Fynd på nätet och TRADERA

SM4FPD

Well-Known Member
Jag gör en ny tråd i ämnet. Ofta finner vi fynd som kan vara värda att nämna på TRADERA.
Ibland saker som kan vara roliga att diskuteera rent nostalgiskt. Kanske man kan få en liten kicka att plocka fram en gammal sak att renovera, eller modifiera.
Idag denna: https://www.tradera.com/item/302069/390364072/10-st-keramiska-filter
MURATA filter 10 st ett fynd, det är ju de större filtren i metallkåpa som är lite brantare.
Tyvärr ha säljaren glömt att skriva specen så det får vi hjälpa honom med.
CFM455 B, funkar på 455 kHz MF, och B betyder bandbredd +-15 kHz dvs totalt 30 kHz vid - 3 dB.
Perfekt för alla som vi gå tillbaka till 70 talets kanaldelning på VHF och UHF banden och 15 kHz kanaldelning. Byt filter i riggarna och ställ upp deviationen från +-2,5 till +-15 kHz, njut sen av den fina ljudkvaliteten.
Att man sen täcker fyra fem kanaler i dagens 12,5 kHz delning är väl inte så farligt, aktiviten är ju ädå så låg.
De som lyssnar på satteliter i 137 MHz bandet ja varför inte, de går ju, eller gick med sådan bandbredd.
Numera är det väl mest bara digital telemetri.

SM4FPD
 
Ett ny kul sak finns på TRADERA, en SET-19
https://www.tradera.com/item/302069/393674032/set-19
Kul, och den väcker gamla minnen.
Minnen som för några år sedan gjorde att jag skaffade en, som är körbar.
Med 12 V via roterande omformare.

SET-19 är vida omrksiver på nätet, kommer från WWII tiden. Kör 2 - 8 MHz HF, VHF med enkel regernativ mottagare, ungefär 220 MHz
Kör även LF, med vilken man får interkom mellan flera talgarnityrer.
Det körs ibland någon SET-19 med AM på 3640 kHz.

Autionens SET-19 säljs utan garanti, synd, det vore ju kul med 2 års garanti.....
Dessvärre verkar de flesta tillbehör saknas, sladdar 12 V agg med roternande omformare, lådor för headset etc. Ofta kom SET-19 med en låda reservrör.
Jag skulle tro att en del tillbehör finns hos säljaren, men det kan vara delar som man tycker verkar skräp. Den som funderar på att bjuda på plåtradion, bör kanske höra lite med säljaren om några odefinderade saker kan stå kvar.

RX lite bred, men funkar, kör A1 med Morse utan problem, ger en 10 - 15 W.

Auktionens SET-19 ser ut at ha slutröret kvar, vanligen plockades slutrör och slutsgespolen bort vid försäljning, för att inte olicensierade skulle hitta på att sända. med den.

De
Roy
 
Kult-nostalgi av rang. Bör inte saknas hos någon.
Själv har jag två MkIII som luftas varje vecka.

/Göran
 
Kabeln som brukar gå mellan radion och den roterande omformaren med kontakterna lär vara svår att få tag
I eller hittar men den på dx radio eller?

mvh sm0ydo
 
På bilden av den på TRADERA utannonserade ser vi att man har bytt den nedere kontakten.
En plåt täcker hålet och en rörsockel finns där.
Men det är väl den övre kontakten som är för strömförsörjningen...

Man kan förstås diskutera om det är en bra die att modifiera en sådan kulturskatt.
Ofta byter man de koaxilkontakter som finns på SET-19 till vanliga So259.

Gör men det möjligt att får tillbaka originalet må det vara hänt.

Att få tag på delarna är nog närmast omöjligt.....

På min avatar syns de två skalorna på min ST-19 där jag har fotograferat så att det självlysande kom med på bilden, samt fotogenlampans sken på övrigt.
För övrigt en upplevelse att köra radion i nattens mörker.
En självlysande färg som tog många liv vid tillverkningen. Hur farlig den är idag, där den torkad sitter på radion, vet jag ej, har i alla år tänkt ta fram min geigermätare.....

Den ryska texten är intressant.

De
SM4FPD
 
Jag hade en Folkvagnsklocka med WW märke efter min far som man fick när man hade kört tillräckligt många mil med sin Bubbla
Den armbandsklockan hade självlysande visare jag tror att visarna var radioaktiva mvh sm0ydo
 
Last edited:
Hej!

