Hammarlund SP-600-JX17 projekttråd

Stort tack för sakkunniga svar. Mycket värdefullt!

Jag har tittat ännu mer noga på infästningen för en bottenplatta och spåren efter gammal smuts, och jag anar att det nog aldrig suttit någon platta där. Jag avstår från att göra en ny (jag har ju ändå ett cabinet att montera den i).

Vad gäller anslutningsdon för nätspänningen känns det oaktuellt att köpa en nytillverkad kontakt mot bakgrund av kostnaden. Jag bevakar begagnatmarknaden ett litet tag för att som ett ev. sista steg byta ut donet.

Jag noterade just vid en ännu närmare granskning att kondensatorerna C152 och C174 är avklippta och alltså inte längre ingår i kretsen. Finns det en anledning till att inte ha dem inkopplade, eller fyller de en funktion och borde kopplas in igen?

(Chalmers E86-91)

Attachments

• Schema2.png
    Schema2.png
    45,2 KB · Views: 20
  • 54171185205_51f340106a_c.jpg
    54171185205_51f340106a_c.jpg
    185,9 KB · Views: 19
  • 54171005594_fa79894672_c (1).jpg
    54171005594_fa79894672_c (1).jpg
    143,8 KB · Views: 19
C172 och C174 är avkopplingar för nätspänningen.
De är beroende av att det finns en separat jordledning till mottagarens
chassie i originalutförandet, och sannolikt har en tidigare ägare tagit bort dem eftersom det "kittlade i fingrarna" om man tog i chassiet och något jordat föremål.

Sådana kopplingar är representativa för den parodi på elsäkerhet som amerikansk materiel ofta utgör.

Man ska alltid ha en riktig skyddsjord kopplad till höljet på metallkapslade "plåtradio". Blir det överledning eller kortslutning mellan
fasledaren och höljet kan följderna bli katastrofala när det saknas skyddsjord.

"
Man ska alltid ha en riktig skyddsjord kopplad till höljet på metallkapslade "plåtradio". Blir det överledning eller kortslutning mellan
fasledaren och höljet kan följderna bli katastrofala när det saknas skyddsjord."

Absolut ska en icke dubbelisolerad pryl vara skyddsjordad. Sedan kan man ju fundera över "jordning" när det gäller signaldomänen... Om man använder radion i en bostad av samma ålder som apparaten, kan det ju vara så att man inte har jordade uttag i alla rum (been there, done that), och det kunde faktiskt upplevas som en lugnare störmiljö när radion inte var galvaniskt kopplad till PE. En annan diskussion, och en rent subjetiv upplevelse, men ändå.

Kondensatorerna C152 och C174 skall vara säkerhetskondensatorer av Y-typ.
Att montera "valfria" kondingar kan sluta illa om dom går sönder.
I värsta fall blir höljet strömförande.

För svensk nätspänning ska de inte vara på mer än 4,7 nF, att amerikanska apparater som är avsedda för 115 V använder 10 nF gör att kittlet i fingrarna blir riktigt obehagligt så man måste alltid ersätta sådana. Fördelen med avkoppling av nätledningen är att den kan förhindra modulationsbrum vid AM-mottagning i och med att HF inte kan ta sig igenom nättransformatorns kapacitans mellan lindningarna och nå likriktarröret..

Nu är ju förvisso inriktningen att fin-renovera radion :) men då nätanslutningskontakten ändå är under visst ifrågasättande. så skulle ett IEC-nätintag med integrerat avstörningsfilter (se exempelbild nedan) kunna vara en bra lösning. Dessa finns med någorlunda väl specificerade avstörningsegenskaper, om man så vill med flera steg av både kapacitiv och induktiv filtrering, och är från början utförda med komponenter avpassade för nätspänning. På detta sätt slipper man "uppfinna" nätfiltreringen själv.

:)

IMG_0339.jpeg

Det där är en mycket bra lösning. Jag föreslår att man helt struntar i originalutförande. Här får man både något som bör bli elsäkert och dessutom radiomässigt helt överlägset skräpet som satt original. Jag drar mig till minnes en rad som jag läste i ett bilforum jag brukar vara inne på: "No one in their right mind would renovate a Morgan to factory original". Sticker säkert i ögonen hos vissa original-talibaner som envisas med just original till varje pris utan att inse att det faktiskt kan vara dåligt och rent farligt med orignial.
Andra saker att våldföra sig på är att fixa lämpliga säkringar och en tvåpolig strömbrytare (om det inte finns). Krympslang över nätspänningsförande punkter är också bra. Byta ut murkna ledningar ingår också.

