tittade igenom hela videon i natt. Måste ge honom beröm i muntlig
framställning - briljant retorik. Synd bara att det är svammel som
han säljer!

Den springande punkten verka vara att om antennen har 377 Ohm
så blir det inga förluster vid övergång till vågimpedansen :)


Är inte dessa gossar någon sorts afterföljare till Tesla och hans
fältteorier?
 
Last edited:
Jag såg också färdigt hela videon igår kväll och håller med dig. Lysande retorik och om vi inte visste bättre kunde vi ju faktiskt tro honom! :)
Ja, rymdens impedans (???) tycks vara argumenteringens backbone! Helt otroligt vilket tekniskt svammel med lösryckta uttryck om impedans, kapacitans, balans, magnetiska kamelpucklar etc utan relevans. Men ändå, som sagt, underhållande! :)

/Lasse
 
Väldigt underhållande! Internet är verkligen översvämmat av diverse kvasivetenskap. EH-videon påminner starkt om det konspirationsteoretiker skriver spaltvis om vad gäller "Chemtrails", där det sägs att statliga myndigheter sprider ut kemikalier via flygplan. Anhängare av denna religion har hittat på motmedel för att bekämpa detta. Genom att blanda stenar, metallskrot och lim så har man skapat orgonite. Ett magiskt ämne..

Kolla in videon, det finns många liknelser tycker jag

ORGONITE VS CHEMTRAILS - YouTube

Jag ryser..

73 de SM6URQ, Christofer
 
På tal om kvasivetenskap, kolla in denna länk och få ett gott skratt:


Ghost Meter Pro with dialog mode! Breakthrough in paranormal research! - YouTube

Allt är möjligt i denna vetenskapens område tydligen.

Jag har ägt en EH-antenn för 20m och fått PSK-qso med JA med en utomordentlig utstrålning
från koaxen. Bytte nämligen antennen mot en konstlast och fick samma resultat och qso:n (!)

Ett ganska talande resultat, eller hur ?

73 de Christian SA0AYF/SM0O
 
Några minuter in i videon faller han fullständigt. Genom att såga ett kretskort på diagonalen så att man får två rätvinkliga trianglar så kan man tillverka en balun. Men ingen förklaring till hur den omvandlar balanserat till obalanserat. Förmodligen har han inte riktig pejl på vad en balun är för något.
 
Jag har ägt en EH-antenn för 20m och fått PSK-qso med JA med en utomordentlig utstrålning
från koaxen. Bytte nämligen antennen mot en konstlast och fick samma resultat och qso:n (!)

Ett ganska talande resultat, eller hur ?

73 de Christian SA0AYF/SM0O


Men Christian, då måste du väl ha haft något fel i din konstlast, annars skulle väl inte koaxen stråla? :)
 
Last edited:
Några minuter in i videon faller han fullständigt. Genom att såga ett kretskort på diagonalen så att man får två rätvinkliga trianglar så kan man tillverka en balun. Men ingen förklaring till hur den omvandlar balanserat till obalanserat. Förmodligen har han inte riktig pejl på vad en balun är för något.

Varför skulle han göra ett undantag på den punkten?
 
HEUREKA!

I mitt arkiv för gamla QTC-artiklar fann jag i QTC 12/2002 artikeln "Newsflash från den fjärde kvadranten" skriven av QTC-s dåvarande grävande reporter hunden Nelma (numera SK). Artikeln handlar om en produkt från företaget Cutting Edge i USA som på sajten

Total Shield Agricultural Unit

saluför en Tesla-antenn som i sitt mekaniska utförande verkar vara en kopia av en s k EH-antenn Produkten har enligt tillverkaren mycket intressanta egenskaper. Anordningen heter där TOTAL SHIELD och kostar mellan US$ 990:- och $1250:- , beroende på utförande, vilket troligen är billigt med tanke på prestanda. Tillverkaren ger följande intressanta beskrivmimg:

"The agricultural version of the Total Shield is a power-boosted broadcaster used directly on the farmland to stimulate biological energy and create a balanced harmony in the soil. This results in improved quality of your crops. The Agricultural Shield gathers cosmic energy into the large Tesla coil antenna running the full length of the shield. This modulated energy is coupled to the bottom of the Tesla antenna, where it is broadcast horizontally in a circular pattern through the soil to the roots of the plants. The bottom of the agricultural shield should be buried 6 inches in the soil. Without a power source, the Shield will be effective in an area of about one-third of an acre. With power, the unit effectively pumps the energy at an amplified level to increase the coverage to four acres. The unit with radionic well has an enhanced power output of up to 10 acres."

Reporterns förhoppning var då (2002) att de förhoppningsvis seriösa företag som hittills bara har sett radioamatörer som marknad för EH-antenner skulle vidga sin affärsidé och bearbetar ett nytt
lukrativt marknadssegment: alla de som oroar sig för ”ond mörk energi från kosmos”. Om detta har skett vet man dock inte ...

