HAB - High Air Ballooning

Jag hör den!
FT-817 med tillhörande gummipinne. QTH Linköping. Jag var tvungen att lämna huset (med sin stördimma.) Mycket svaga blip-----blip-----blip.

Kul! Dags att skaffa bättre antenn för 70cm och kanske en preamp. Det vore kul att avkoda några datapaket också.


Det är väl han Leo Bodnar (Balloon flights / Leo Bodnar) som ligger bakom ballongen? Synd att han inte uppdaterar sin sida så man kan se vad han experimenterar med.

SM5OCI Per
 
Ja, tack, jag hittade det! :)

Tror att jag fått igång Fldigi nu - ser åtminstone mej själv på trackerkartan!
 
mottagaren är trimmad. Få se om den trillar i havet eller man får ge sig ut å leta ikväll.
73 Göran
 
Ska den inte vara på nästan 30000 meters höjd? Är den på 3700 meter? Där kan den väl trassla in sig i flygplan?

/Roland
 
japp, du syns :) du måste manuellt ändra i dl-fldigi för att kunna avkoda denna ballong:
op mode
RTTY
Custom

där ändra du Carrier Shift till 350
 
Såg tyvärr inte dina inlägg förrän nu, hörde signalen men kunde inte dekoda den pga fel skift :-( Nåja, bättre lycka nästa gång...

Jag försökte hitta info om ballongen, var hade man kunnat hitta det? Finns det några i Sverige som sysslar med sånt här?
 
Jag hörde den starkt och fint, som närmast var den 15 km från mig. Tyvärr ingen kabel från radio till dator, så jag använde datorns inbyggda mikrofon. Jag kunde se brottstycken på skärmen.

Detta är den andra ballongen jag hör på några veckor. Nu måste jag skärpa mig och se till att kunna lyssna mer ordentligt. Bättre antenn, och ett fungerande interface mellan radio och dator.

SM5OCI Per
 
Varit riktigt kul med ett par ballonger på kort tid som åkt förbi :)

Gällande interface så är en hörlurskabel med 3,5mm/6,5mm kontakter i bägge ändarna allt du behöver, en ut från radions hörlursuttag och en in i mick in på datorn, se bara till att radions nätagg och datorn nätagg sitter i samma jordade uttag.
 
Jag hörde som sagt ballongen på en 2m-yagi - inte direkt optimalt men den var vad som fanns tillgängligt - men lyckades inte avkoda datat pga fel skift.

Vad för antenn är lämplig för detta? En yagi för 70cm kanske? Det har jag ändå planer på att bygga.
 
Det är svårt att säga, yagi på rotor, eller fast monterad yagi mot sydväst -dom flesta för att inte säga alla ballonger kommer därifrån, ihop med en vertikal rundstrålande antenn, gärna med en mastmonterad preamp.

Här finns lite screenshots på vilka banor ballonger som passerat Sverige innan har tagit: Balloon flights / Leo Bodnar

Själv var jag inne på yagis men ser att det kommer bli dyrt med rotor så nu siktar jag på att sätta upp min 2m/70cm antenn lite högre och montera dit en preamp istället, tänker använda mina yagis för att om tillfälle ges åka upp på ett närliggande berg och rx:a.

Rotor blir det i framtiden om jag kan hitta något renoveringsobj på någon loppis.
 
Har redan rotor som jag fått av min pappa (SM0EPL) - tur ska man ha :)

Blir nog en yagi för 70cm eftersom jag ändå har planer på det. Brukar ballongerna ha vertikal eller horisontell polarisation?
 
Back
Top