Hej!

Av uppenbara själ så är det klokt att förbättra elsäkerheten på vissa apparater, detta gäller inte endast gamla båtankare....
SM4FPD Roy har väl mer än en gång berört hur det står till med äldre Icomapparater.

Nu har jag gjort en beställning till Mouser för både kondensatorer och ett nytt nätuttag med inbyggt filter. Tills dess får jag ägna mig åt mekaniskt arbete.

Jag har nu demonterat frontplåten, vilket var ett ganska pilligt jobb. Alla mina fasta nycklar är i metriska mått, vilket gör det svårt att få ett bra grepp om muttrar som jag utgår från är i tummått. Det borde väl finnas att köpa sådana nycklar.

När jag nu lyft av frontplåten ser allt relativt välordnat ut. Dock upptäcker jag att ratten på frontpanelen märkt Tuning Lock inte alls kopplar mekaniskt till avstämningsratten för att låsa densamma. Istället är den ersatt av en gammal potentiometer som en ”dummy”, dvs ratten är inget annat än utsmyckning i nuvarande utförande. Svårt att veta hur mekaniken ursprungligen sett ut, och den blir därigenom svår/omöjlig att återskapa.

Den skeva axeln till avstämningsratten kan kanske rätas ut så som den sitter nu. Annars måste jag montera isär hela mekanismen.

Det stora arbetet blir att få färgen på frontplåten så snygg som möjligt. Även efter rengöring från smuts befarar jag att den kan ha variationer i färgen och dessutom finns några små skavanker. Jag vill ju inte skada de vita och röda markeringarna, som alla är målade i fördjupningar i plåten. Kanske det går att köpa färg i matchande kulör och försiktigt bättringsmåla?

Har någon av er erfarenhet av ett färgjobb som detta?

Attachments

• 54172832420_c886374ab9_c.jpg
    54172832420_c886374ab9_c.jpg
    132,2 KB · Views: 24
  • 54172660253_3b95c915fa_c.jpg
    54172660253_3b95c915fa_c.jpg
    154 KB · Views: 24
  • 54172832415_4132b0d9c2_c.jpg
    54172832415_4132b0d9c2_c.jpg
    117,3 KB · Views: 24
Hej!

En "tuning lock" mekanism borde väl finnas att köpa någon stans...tycker jag.
Annars så är vi flera som har SP-600 så det borde gå att fixa foto!

Angående frontpanelen, kanske man kan försöka lite försiktigt med finrubbing för billack?
Jag får kolla på mina SP-600 o kolla lite.
Bättringsmåla, det blir svårt, tror jag...men det kanske beror på min bristande kompetens?
Det finns många firmor som kan göra punktförbättringar, men jag tror att det är "skitsvårt" med en panel med lite "halvmatt" finnish.

Skaffa tumverktyg!
Eftersom jag sedan många år har fordon som kräver tumverktyg så har jag gott om det, men...det finns rätt skumma tum-standarder också.

Så, nu återstår två viktiga grejer i kväll, sätta en rejäl pepparkaksdeg och fortsätta kolla på min Collins TCS sändare...
Bilder kommer senare!

Hej igen...

Nu har jag funderat...
Att bättra panelen ser jag som uteslutet, det kommer sannolikt bara att se värre ut.
Så, två val se om det går att piffa upp lite med FIN rubbing, eller lacka om.
Det senare är kanske svårare än vad jag tror, ser man på finishen i original så är den perfekt slät och halvmatt.
Gissar på att det krävs en ganska duktig erfaren person att få till det, men jag VET inte.

Visst vore det kul att få en "perfekt" mottagare?
Valet är svårt och det är tack o lov inte jag som behöver fälla avgörandet...

När jag tittar noga på färgen på frontpanelen är jag inte nöjd med de olika nyanserna av blankt och matt. Kanske inte en hel ommålning behövs, men väl en försiktig polering.

