Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Återinför B90, signalövervakning och kadaverdisciplin. Är det så "rågången"
mellan privatradion och amatörradion ska återupprättas?
KBW DE EQL
Så det jag menar är att vi radioamatörer har varit synnerligen dåliga på de senare säg 40 åren är att förvalta vår hobby så som den var tänkt och för det ändamål den faktiskt skapats en gång i tiden. Att ge de personer som hade ett uttalat radiotekniskt intresse möjlighet att experimentera med radiosändare i icke kommersiellt syfte och för att förkovra sig. Alltså ungefär den definition som PTS numera har förtydligat i de senaste föreskrifterna.
Men SA2CEM, du rabblar upp en massa plastradio - har du inte
byggt något - åtmintone någon antenn?
Det är ju det unika med att vara radioamatör, att du kan slippa
det fabriksbyggdas tyrrani. Att inte bara använda utan oxå
förstå hur våra sändare fungerar, det är vad det handlar om
när man är amatör.
Att läsa QST eller RadCom är ett större nöje än att titta på
"Mello" och funderingar på markkonduktivitetens påverkan
på din dipol är viktigare än vem som vinner denna "Mello"!
Då är du ett ham och har ett stort utbyte av ham.se - om du
inte - förstås måste svara på frågor varför 27-megahertzare
inte trivs här på forumet
Hej, jo absolut har jag byggt saker, men det var inte min poäng.
Ja jag rabblar upp en massa plastradio för jag tillhör dom som inte är intresserad av att bygga sändare/mottagare i dagsläget, förmodligen för att det känns som ett altför stort steg att bygga en ssb sändare som första projekt.
När (om?) jag lärt mig morsetelegrafi så ser jag en större möjlighet att experimentera med hembyggda sändare.
Vad jag däremot tycker är riktigt roligt är antenner och vågutbredning så det är för tillfället där jag lagt mitt experimentkrut.
Samtidigt så förundras jag av radioamatörer som rattar in privatradiofrekvenser och lyssnar när de inte har något som helst intresse av det mer än att kunna skriva i forum och klaga..
Hm, kan man vara medlem i SSA utan att vara radioamatör? För som det ser ut nu på deras sida så är forumet stängt för icke medlemmar.
Det verkar lite märkligt att vara en så sluten grupp, hur ska nya då veta om dom är intresserade?'
grebnarg skrev:
'... så är forumet stängt för icke medlemmar.
Det verkar lite märkligt att vara en så sluten grupp, hur ska nya då veta om dom är intresserade?'
'Det blir lite humoristiskt när nån som har kunskap och framför allt rätten till att bygga en helt egen sändare inte ens kan löda fast två batterisladdar.'
Just precis. I mitt fall råkade jag nämna mitt för tillfället vilande DX-intresse för en kille i en annan klass på gymnasiet. Han visade sig vara radioamatör. Vad det var hade jag faktiskt ingen aning om. Resten är "historia", tack vare Nils-Erik, SM3DEH, numera SM5DEH!Jo, det finns DX-are, alltså lyssnaramatörer, som inte innehar licens.
Vi är många som börjat med radio på just detta sätt...