Saken handlar oxo mycket om hur mycket man förkortar sin antenn.
Som nämnts en mobilantenn för 3,75 MHz på 2,5 m är inte mycket för världen.
Själv har jag byggt en del förkortare kortvågsdipoler.
En jag har uppe nu är 2 x 4 meter lång för 5,3 MHz, en havvågsdipol är normalt c:a 2 x 14 meter lång.
Med en eller fler sådana har man möjligt att ha felra antenner upp att välja mellan.
Funktionen på min 2 x 4 meters (långa) antenn är svårt att sklja från min 2 x 40 meters med stege.
Ibland bättre ibland ngt sämre. Lite mer brus men den sitter lägre ovan taknocken.
Antenner på 2 x 10- 15 meters längd för 3,7 MHz brukar gå alldeles utmärkt.
Har även provat 2 x 15 - 2 x 30 meter långa dipoler med spolar för 1,8 - 2 MHz.
Spolar lindade på VP rör, plogpinnar av plast, avloppsrör etc är kul att göra.
Tråd som RK, FK, eller lacktråd funkar.
Alla förkortade antennern blir förstås smalare, och tyngre att hissa upp.
Är tyngden ett problem gör man mindre och lättare spolar, och tar ev förlust av det.
Det finns många online calculatoer för att förkorta antenner, en vertikal antenn med spole blir en dipol om man gör två.
När man väl vet spolen induktans, finner man ett onlineprogram för att beräkna spolen, med tanke på material man har.
Kul experiment som givetvis kan bli bra fasta antennen för många år.
Experiment som man kan gå vidare med och mer vetenskapligt försöka optimera verkningsgraden, med spolar av högre klass.
Den minsta antenn jag gjort var för 3590 kHz RTTY, (Baudot), på den tiden man labbade med det trafiksättet.
Spolar på pennor, dvs 8 mm och lacktråd 0,3 mm, dipolens längd 2 x 2 meter, (längd) med 1/4 tums bandkabel, dvs den smalaste TV bandkabeln,
Körde SM7, men spolarna blev varma och gav rökutveckling, över 10 W. Det visar dess förluster så klart. Men antennne gick att tulla ner i fickan.
Det roligaste är när man upptäcker att om man klipper, och trimmar längden innanför spolarna så sjunker resonansfrekvensen.......
Detta betyder att spolarnas placering har stor inverkan.
Min personliga ide, från praktiska prov, är att man kan förkorta en dipole till halva längden utan större märkbara förluster.
"Märkbara" är en helt annan sak än teoretiska 1,3 eller 2,1 dB hit och dit.
SM4FPD