Tack, SM5AKU och andra, för ert tålamod och era pedagogiska förklaringar.
Min formulering, Janne/SM5AKU handlar om att jag är relativt ny som skribent på detta forum, och även som sändaraktiv radioamatör, och jag är hellre ödmjuk än att försöka slå andra i huvudet med att "Jag har rätt!".
Faktum är att jag ofta agerar liknande i mitt arbete som läkare, jag lyssnar på mina patienter och respekterar deras tankar och tolkningar även om de kanske inte kan förklaras rent skolmedicinskt, och jag har ingen falskt stolthet som förhindrar mig att erkänna för mina patienter om det är något jag inte vet eller kan.
Om du försöker argumentera med mig om metoder att systematiskt placera ökningsmaskor vid rundvirkning för att uppnå ett slutresultat som är så nära en rund form som möjligt kanske jag argumenterar emot, men samtidigt lyssnar jag garanterat på dina tankar och åsikter och försöker lära mig av det du kan. (Jag har ägnat en hel del tid åt att ta fram en matematisk och geometrisk modell för just detta och har nog inte helt oävna kunskaper inom detta specialområde.)
Jag skall söka efter författningen du tar upp. (Inte helt banalt, märker jag.
TFS B:90 verkar vara en monografi, en s k bok. Jag har ännu inte funnit själva författningen ifråga, men anar att den kan vara från 1982 eller möjligen 1981 eftersom boken är tryckt 1982. Testar just nu Riksarkivet också, som börjar med
Televerket Kongliga Thelegraf Corpsen Optiska Telegrafinrättningen 1794-1881.
Äntligen!
FRO hade den på lager. Den var visst från 1968... Lite schysst att man behövde tillstånd från Konungen för att inneha radiosändare.
Jag ser att det då fanns åldersgränser, något jag har frågat om i en annan tråd.
Oj,
§ 7 moment k uplyser om att amatörradiosändare skall vara så installerad att den icke är tillgänglig för obehörig person. Tidigare framgår att person utan certifikat får sända enligt lägsta certifikatklassen under direkt överinseende av certifierad sändaramatör. Innehav av olaglig radiosändare kunde ge fängelse upp till ett år.
Jag älskar språket! "Det alla som vederbör hava sig hörsamligen att efterrätta.Till yttermera visso hava Vi detta med egen hand underskrivit och med Vårt kungl. sigill bekräfta låtit."
Jag får nog kontakta riksdagen och/eller Riksarkivet och fråga varför jag inte lyckas få tillgång till denna författning på nätet...