Jag vill minnas att man använde 226-Ra, men kan ha fel, t½ för 226-Ra är lite styvt 1600 år...
Att det lyser dåligt eller knappt alls beror på att "färgen är utbränd", så alltså = farlig utan att man kanske tror det.
Damm/partiklar från texten på Set No19 som diskuterats är att betrakta som riktigt farligt.

Detta såvitt jag kan minnas, går säkert att googla eller kolla med SSM, de brukar vara hjälpsamma.

Kör själv med en Set No 19 mkIII, inte lika ofta som Göran, men lite då och då.
 
Varje tisdag kl 10 SNT luftas det flera ws-19 i det tyska ”surplus-nätet”... frekv 7036kHz
 
SET 19 gick för 2250 kr. Inte illa!!
Minns att jag köpte en för 30 kr, det må ha varit i mitten av 60 talet, åkte buss tillsammans med min kompis till Karlstad och köpte varsin.
Vad kompisen gjorde med sin vet jag inte, förmodligen blev han inte instresserad av radio.
Den funkade, jag byggde ett nätagg, var väl 15 år då.
Men var den sedan tog vägen är en bra fråga.
Den jag har nu köpte jag för en 15 år sen för 300 kr.
Får faktikst ta och värma på den nån dag.

SM4FPD
 
Chippar? Det ska höras att det är en SET-19 men det ska inte låta illa.
Stationen har något som idag är okänt för de flesta. Känslan och upplevelsen. Den har karaktär.

Lyssna imorgon den 11 april med start kl 1000 SNT. Till minne av befrielsen av Ommen 1943 kör PA75HGV (Op. Henk) sin SET-19 MKII från 1942 på 3568 hela dagen.
 
Låter spännande, det må vi lyssna på.

Vad gäller kontakterna, själv kör jag min med original sladd med sådana kontakter till Omformaren, dvs den övre mångpoliga kontakten.
Den undre där mik och högtlare ptt etc kommer saknar jag, därför har jag lött trådar direkt på stiften.
Jag minns för många år sedan blev jag lovad en sådan kontakt eller sladd med kontakt till den nedre, men fick aldrig någon.
Nåja det går bra med lödda trådar.....

En tidig variant hade inte planetväxlar på vreden som driver skalskivorna. MKII (den jag har) har planeterväxlar.
Minnena, var före sin tid, dock ej med digital minnes teknik, inte ens batteriback upp. Utan helt mekaniska minnen.
Ja sådana minnen hade ju bilradio till mitten av 60 talet.... för att inte tala om TV.

På lördag körs en del AM på 3640 kHz har för mig kl 10.00, någon SM3:a kör just SET-19 vanligen får man nog använda annan mikrofon och gärna en kompressor eller LF-klipper för att hålla modultionen inom rimliga gränser.

Däremot har jag barometern, antennavstämmaren, avsedd att moteras i taket på ett fordon, där antennfoten då kommer utanpå taket, inne får man ett stort vred att tuna på. Antennströmmen överlagras HF signalen och visar sig på mätaren på radion.
Så tydligen fanns små Ge dioder redan då.
Vore kul att höra om någon använt varometeravstämmaren????

SM4FPD
 
Finns det någon sdr mottagare som man kan lyssna på radio trafiken eller ? Jag kör en iPad surfplatta mvh
Sm0ydo
 
Ett fynd för nostalgikern på TRADERA https://www.tradera.com/item/340198...-ny-vintage-transistortestare-komplett-i-lada
En förhistorisk transistorprovare.
Visst är den snygg, sådana instrument var vanliga på 60 och 70 talet.
Transistorer förmodades gå sönder likt eleketronrör.
Att mäta i krets verkar inte ha varit så vanligt på den tiden utan man tog ut misstänkt transistor och körde den i testaren.
Instrumentet i fråga finns i flra olika fabrikat, eller märken.
Är en tidstypisk produkt som såldes av ELFA, kanske Clas Olsson etc.
Med största sannolikhet är den endast avsedd för Ge transistorer, men kan möjligen ge ett värde för Si. Men kanske inte fetare Si transistoer som de i slutsgegen på riggen.
Nostalgi då man minns och suktade, dock byggde jag en egen, som funkar än idag.... har för miog från någon av Radiobyggböckerna, men funkar inte så bra på Si- transistorer.
Varför den benämns vintage (årgångsvin) är en bra fråga, gammal är väl bättre.
Vore kul om någon har minnen eller har ägt en sådan?

