Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ser ut som du råkat ut för ett "felsökningrör" från någon utbildningsverksamhet
Nu säger nog någon modern radioamatör att allt det där krånglet du byggt kan man få i en modern liten IC-krets med minne och alla möjliga finesser - då säger jag, det örat lyssnar jag inte på. Eller hur var det nu han sa, han Stenmark, med skidorna?
/Bengt
Kniven är ingen kniv utan en "enpaddlig manipulator" men kan användas som kniv om prick-streckpolskruvarna kopplas samman.
Den är tillverkad i runt 10-20 exemplar av en duktig instutitionstekniker på universitetet eller om det var högskolan här i Lund 1970-71.
CZR kan berätta mer - var det inte så? Tror att den kostade en femtiolapp.
Har du dina paddlar och nycklar kvar Ingvar?
Bjarne skrev: "Rakt och snyggt Bengt. Hur mycket tid har du lagt med blyertspennan och pappret innan du placerade ut alla komponenter?"
---
Denna gång gjordes ingen skiss alls. Jag bestämde måtten för chassiet efter transceiverns, och sedan placerade jag de båda rören och reläet på rad till höger så att det skulle bli plats över till en av några olika transformatorer som var kandidater. Det ena gav det andra ungefär som man lägger pussel. Nu är det ju inte HF så ledningsdragningen är helt okritisk. Då kan man bygga lite på gehör tycker jag. Dock är jag petig på att få allt på linje och i vinklar och försöker hålla mig till 25 mm moduler eller jämn fördelning etc.
Men jag ser nu att om apparaten skulle serietillverkas så finns mycket att produktionsanpassa!
Dock tog det väl två år från det jag fick för mig att börja bygga tills BDZ triggade mig i förrgår och då tänkte jag att nu är det dags. Passar ju perfekt som tillbehör till transceivern också.
Jag funderar lite på en CQ-maskin och även om en PIC-krets gör jobbet så vore det inte fel med en motordriven kamskiva och fotocell. Automatstopp med mekaniskt tidur för repetition. Vad tror du om en sådan mackapär Bjarne?
/Bengt
Hålen är dom för oktalsockel eller och dom där små plåtbitarna som täcker hålen köper
man dom eller gör man dom själv ?