Det finns nog lite att grunna på när det gäller nya radioapparater.
Konstruerandet av en modern radio som:
- kan användas för de vanligaste trafiksätten,
- inte kräver en 100 sidig manual för användandet,
- kan användas av både höger och vänsterhänta,
- inte behöver manövreras med en speciell pekpenna,
- kan användas både i dagsljus och i ett mörkt schack och
- inte kostar 5 hela avlöningar.
Ligger nog långt fram i tiden.
När det gäller manövrering av radion så är ”power” den mest använda knappen på mina stationer. Därefter följer VFO-ratt och knappen för vox. Det händer även att jag använder mikrofonens PTT, speciellt under tester på högre frekvenser. På VHF, UHF och SHF kommer ”mode” knapparna oftare till användning.
Jag använder frekvent endast ett fåtal manöverorgan på mina radiostationer. Övriga kontroll- och inställningsmöjligheter används sällan.
Trots vad som sägs i några tidigare inlägg anser jag att en S-meter/uteffektmätare kan göra nytta på en amatörradiostation och använder själv ofta den visuella information instrumentet ger.
Karl-Arne –AOM skrev ”intuitiv” om CR91 och en sådan konstruktionsparameter är något jag saknar på moderna riggar. Det är ganska frustrerande att man ofta ”inte direkt” kan manövrera en obekant radio utan att tända en extra lampa för att kunna läsa texten på knapparna eller behöver ta fram manualen för att byta mode.
En modern radio ska kanske vara adaptiv så att de kontroller som behövs för radions vanligaste användning är programmerbara och lätt åtkomliga på radions front.
Jag tror däremot inte på pekskärmar och stora färgdisplayer med frekvensvattenfall, då det flera gånger visat sig att en normal människa har svårt att tillgodogöra sig en stor samtidig informationsflod.
Bengt –EQL skrev om finessen med den visuella känslan av att veta var på bandet man är och det är något som jag tror skulle göra nytta för många, speciellt om presentationen automatiskt kan kopplas till aktuell bandplan.
Så hur ska då en modern adaptiv radio manövreras?
Ett förslag är då:
Två knappar och en ratt vertikalt placerade på var sin sida av radions front. Däremellan plats för display, S-meter och framåtriktad högtalare.
73 de SM7NTJ Lorentz