HAB - High Air Ballooning

Last edited:
Hör nu ett blippande och "skvirrande" på 434.502 kl 2305. 13-el hor yagi, pre-amp till IC-706. Ser att footprint precis tangerar mitt QTH.
 
B-46 på väg in norrifrån efter att varit ute och vänt mellan Island & Grönland, nu strax norr om trerixröset på sydöslig kurs, kan höras från stor del av norra Sverige.

B-46 back from its tour of Greenland now over Northern Norway/Sweden 434.500Mhz Contestia 8/250

HAB Tracker Map
 
sp9uob, ser ut att kunna ta en lov över Sverige. Sänder: 144.250 MHz USB domEX16 + RSID also morse "HI" between transmissions
 
Before RSID: <<2014-06-08T08:28Z Contestia @ 434500+1781>>

$$B-55,506,082608,140608,57.3801,15.3238,9743,10,1,4.22,0.6*4889
$$B-55,507,082750,140608,57.3659,15.3789,9734,10,0,4.23,0.6*60CF

de SM7NTJ Lorentz
 
B-62 på ingång från UK. Ser t att komma in och passera Götaland under natten till söndag.

434.500 MHz Contestia 64/1000. Även APRS 145.800MHz.

Se B-62 : Tracker.

SM5OCI Per
 
Verkar bli en lång tur över SM-land. Hörs fint på 144.700 med rtty när repeatern i SM0 inte sänder. Återfinns även på APRS.
 
Hörde den 589 i förrgår, hur avkodar ni den och till vilket syfte. Kort sagt vad är det för glädje med telemetri?

/En som "int begrip"
/Uffe -3CIQ
 
Hej!.

På frågan hur man avkodar den så använder man ljudkortet och ett gratisprogram snabbinstruktion AMSAT-SM

På frågan vad det är för glädje med det så kan det översättas till allt inom hobbyn (varför radio när det finns telefon.. osv..)

För dom som tycker det är intressant med dom här små mikrosändarna, så handlar det rätt mkt om intresse att kunna avkoda en avlägsen lågeffekts sändare för att bland annat få ett kvitto på sin stations kapacitet samt även ett intresse för meteorologi där man direkt kan översätta från väderkartan till hur en sådan här ballong uppför sig.

Vidare kan man öka sin förståelse för hur partiklar färdas i luften och vad som släpps ut i tex England kan mkt snart överaska oss här i Skandinavien. (vad det är får man fritt fundera vidare på själv)

Idag gjorde den en riktig 90 gradare i Finland och vi som såg väderraporten igår, minns den stora kallfronten uppe i nordöst

Hoppas att det ger en liten förståelse varför det här kan vara intressant för en VHF/UHF entusiast.

Meteorologi,vågutbredning,microteknologi,programmering,solceller mm mm

Med vänlig hälsning Håkan
 
Skitbra Håkan!

Tack för info till gammal gube.. Jahapp där har man nåt att fundera över...

73 7Uffe -3CIQ
 
Kom in sent i tråden och har missat överflygningen härom dagen. Jättekul idé !
Var befinner den sig nu månne ? Hör den inte från Bandhagen (ingen repeater som stör heller)
 
För dom som tycker det är intressant med dom här små mikrosändarna, så handlar det rätt mkt om intresse att kunna avkoda en avlägsen lågeffekts sändare för att bland annat få ett kvitto på sin stations kapacitet

Detta är exakt vad jag tycker är kul, roligast precis innan man kommer inom räckhåll och just när den är på väg att lämna, bra sätt att prova nya antenner och preampar.

just nu är den över strax väster om Västerås, du kan se här exakt var den är: HAB Tracker Map
 
Nu har även jag lyckats höra en HAB och avkodat åtminstånde cw-delen med fldigi.

Min antenn pekar åt fel håll så det måste vara en reflex från huset intill som jag lyssnar på :)

D E S P 3 O SJ LOC JO79RO ALT 6644 M

Jättekul!

/Micke
 
Last edited:
Back
Top