Dock har jag hittat flera sidor från USA som pratar om ommålning:
https://www.radioblvd.com/hammarlund_sp600_receivers.htm (sök efter sektionen "Repainting the front panel)
https://www.r-390a.net/Pearls/painting_knobs.pdf (handlar inte om en SP-600, men tekniken borde vara densamma)
https://www.jamminpower.org/SP-600.6.html (visar bilder på en ommålad frontpanel)

Medan jag väntar på leverans av kondingar fortsätter jag med den kosmetiska renoveringen. Jag plockar isär del efter del, vilket blir som ett bra sätt att i grunden lära känna min SP-600. Därefter kan jag i lugn och ro rengöra varje liten del. Jag är helt på det klara med att rengöringen inte tillför funktionen något, men det är som en rogivande hobby för mig :)

Resten av veckan kommer jag dock att repetera inför provet för certifikat på lördag i Gålö. Det ska bli roligt!

Attachments

• 54179267149_ee8c866f50_k.jpg
    54179267149_ee8c866f50_k.jpg
    702,8 KB · Views: 21
  • 54179267129_a2e19bdcf7_k.jpg
    54179267129_a2e19bdcf7_k.jpg
    477,9 KB · Views: 21
  • 54179241238_8480c811f9_k.jpg
    54179241238_8480c811f9_k.jpg
    612,8 KB · Views: 21
Det går säkert alldeles utmärkt :) har du funderat på nån bra signal? ;)
Tack! Nej, det har jag inte, helt enkelt för att jag är alltför oerfaren för att kunna avgöra vad som är en "bra signal" :)
Vill du tipsa mig så kan vi ta det via privat meddelande så håller vi denna tråd "ren" med bara SP-600-projektet.

När andra frågat mig har jag rekommenderat någon signal som är lätt och tydlig att bokstavera på de språk man behärskar, och som är bra eller i alla fall inte allt för krånglig på telegrafi. Många väljer en välkänd akronym som suffix. Körde idag telegrafi-QSO med ett suffix MUX, gick bra igenom. Delar av namnet används av andra, för dig är inte CAF helt fel. Cesar Adam Filip, Charlie Alfa Foxtrot, -.-. .- ..-.
Jag har provat bokstavera min anropssignal när engelska eller svenska inte funkat med Sakkari Matti neljä Heikki Farao Iivari, som funkade bra. Problemet var bara att det kom en massa finska som svar...
Lycka till med provet!

Edit: förslaget var upptaget... Akronymen RCA är ledig, i alla fall just nu...
Du kan söka i https://www.ssa.se/ssa/smcb/ med SA*xxx om signalen är ledig.

Jan

Last edited:
... Därefter kan jag i lugn och ro rengöra varje liten del. Jag är helt på det klara med att rengöringen inte tillför funktionen något, men det är som en rogivande hobby för mig :)

Resten av veckan kommer jag dock att repetera inför provet för certifikat på lördag i Gålö. Det ska bli roligt!

Hej!

Din noggrannhet och ambition imponerar!
Kom ihåg, funktionen hos en mottagare är delvis att ta emot radiosignaler och delvis att göra lyssnaren nöjd och glad!
"Komplett nöjdhet"

Håller tummarna för dig på lördag!

Nu när jag tagit mitt cert börjar jag få tid till min SP-600 igen. Nu har jag just installerat den nya nätkontakten med inbyggt nätfilter så att nätanslutningen ska bli säker. Jag beställde hem nätfiltret från Mouser och sågade upp hålet i plåten något för att få plats med uttaget. Anslutningarna är skyddade från klåfingriga händer med krympslang och radion är nu också skyddsjordad. Den nya nätkontakten blir den enda modifikationen i renoveringsprojektet.

Blid 1: Originalutförande - insida
Bild 2: Originalutförande - insida
Bild 3: Nytt utförande - utsida
Bild 4: Nytt utförande - insida

Attachments

• 54171005594_32b4596c9a_k.jpg
    54171005594_32b4596c9a_k.jpg
    626,4 KB · Views: 29
  • 54171185205_c11c8abfe5_k.jpg
    54171185205_c11c8abfe5_k.jpg
    816,9 KB · Views: 29
  • 54198275836_e83edf7941_k.jpg