Jag rådgjorde med en amerikans bekant om jag kunde ha förtroende för den här antennen och dess leverantör och han svarade leende: "You can certainly have confidence in those people, because they are confidence men".

73 från Nelmas husse /Janne SM0AQW
 
Last edited:
Allting kan säljas med mördande reklam helt klart! Det är väl sin sak att bli blåst på pengar, det kan vara illa nog.. Det är riktigt otäckt när lurendrejare säljer mirakelmediciner och tokiga apparater till svårt sjuka människor.

Jag slår ett slag för kritiskt tänkande, utbildning, kunskap. Ett koncept som aldrig slår fel.

Trevlig helg!

73 de SM6URQ, Christofer
 
Lasse BDZ de Christian AYF/0O

Konstlasten var nog okej, en riktigt dyr sak som suttit i en NMT-450 station ursprungligen, full med gott och nyttigt beryllium :)

Koaxen däremot var helt enkelt urusel ock köpt i färdig längd på Kjell&Co.
Längden var exakt 20m, och 15m av längden låg i fruktigt gräs ute på Gärdet här i Stockholm.
Vi hade 2008 en gemensam field-day med alla klubbar i distriktet.

Dåvarande DL-0 var med när QSO:t med JA genomfördes, han sa citat "jag skulle aldrig ha trott på det
om jag inte sett det själv", Hi!

Koaxen är nu kasserad kan jag tillägga, kanske borde ha byggt en "Ghost finder" av resterna ? :)

73 de Christian SA0AYF/SM0O
 
Ok Christian. Fast tyvärr blev det ju då ett prov utan värde och inget särskilt talande resultat...

OBS! Nämn inte detta för EH-anhängarna! :D

73/Lasse
 
Nä, mätningen och försöket har inget vetenskapligt värde mer än att visa att man kan
köra radio på vad som helst bara det går att stämma av :)

När vi tidigare bodde på 5:e våningen ett tag i Gubbängen här nere hade vi en säng
med metallram. Jag stämde av den också med en enkel T-match och det gick att köra
Europa utan problem med den lösningen också, hahaha :)

Lovar att inte nämna detta i "fel" sammanhang och sällskap !

73 de Christian SA0AYF/SM0O
 
Last edited:
Nu har jag studerat bildspelet med de 80 bilderna Conny. Din pokalsamling med blänkande kopparägg och flöjtar är minst sagt imponerande och bilden visar att du själv tror på konceptet. Bra så.

När vi diskuterade EH-antennen här på Ham.se för några år sedan så gick det inte att få fram några konkreta värden på antennvinst och verkningsgrad och ju besvärligare frågorna från oss tvivlare blev ju mer inlindade blev svaren från dig. Jag vill minnas att du då påstod att de "radiovågor" som sändes ut via EH-antennen inte var några vanliga radiovågor som kunde mätas upp med vedertagna mätmetoder och instrument men ändå tog de sig fram via jonosfären till en vanlig dipolantenn in i mottagaren i något främmande land där signalerna lyfte S-metern.

En sak som är lite märklig när jag studerar bilderna är att de här äggen m fl formerna låter sig anpassas förlustfritt från rymdimpedansen 377 ohm till 50 ohm med hjälp av en så enkel men klen anpassningsanordning. Här borde ju krävas väl tilltagna spolar och kondensatorer med närmast icke existerande förluster precis som det krävs för alla andra antenner som är alldeles för korta eller små i våglängder räknade.

Jag fastnade också på bilden med schemat av en linkkopplad antenn där de båda dipolhalvorna var anslutna direkt till sekundärspolen och den s k "icke radierande kapacitansen" var väldigt låg. Inte kan väl det fungera och om så är fallet - varför det?

Det finns också en bild med antennen i ett dämpat mätrum och det vore intressant att få höra vad som mätts upp där och på vilken frekvens. Vad blev resultatet av den övningen.

Så frågan är hur stor antennvinst eller rättare sagt antennförluster ger dina nya antenner?

För EH-antennen fick vi fram siffror i häradet -20 till mer än -30 dB relativt en halvvågsdipol. Exakta värden var helt avhängiga av hur effektiv strömdrossel man hade alldeles vid matningspunkten. Det blev ju också klarlagt att EH-antennen fungerade som en kopplare som kopplade över HF till koaxialkabelns utsida som därmed fungerade som den egentliga antennen. Ungefär som en toppmatad vertikal men där EH-gänget inte ville kännas vid att det faktiskt var kabeln som var antenn och EH-mojängen bara en sorts "matchbox".

Har du några siffror att förmedla på antennvinsten på den nya PV-antennen relaterat till någon spårbar referensantenn eller vedertagen mätmetod?
 
CONNY de SM6APQ

Nu är det väl på tiden att du medger att EH/PV konceptet är en bluff eller en "antenn-dröm"?

