1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Fynd på nätet och TRADERA

Discussion in 'Amatörradio Säljes' started by SM4FPD, Mar 12, 2020.

1. SM0YDO

SM0YDO Well-Known Member

Jag har hört att det går bra att använda Parrafinolja istället för transformatorolja i konstlasten.

mvh Lasse sm0ydo

2. SA5PMG

SA5PMG Well-Known Member

Japp, parafinolja är vad jag köpte till mitt bygge men ännu inte hällt i burken. Jag har numera byggt en bättre konstlast.

3. SM0YDO

SM0YDO Well-Known Member

Var till Biltema för något år sedan i Haninge och skulle ha tag i Parrafinolja till en skärbräda men då hade
    Dom slutat att sälja det innan dom byggde om butiken så då köpte jag en liter på Jula istället idag när jag
    Var på väg ifrån den nya butiken så kollade jag på mobilen och då såg det ut som dom hade fått in den igen
    Men man kan inte vara säker måste åka dit och kolla på plats för att veta.

sm0ydo

4. SM6MFA

SM6MFA Well-Known Member

Last edited: Aug 5, 2020
  5. Per Bengtsson SA7PGB

Per Bengtsson SA7PGB Active Member

SM4FPD
    Funderade på det du skrev om att de spricker och oljan sprutar ut,
    ifrågasätter inte om hur överdrivet det är eller inte ,
    men de kan man ju snabbt o smidigt med att sätta ner i en billig plasthink om man vill va på säkra sidan :)

MVH
    SA7PGB

SM0APK likes this.
  6. SM0APK

SM0APK Gamling

Just vad jag gjorde med min Cantenna redan för ca 40 år sedan...

7. SM4WII

SM4WII Well-Known Member

8. SM4IYF

SM4IYF New Member

9. SM5XUN

SM5XUN ░░░░░░░

10. SM5KYH

SM5KYH Well-Known Member

Check. Stämmer.

11. SM4FPD

SM4FPD Well-Known Member

Här har vi en jaktradio, som ger lite mer effekt, och möjlighet till fasta antenner, än de tillåtna handappraterna med inbyggd antenn.
    För den som vill ha längre räckvidd........
    https://www.tradera.com/item/302072/418892556/jaktradio-aurora-c54-155mhz-vhf-stavmikrofon
    Faktum är att för några år sedan hörde jag amatörradiolikande trafik på jaktfrekvenserna, Måste ha varit rätt starka basstationer.
    Elle så var det bättre konditioner förr.... men 100 - 150 km.
    Numera är det rätt tyst på frekvenserna, förutom jägarna och hundpejlarna.
    Kanske 69 MHz har attraherat de som körde "DX" på jaktradiobandet...

Här är reglerna för 155 MHz,

Det fria frekvensområdet i Sverige på 155 MHz i Sverige är uppdelat på 6 kanaler med sändareffekt max. 5 W ERP (ERP = effekt inklusive antennvinst / antennförstärkning). 155 MHz är endast fritt för samordning och säkerhet vid "jordbruk, skogsbruk och jakt". Det är inte tillåtet att använda stationära apparater med yttre antenner på hustak eftersom räckvidden ska vara relativt kort.

På 155 MHz sänder också de tillåtna versionerna av hundpejlar (GPS-data från hundens halsband). Det hörs som ett återkommande surrande ljud i jaktradion. Två av jakt-kanalerna på 155 MHz, 155,500 och 155,525 MHz är dessutom samma som de nordiska fritidsbåtskanalerna L1 och L2, så där kan man också båtsamtal.

SM4FPD

12. SM5XUN

SM5XUN ░░░░░░░

13. SM0YDO

SM0YDO Well-Known Member

Jo jag såg den nyss undrar om det är någon som vågar att bjuda för den var visst inte
    Funktionsprovad ?

mvh Lassesm0ydo

Share This Page