1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Fasfel?

Discussion in 'Antenner och master' started by sm6vtz, Sep 20, 2019.

1. SM5KYH

SM5KYH Well-Known Member

Ok. Då lutar det nog åt nån av antennerna som du var inne på.

2. SM4HFI

SM4HFI Well-Known Member

Hej Kricke!
    Du mäter alltså reflexion i kabeln? Då vrider sig fasen 720° om du ändrar längden en våglängd. Med samma reflekterad fasvinkel kan alltså två av kablarna vara ½ våglängd fel. Jag gissar du mätt längden på kablarna i mm också. Räkna på de längderna med hastighetsfaktorn på kabeln så ser du om det är en halvvåg fel.
    Annars får du koppla in en av mittenantennerna och sen koppla in en av de övriga i taget. Sjunker signalen från nån närbelägen fyr är det motfas, annars är det rätt.
    Hälsningar
    /Jan

3. SM7NTJ

SM7NTJ Well-Known Member

Jag kopplade in en HFX-50 kabel på mitt instrument och mätte fasläge med öppen ände över ett större frekvensområde.
    Fas_HFX50.JPG
    De vertikala passagerna av noll motsvarar kabellängd som är en multipel av 1/4 lamda.
    Den fallande linjen motsvarar kabellängd som är en multipel av 1/2 lamda.

Det är som Janne skriver möjligt att hamna en halv våglängd fel med samma fasläge om man inte gör en manuell beräkning och kontroll av kabellängden.

För att hamna i samma fasläge när man matar en antenn behöver man kapa bort en hel våglängd i kabel.

Jag hoppas att du hittar vad som spökar och får ordning på det hela utan för mycket besvärligt klättrande upp och ner i masten.

73 de SM7NTJ Lorentz

SM7NZB and sm6vtz like this.
  4. SM5XUN

SM5XUN ░░░░░░░

Ta ett kvastskaft som du tejpar fast en ferrit i änden på och viftar med nära ändarna på drivelementet, så kan jämföra med din VNA utan att behöva plocka ner antennerna.

SM7NZB and sm6vtz like this.
  5. SM4HFI

SM4HFI Well-Known Member

Felet är nog konstaterat, tack för telefonsamtalet Kricke. Det är udda halvvågor skillnad mellan de korta och långa kablarna. Kanske det går att kapa en halv våglängd och sätta effektdelaren annorlunda så kablarna räcker ändå, kanske genom att gina lite mellan bom och maströr och ha mindre slinga i bakänden av antennerna. Lycka till, ser ju ut att vara bra mastklättrarväder även hos dig idag.
    /Jan

SM7NZB, SM0KBW, sm6vtz and 2 others like this.
  6. SM5KYH

SM5KYH Well-Known Member

Det var lite dit jag var på väg igår. Bra att det löste sig:)

7. sm6vtz

sm6vtz Well-Known Member

Det var som Jan skrev, jag hade bara tittat på fasvärdet i VNA,et utan att mäta i mm. (var på väg att åka upp för fira ner antennerna när jag såg Jans inlägg)
    Som tur va hade jag lite mer HFX50 liggandes och kunde återanvända kontakterna.
    I em. klättrade jag upp i masten och monterade kablarna, nu funkar det UFB med bra RX och korrekta lober.
    Tack för allas kloka råd, det är värt mycket att kunna ventilera och diskutera på ett bra forum som HAM.se

PS Fin tropo ikväll med OK1TEH och G4FUF på 432 med nya stacken.

SM3ZBB, SM7NZB, SM0KBW and 2 others like this.
  8. SM4HFI

SM4HFI Well-Known Member

Jag kör själv inte med VNA, men om man mäter från power divider mot antennerna på halva arbetsfrekvensen, i VTZ:s fall på 216 MHz, så får man dels bra reflex från antennerna som antagligen är ganska lika i fas på alla antennerna eftersom det är långt från några resonanser i antennen, dels är 432-signalerna från antennerna i fas om man får samma fasvinkel på reflexen vid 216 MHz. Det kan ju även vara praktiskt när man mäter tomma kablar för att se att man inte har udda antal halvvågor skillnad.
    Lycka till Kricke med antennerna! Lördag förmiddag eller söndag eftermiddag ser ut att vara klättringsbara hos dig enl SMHI.
    /Jan

Share This Page