Att denna produkt har massproducerats är inget bevis på dess "duglighet". Här är det pengar, och ingenting annat än pengar, som har styrt verksamheten.
(Kommer du ihåg avgasrejektorn SNAPP som tillverkades i Norge och påstods reducera bensinförbrukningen med 40%?)
Människan vill bli lurad.

Du, å andra sidan, tror jag inte har något ekonomiskt intresse i EH-affären. Varför inte då erkänna att du blivit lurad eller påverkad av dessa skojare.

Att medge och erkänna att man har haft fel är inget att skämmas över. Tvärtom högaktar man sådana människor.

73
Bengt
SM6APQ
 
Hej Bengt!
Du kommer med ett påstående att: Jag vill minnas att du då påstod att de "radiovågor" som sändes ut via EH-antennen inte var några vanliga radiovågor som kunde mätas upp med vedertagna mätmetoder och instrument men ändå tog de sig fram via jonosfären till en vanlig dipolantenn in i mottagaren i något främmande land där signalerna lyfte S-metern.
Detta har jag aldrig påståt eller sagt att gått emot moder natur! Skit snack!
Det var roligt att du uppskattade minna pokaler. Men nu är det så att vi har testat olika kombinationer av olika cylindrar och former som skall avge mest fotoner. Dessa skall ha en vis form för att kunna ge mest S-vektor. Här finns det ett samspel med naturen för att få det att fungera.
Vad som gör att att man får -20 till -40 db när man använder Hertz metod eller användande antenn beräknings program, är att man inte ser Cs capen som flyttar resonansen i väg 1-3 Mhz med olika "kopparpokaler" t.ex. 14Mhz
Det är något som naturlagarna fixar själv när den radierar.
"Så där skall du vara stolt över att du har rätt med -20 till -40 db!" Grattis!
Men nu är det så att detta är ett nytt koncept med att få kondensatorer att radiera HF och ge FOTONER för RF kommunikation. Som skiljer sig från 1884 av Mr Hertz.
Jag tycker att du kan även kan titta på övriga sidor på PV-Antenna - THE POYNTING VECTOR ANTENNA PV-Antenna / sm6dco / Conny Winrot Så får du flera svar på dina funderingar.
Du älskar att sitta framför datorn och skriva men det gör inte jag av olika anledningar.
Så du får vänta på boken PV antenner ,som kommer att bli runt 200 sidor enligt tryckeriet
Jag kunde inte annat än skicka dina undringar till övriga i PVA gruppen.
Fick följande svar:
ok
seems he is wavering a bit
It is not a matter of you believing, the antennas do work whether we believe or not
anyways presently, the accepted value for Ted is about 4 dB less than an equivalent dipole
for an Isotropic, which the PVA is best described for h/Ro of value 3 is of course
gain is 0 dBi by definition however some advantage in lower noise floor in SNR
Bengt should listen to the Pollock U tube video to get a good comparison
maybe you should mention that
here it is
EH Antenna 20 meters Audio clip - YouTube

best Paul,


PS Till alla!
Det är konstig inställning från dessa SK. GURUN.
I QTC för 10 - 12 år sedan beskrev jag att det fans ett koncept på nätet av en antenn som jag hade hittat. Sakt och gjort så plockade jag ihop denna antenn. Vilket överraskade mig att det gick att köra HELA EUROPA med 2 Watt. Ytan är inte större än en stor tändsticks ask.
Så min tanke var att publicera detta för att hjälpa andra amatörer som har bekymmer med restriktioner och hyresvärd att få upp antenner kunna använda vår underbara hobby.
Vad hände, jag har fått en massa skit under dessa 10 - 12 år för denna artikel som skull hjälpa andra amatörer att komma i gång på banden. Dessa GURUN måste tro att jag är ute efter att ersätta Hertz antennen. Men där har ni fel W3EDP är en antenn som jag även använder. Men den skall vara i original koncept från 1938.

Jag kan inte förstå är att jag skall redovisa en massa test resultat?
1. Jag har inte patentet!
2. Jag producerar inga antenner!
3. Allt går ut på ESA Exprenterand Svenska Amatörer men det är farligt för somlig.
4. Om man skall få rätt info varför inte gå till patent ägare, producent eller leverantörer.
5. Min målsättning är att hjälpa amatörer med antenn restriktioner och få en fungerande antenn.
6. Ni som är intresserad och behöver en antenn som inte syns för grannar och hyres värd
Ta en titt på YouTube eller UA1ACO Flat EH antennas from UA1ACO
DS.
Detta blir mitt svar på ditt inlägg!
Du har fått reda på var du skall söka info. I detta inlägg!.
Jag hoppas att jag blir förlåten när jag kommer till himmelen. Att jag har presenterat en antenn som fungerar för andra amatörer som de törs testa praktiskt. Det värsta är att den fungerar!!!!!!!!!!!!!
Så det kommer inte att bli mer inlägg från min sida.
Dessa trådar blir långa och en massa privat PAJ kastning har allti före kommer när man inte kan försvara sig.
73 / Conny
 
?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

73/DCO
 
Back
Top