SM4FPD
 
En knivströmbrytar i "lagom" format för stegen: https://www.tradera.com/item/342563...artpage&itm_medium=ending-soon-from-blueshift
En sådan fanns för länge sen hos Clas Olson, jag har några sådana kvar som jag använder till min stegmatning. Ena läget går till radiostationerna inomhus, andra läget går till vidare stegekabel till altanradiostationen, sen en till och vidare till ett rum i källaren.
Sätter man kniven i mitten är det ett ganska stort avstånd vid åska.

Att säljaren kallar den stor förstår jag dock inte, 75 mm är ganska litet i sammanhanget, den från Clas är lite mindre, har skruvklämmor men ganska lik.
En stor ser jag som de som satt på elcentraler för, på marmorplattor och i storlek 200 mm eller mer.


En liten historia dock om prytteln, för många år sedan, då det var riktiga konditioner och jag lyssnasde på 28 MHz, uppstod något som lät som en massa IMD oljud, inte kunde väl min fina ICOM:radio, IC-720 ha IMD problem, med antennavstämmaren blev det rent, inte bra..... Men jag kom sen på att oxid i nämnda knvibrtare var boven i dramat. Åtdragning av skruvar, ihopklämmning av fickorna för kniven och lite oxidlösande gegga, så har den gått rent i alla sina dagar sen.
På den tiden, för IC-720, var signalstyrkorna på kortvågen så enorma, att det kunde bildas IMD mellan BC banden. Oljuden hamnade sen på 21, 24 och 28 MHz.
Jag mätte en gång över 0 dBm pep från bara ett BC band, om det var 12 el. 15 MHz minns jag ej.
Man kunde säkert få en lampa att lysa direkt på antennen, nåja en liten lampa då...... jätteliten.

SM4FPD
 
Här har vi en lite nostalgisk mottagare. INOUE IC-700R.
https://www.tradera.com/item/302069/409958205/icom-inoue-ic-700r-mottagare-vintage-funktion-okand
På den tiden hette företaget INOUE, från grundarens namn.
Mottagaren är från 70 talet.
Det fanns även en sändare i samma format, med slutrör dock.
IC-700R bygger på en enkelsuper med kristallfilter, byggd på en bandomkopplad VFO, vilket givetvis gör den någon mer ostalbil ju högre frekvens man lysnar på.
MF: 10 MHz, det som utmärker apparaten är dess preselektor, den kan utan bandomkoppling täcka 1,8 - 30 MHz, det gör man genom att preslektorratten samtidigt vrider en flergangad vrisdkondensator och stämmer av en tvågangad permabiltetsavstämning, dvs drar kärnor in och ut ur spolarna.
Genom enkelsupern och den rätt branta preselektron vr mottagaren relativt för tiden, väldigt "ren" och fattig på spurar och speglar. en nackdel med avstämt HF-steg är dock att känsligheten sjunker med ökad frekvens dvs tvärs om vad man öskar sig.
Det var dåtidens ELFA som sålde en här linen. de tär sällan man ser modellen, och jag vet inte hur många som såkldes i SM.
Auktiones exepmpalr saknar tycärr en viktig rattt smt har fått står ut emd tidens och vädrets tand under lång tid.
Ett intresant renoveringsobjekt kanske. Man får en lätt mottagare med låg stömförbrukning för portabelt eller i stugan utan nätström.

SM4FPD
 
Ja konservburken med konstlast och olja var en klassiker på sin tid.
En tid som funkar än i dag.
Även MFJ sålde samma burk, med lite annan text på bara.
Observera att den måste var oljefylld för att tåla effekt.
Transformatorolja är nog inte så lätt att få tag på idag, och den var förr inte så miljövänlog, PCB etc.
Men det står ju tydligt att det går med mineralolja. Så ett besök på BILTEMA och köp av en pyts motorolja duger.
Visst har man hört hostorier om att den spricker och olja sprutar ut, men frågan är om inte det är lite överdrivet......

En pryl som borde finnas i fler radiorum, om man lyssnar på banden och hör hur ofta det stäms av mitt på andra radiokontakter.

SM4FPD
 
Back
Top