Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Innan antennerna monterades hade jag isär varje box för att göra ett litet dräneringshål, tyvärr tittade jag inte efter om någon anslutning var skiftad jämfört med dom andra, då man/jag räknar med att fabrikören borde gjort rätt när man beställer 4 antenner för att koppla samman dessa.
Det var lite dit jag var på väg igår. Bra att det löste sigFelet är nog konstaterat...Det är udda halvvågor skillnad mellan de korta och långa kablarna.
Drar igång tråden igen.Felet är nog konstaterat, tack för telefonsamtalet Kricke. Det är udda halvvågor skillnad mellan de korta och långa kablarna. Kanske det går att kapa en halv våglängd och sätta effektdelaren annorlunda så kablarna räcker ändå, kanske genom att gina lite mellan bom och maströr och ha mindre slinga i bakänden av antennerna. Lycka till, ser ju ut att vara bra mastklättrarväder även hos dig idag.
/Jan
Tack Lorentz!Hej
Ja du kan polvända de mittersta två antennerna om du har förlängt eller förkortat kablaget till dom med en 1/2 våglängd.
View attachment 7129
Om vi tänker oss att bild A visar normala höjdstackade antenner där alla har sin matning åt samma håll.
I bild B visas lösningen att bara vända antennerna upp och ner jämfört med de andra antennerna med längdskillnaden en 1/2 våglängd för matningskabeln. (Kan vara en fördel om du inte kan vända på anslutningskontakten för att få kablarna åt samma håll).
Det går även att vända bara det matade elementet på de två antennerna enligt bild C. Även här med längdskillnaden en 1/2 våglängd för matningskabeln.
Du få göra det som är lättast.
73 de SM7NTJ Lorentz
De sitter fast i ~190 grader, då öppningsvinkeln är stor täcker de från DL till PA.Snyggt! Åt vilket håll pekar paketet?
/Jan