Uppdatering 28 nov
Nu har jag fått tid till en mer noga inspektion av undersidan. Syftet med min renovering är att renovera, och vid behov återställa, radion i så nära kosmetiskt originalskick som möjligt. Det betyder att vid utbyte av kondensatorer vill jag, om möjligt, gå den långa vägen och återanvända höljena på originalkondensatorerna.
Vid genomgången har jag hittills funnit följande:
1. Sannolikt har det funnits en bottenplåt som täcker hela undersidan. Det finns totalt 7 vinkeljärn med gängade hål, vilket skulle passa bra för en plåt som skärmar av hela undersidan. Möjligen minskar behovet av bottenplåten när radion är installerad i sitt "cabinet", men helst skulle jag vilja tillverka en ny plåt.
2. Skyddskåpan till den stora bandväljartrumman sitter bara fast med 2 skruvar, trots att den är gjord för att sitta fast med totalt 15 skruvar (se gröna ringar på bild). Rent mekaniskt borde det inte ha betydelse, men kanske det på marginalen har betydelse för avskärmningen?
3. Det saknas en kåpa för att skärma av 3,5 Mhz-oscillatorn, vilken kallas T9. Skruvhålen för att sätta fast en sådan syns tydligt, se röd fyrkant för den sektion som ska symmas i skärmkåpan och tre av de fyra synliga skruvhålen. Jag ser ingen uppenbar anledning för att inte ha kåpan, så jag antar att en tidigare pulare glömt att sätta tillbaka den. Jag avser att tillverka en ny.
4. En kondensator, den keramiska kondensatorn C102, hänger löst i luften (se lila oval på fotot och orange ring på kretsschemat). Den borde vara ansluten till omkopplaren för höga/låga band. Jag tror inte funktionen är kritisk, kanske är den bara tänkt för avkoppling av höga frekvenser. Min undran kan vara om det skulle finnas något skäl att inte låta den vara ansluten, men sannolikt är den nog bara lossad av misstag och ska därför återanslutas.
5. Nätanslutningen (högst uppe till vänster, orange oval) är nu gjord med en sladd som är fastlödd på originalkontakten. Visst funkar det, men snyggt är det inte. Helst skulle jag vilja få tag på en stickkontakt som passar i chassikontakten, men det kanske blir en utmaning. Finns det en poäng att skyddsjorda en radio som denna med jorden till chassit? Rent säkerhetsmässigt skulle nyttan kanske bara vara marginell, då nätanslutningens bägge poler går i princip direkt till transformatorn utan någon galvanisk koppling till varken chassit eller resten av konstruktionen. Men riskerar det att uppstå andra oönskade effekter vid en skyddsjordning?
6. Axeln till avstämningsratten (orange rektangel) är något skev, vilket gör att jag behöver montera loss hela den konstruktionen och antingen räta axeln eller tillverka en ny.
7. En tydlig modifikation är gjord jämfört med originalutförandet, och det är att skydda de två ledarna som utgör signalvägen mellan MF-steget T1 och röret V7 med en kopparflätad skärm. Kopparskärmen syns tydligt där den går huvudsakligen horisontellt, genom bandväljartrumman, i bildens nedre del. Originalutförandet var sannolikt att dra dessa kablar (sannolikt tvinnade) tillsammans med resten av kabelhärvan på ovansidan av bandväljartrumman, men denna modifikation känns spontant som en förbättring och får nog därför vara kvar. Se lila färgade ledningar i det bifogade kretsschemat.
8. Byte av alla elektrolyter - C128, C129A/B, C151, C158, C159, C160 och naturligtvis filterkondensatorerna C161 (orange ringar).
9. Byte av tre cylindriska kondensatorer som jag känner mig osäker med - C137, C144 och C163 (orange ringar)
10. Byte av kopplingskondensatorn till slutsteget som en extra försäkring - C149 (röd oval)
11. Slutligen noga rengöring och bortslipning av några små rostangrepp.
Kom gärna med glada inspel!