R8N skrev; "Man kan använda privatradio och amatörradio samtidigt. Vissa på det här forumet vill gärna förminska de som kör PR till något som katten har släpat in. Bara så du vet att alla inte har samma åsikt."
Ja det är helt korrekt att en radioamatör utan problem kan använda privatradio liksom jag själv använde PMR-446 MHz för några dagar sedan i samband med antennarbeten. Det som inte brukar uppskattas av de radioamatörer som värdesätter de privilegier vi har är när radioamatörer bedriver privatradioliknande aktiviteter på amatörbanden. Du var själv inne på det i ett annat inlägg där jag bad dig definiera privatradiotrafik så du förstår säkert vad jag menar.
De radioamatörer som parallellt med amatörradio kör olagligt på privatradiobanden t ex med höga effekter eller med sina amatörradiostationer står i allmänhet inte högt i kurs i de seriösa amatörradioklubbarna som naturligtvis är rädda om sitt rykte och gärna ser att medlemmarna sköter sig. Motsvarande gäller säkert i pistolskytteklubbar och i andra fritidssammanhang också. Det kan också handla om att de som tar steget från privatradio till amatörradio tar med sig en massa olater och för in nya språkbruk i amatörradiohobbyn som många av de etablerade radioamatörerna inte känner sig bekväma med. Det är i alla fall vad man får höra när saken diskuteras på klubbar och fielddays.
Man kan så klart argumentera att vi enskilda radioamatörer inte har att göra med hur vissa andra radioamatörer beter sig på amatörbanden då det enligt nu gällande föreskrifter inte finns några som helst krav på vad som får sägas och hur. PTS har inget att göra med själva innehållet i radiosamtalen och allt är tillåtet så länge anropssignalerna ges med jämna mellanrum. Enligt praxis var tionde minut samt i börja och slutet av samtalet. Det är fritt fram att svära och domedera, spela dragspel eller dra fräckisar om det är kul. Är det en bra låt som spelas kan jag lyssna men oftast stänger jag av. Kommentera gärna detta.
Det finns dock ganska många både gamla och nya amatörer som inte trivs inte med trafikdisciplinen på amatörbanden och därför lägger av med amatörradio helt eller flyr dit där de kan få vara i fred. I princip alla "de gamla" som förr trafikerade 2 m och 70 cm har gett upp då de helt enkelt inte orkar lyssna på skitsnacket längre. Många lever ännu och dyker upp på loppisar för att fynda men radiotrafiken har de tröttnat på. Så ser det ut här nere i min region i alla fall. Vi är ett gäng här som kör direkt på "egen kanal" enbart för att få vara ifred från buset. Hur är det i SM0?
R8N skrev: "Det här forumet innehåller mycket kompetens. Det innehåller även en massa gnälliga gubbar. Det gäller att filtrera inläggen man läser.
"
Just precis. Det är så jag resonerar när jag läser "gnälliga" inlägg själv. Både här på Ham.se och på en lång rad andra forum där jag följer samhällsdebatterna. Massor med gnälliga och utflippade inlägg där men som alla är berättigade sett ur skribentens synvinkel. Någon vill ju föra fram sin åsikt och hur fel åsikten än kan låta för dig eller mig så kan den ju vara rätt för någon annan. Precis som detta inlägget jag skriver nu. Vissa håller med andra skulle vilja radera det eftersom dom inte tål att höra avvikande åsikter.
För att svara på TS inledande fråga i inlägg 1 så är så klart alla välkomna att bli radioamatörer. Huruvida de blir mottagna på ett bra eller dåligt sätt beror helt på dem själva. Gäller i alla sammanhang och det finns nog ingen här på Ham.se som vill förbjuda fd PR-snubbar att bli radioamatör? Klarar PR-snubbarna vad som krävs så kan ett certifikat utfärdas och sedan är det upp till var och en att smälta in i gemenskapen. Så enkelt tycker jag det borde vara.